Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: utrustning
Läst 2091 ggr
Rafflan
0

Är det ett sötmalm bett?

Fick lite häst grejer och bland dem fanns ett bett. Ett stångbett dock är själva bett delen som är i munen rostig. Tror ni det kan vara ett sötmalm bett?

Lorita
0

Det borde det vara.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rafflan
0

#1 skulle bild underlätta?

Lorita
0

Jo, bild är alltid kul Skrattande

sötmalm är om jag inte har fel ren järnmalm så finns det inget som är krom uttan hela bettet är rostigt så är det ett sötmalms bett.

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bild, som ni ser är själva bettet jätte rostigt ;P

Lorita
0

Om ingen säger emot mig så tycker jag du har rätt

Elshira
0

Jag tycker att även "sidostyckena" på själva mundelen ochskå borde vara svarta eller ge en skymt av något svart om det var sötmalm.

Jag skulle tippa på att det är ett vanligt järnbett som inte blivit använt på ett tag (järn rostar, så idag är de flesta i rostfritt stål).

Fast å andra sidan kanske det är bilden som luras lite med ljuset. Är bettet svartaktigt i dagslus så är det sötmalm/sweet iron, är det "vanligt" silverfärgat gissar jag på järnbett.

Hakuna matata!

Lorita
0

#6 man tillverkar sötmalms bett med enbart tuggytan i sötmalm och jag tycker att detta ser ut att vara ett sådant.

Rafflan
0

Tyvärr, när jag kolla närmare hitta jag en silverfärgad fläck på tuggytan, så troligen är den silver i grunden och har rostat ;)

Dock beror det inte enbart på att den inte används för fick ett pessoabett från samma ställa och det var helt, rent å fint å dem slutade användas samtidigt ;)

Elshira
0

#7 Jag tänkte inte på skänklarna utan det som fortfarande tillhör mundelen. Det finns många bett som har hela mundelen så (kika in på hööks till exempel).

Jag tycker kanterna känns för oregelbundna, för på t.ex det här bettet (lika som på TS bild) så är avgränsningen ganska så markant. Medan på TS bild så har det lite mer spridning.

Hade det övriga varit i rostfritt så borde det inte ha rostat alls, om resterande är i järn så borde det nästan ha rostar mer (tycker jag). Men jag håller med om nu att det nog kanske är sweet iron ändå.

Men TS, du kan inte ta lite stålull och gnugga lite försiktigt på det rosiga och se vad som dyker upp under? =)

Hakuna matata!

Lorita
0

sötmalm är mjukare och porösare så man känner nästen också på det va det är.

Rafflan
0

ja tyvärr var det inte ett sötmalm ;)