Hård sadel
Har någon här något tips på hur jag kan få sitsen på min sadel att bli mjukare. Fort! Den är alltså inte ordentligt inriden och jag känner att min bak börjar bli lite väl öm nu.
Gillar sadel för övrigt så vill helst inte behöva byta IGEN. (Dessutom får väl gubben krupp om jag skulle nämna det…)
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Är det mocka sits annars så smörj och smörj..
Min sadel är hård trots att den är gammal och insmörjd. Men din mjuknar förhoppningsvis om du smörjer och låter tiden göra sitt, om det är på gränsen till omöjligt att rida vissa dagar kan du ju köpa en teddysits på Hööks för omkring 100 kr. :)

#1 Ja, det är mockasits.
#2 Finns det teddysits till westernsadlar? Hade jag ingen aning om
Men om man rider med den, förlänger man då tiden till att sadeln mjuknar? eller gör det ingen skillnad?
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus
#3 Jag har inte ridit så mycket med min teddysits, så jag vet inte hur det påverkar sadeln. Har mest använt den dom dagar man behöver sitta i något mjukare. :) Ja, det finns riktiga fårskinnssitsar till w-sadlar också, men dom är mycket dyrare. Så om du vill ha något som åtminstonde lindrar lite grann är Hööks svarta teddysits helt okej och billig. :)
Lägg ett fårskinn över sitsen, tips: kär ett litet hål i skinnet och sätt det över hornet.
Troligtvis upplever du din sadel hård om den inte passar din rumpa helt och hållet. När jag rider i sadlar som passar hyfsat så kan jag få ont i rumpan och sadeln kännas hård. I mina två sadlar som passar rumpan perfekt känn det om att sitta i soffan =)
Medarbetare på westernridning.ifokus