Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 4130 ggr
Zaphix
0

Lite funderingar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var iväg på westernträning med hästen igår, dock inte jag som red denna gång utan ägaren. Men fick lite funderingar av gårdagens träning..

Första funderingen är angående ryggning. Tränaren tyckte att man skulle, om jag nu förstod det rätt, först stanna hästen, sedan "banka" med skänklarna i magen vid sadelgjordsläget typ för att hästen skulle höja ryggen under ryggningen och samtidigt ta hästen lite i munnen, om det behövs.
Hur gör ni när ni ryggar?

En annan sak var halvhalter. I engelsk ridning används det ju för jämnan. Gör halvhalter sjukt många gånger under ett ridpass, för att förbereda hästen på en övning, samla upp eller bara för att se att den är med.
Men vår tränare sa att han inte använde halvhalter helt, utan att hästen alltid ska vara beredd på att något kan hända typ.
Använder ni halvhalter? Isf när, hur, varför?

Jag tränar annars PNH (Parelli natural horsemanship) där man använder fastänkande. Alltså först ge minsta möjliga signal, sedan öka och vid fjärde fasen ta i det som behövs för att hästen ska utföra det man bett om (olika med olika hästar och hur väl hästen kan övningen hur snabbt man går upp i fas då).
Men det verkar som att faser inte används i westernridning? Utan att det sker ganska hårdhänt på en gång? För att hästen ska lära sig att alltid vara beredd?
Kan säkert ha missförstått helt, är ju väldigt ny inom western.
Men vad har ni för uppfattning om det?

Vore bra om nån kunde hjälpa mig fundera lite. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

Nu kan jag väl inte kalla mig westernryttare, för jag kan inte så mycket än. När jag ryggar "lutar" jag mig något framåt, så att hästen får bakåt-signalen i ryggen. (Lägg inte för mycket tanke på ordet "lutar", kommer inte på något bättre ord just nu.)

Zaphix
0

Jo, så skulle man också göra. Men så har jag alltid gjort, så tänkte inte på att skriva det. :)

Min och Dackes blogg

[spinn]
0

Ja, skänklarna behöver jag i alla fall inte använda. Jag har sett det du beskriver inom western, men det jag har sett har ändå sett mjukt och lugnt ut.

Lorita
0

Jag använder inte skänken alls när jag ryggar, det är sitsen (sitter tyngre) och när jag lär in ryggningen så tar jag i tygeln smackar framåt (sistsen är med så klart) men eftersom hästen inte kommer framåt så ryggar den och då får den beröm eftergift och rösten.

Detta leder fram till att hästen både gör halt för sitsen och om jag fortfarande sitter bakåt i halten så ryggar den för sitsen enbart.

jag förbereder hästen inga överraskningar men eftersom tygenl strävar efter att vare lång och hästen ändå i form så är det även här sitsen som arbetar.

Jag är inte heller rädd för att jobba min häst i kort samlad form för att sen släppa den i en lägre längre form men med undertramp, tappar den den så samlar jag hästen igen och belönar med att släppa tygeln försiktigt när den åter kommer i form.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

#4: Skönt att få lite andra idéer, kände att det blev lite för hård ridning för mig. Visst stämmer det, att trcker man skänklarna hårt bi magen höjs ryggen, men jag känner mig inte bekväm med det. Det måste finnas trevligare lösningar.

Jo, halvhalter gör jag också med sitsen, jag tycker halvhalter känns mest fair mot hästen. Och det är mer det jag strävar efter känns det som..

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#5 det finns olika skolor inom westenriding också och jag strävar mot mjuk ridning, det gjorde jag även när jag red engelskt.

CelsiusT
0

Det finns lika många olika skolor och metoder inom westernridningen som det finns tränare =) Precis som det gör inom andra ridstilar.

Man får prova sig fram och säga ifrån till sin tränare om denne hittar på övningar man inte gillar. Kan tränaren inte vara öppen nog att hitta på andra metoder för att komma till samma mål så byter man helt enkelt tränare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

emblagirl
0

Så när ni ryggar med hästen använder ni inte skänklarna alls utan flyttar tyngd punkten på sätet mer framåt, omvänt när man ska stanna? Samt använder tygeltag då eller?

Jag har bara haft en lektion än så länge och kan inte ngt direkt. Håller på att skola om min ridtravare till western.

Lorita
0

#8 jag sitter tyngre i sadeln (lutar mig bakåt och blir "tyngre"), jag använder tygeln i början men jobbar för att hästen endast ska lyssna på sätet.

emblagirl
0

aha, ska pröva i morgon. Hon stannar när jag sjunker ner och gör mig tyngre. Jag har bara använt skänklarna bakom gjorden och tygeltag för ryggning..

emblagirl
1

Hon fattar snabbt, var inga problem att få henne att rygga med hjälp av sitsen :)