Hur låg?
Är helt nybörjare inom westernridning. Det vi lärt oss på träningarna hittills är hur man får hästen att söka sig nedåt och hålla huvudet lågt i övergångar, ryggningar osv. Sist lärde vi oss ett sätt att föra över hästens vikt till bakdelen och göra bogarna fria.
Så långt allt bra! :)
Men idag när jag red så satt jag och funderade på hur låg form hästen bör ha. Hur mycket han bör söka sig nedåt, när jag ska säga stopp liksom.
Jag förstår ju att det som betyder nåt är att rumpan och ryggen jobbar rätt. Men hur långt ned bör hästen söka sig? När vi är nybörjare då. :)
Idag gick han en stor del av turen med huvudet lååångt ned, nästan vid marken. Han jobbade inte sämre med ryggen eller rumpan pga. men är det okej att han går så lågt?
Hur vet man? :)
Jag säger bara toppen, låt din häst gå med huvudet så lågt som han vill gå, det är hästen som ska bära huvudet inte du. Han kommer att placera huvud där han känner att det är skönast för han att jobba i.
Jätte positiv att han vill ha huvudet så lågt.
Lycka till
#1: Okej, då ska jag vara glad då. :)
Får se hur det utvecklar sig senare, är så spännande och roligt att lära sig något helt nytt!

Jag har hört att på tävling får de ej bära öronen under manken, vet inte om det stämemr dock
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
#3 det stämmer, på tävling får inte toppen av hästens öron vara lägre än manken.
Okej, spännande. Det hade jag ingen aning om.
Nu är det väldigt långt kvar till tävling för oss, om det nånsin blir ens. :)

Min häst har precis börjat lära sig att bära upp sig, och äntligen så börjar hon kunna utan att hänga i tyglarna, men det tar en stund innan hon gör det. Hon börjar med att hänga sig men efter ett tag blir hon lägre i form och slappnar av mer.