"promenera igång" hästen?
Hej! jag är ny på denna sidan men är Western intresserad 
Jag är ägare till en D-ponny (ca 147cm) som är i väldigt dålig kondition just nu och dessutom inte riden ordentligt på typ… 3 år snart pga graviditet & sen tidsbrist..
dessutom så har jag gått upp i vikt (pendlar mellan 80-82,5kg just nu) och känner mig alldeles för tung för henne.
så jag tänkte att man kanske kan börja ut och gå med henne till att börja med.. om vi går i terräng/backar så bör hon väl kunna bygga några muskler av det (och jag bör tappa några kilon) ..
har ni några tips på saker man kan göra från marken för att hon ska få muskler?
vad har ni för tankar om hur tung man kan vara när man rider en 147 cm häst med rätt stabil kroppsbyggnad, lite "ett ben i vart hörn" typen när hon ser ut som hon ska..

promenader, tömkörning, och jag tror inte det är någon fara om du rider korta pass i bara skritt till att börja med.
Man kan ju kombinera - skritta 20 minuter med ryttare. promenera 20 minuter om man har en runda som tar 40 minuter t.ex

Är det an normal byggd D-ponny är du inte för tung för hästen, skritta mycket och korta trav pass till att börja med.
Jag variera med markarbeta + löshoppning i bland, min är just nu under igångsätting efter vintern och man känner dig fram vad dom orkar effterhand.
i vanliga fall så är hon ju normalt till grovt byggd, men just nu är hon mager och under återhämtning.. men har fått ok från vetten att sätta igång henne lite smått, det är ju skritt jag tänkt till att börja med..
men ni tror inte att hon tar skada av att jag provar om hon orkar bära mig korta stunder?
detta är alltså en häst som just nu inte är normal i varesig hull eller muskler men behöver komma igång för att bygga sina muskler igen..
#2 löshoppning är inte möjligt för oss eftersom hästen har synproblem
Jag tycker du ska promenera först så hon bygger muskler. Och sen börja longera så hon får muskler för trav å galopp, och sen börja tömköra för trav och galopp.
Och när hon fått bättre med muskler kan du börja varva träningen med ridning ;)
#4 den planen låter ju bra 
kan tillägga att hon går på lösdrift så hon rör sig en hel del själv per dag med och man riktigt ser på henne nu att hon bygger en del muskler även utan träning nu när hon får äta sin mat ifred och är bra i magen igen..
Promenera är utmärkt, då bygger ni upp er samtidigt och ökar även relationen. Gå ut i skogen så hästen får lyfta på fötterna och klättra i backar mm. Varva med tömkörning och lekar. Lycka till!