Skogshage
kan ni hjälpa mig med skäl till att ha en skogshage, vi har en björkdunge ca ½ hektar som jag vill hänga till hästena.
Jag känner att jag behöver hjälp (av min man) då vi måste hyra en maskin en helg så vi får ner stolpar i berget.
Snälla ge mig mer skäl, jag känner att jag är på väg att få med honom på tanken och jag vill så gärna ha hästarna gående där också.

Skugga, skydd.

#1 det har dom tyvärr i den hage dom har nu då den sitter ihop med vinterhagen med väderskyddet 

Det löste sig i dag+2 skogshagar till
jag hade hit en firma som skull avverka lite (flis) och om man tar ner skog finns två alternativ antingen återplantera eller hägna till hage, kostnaden blir den samma så det blir troligen hagar och inga återplanterade träd 
#3 Vad bra det löste sig. :) Men är det fortfarande träd kvar eller försvann 'skogs'hagen?

#4 det kommer bli väldigt glest med björkar i alla hagarna 10-20 meter mellan träden ungefär och den bakom huset som jag först ville kommer bli som en gles björkskog 
Jag längta till nästa sommar nu 
#5 Härligt. :)

Själv tycker jag det finns många fördelar med skogshagar.
1. Skugga/vindskydd
2. Hästarna lyfter ben och använder musklerna mer än i enbart öppna hagar
3. Skogshagarna blir sällan lika kladdiga (under de kladdiga perioderna på året)
4. Marken blir fin där de betar och håller ner det höga gräset osv
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

#7 vilken mysig bild nu längtar jag ännu mer till nästa sommar 
Vi har skogshage med två mindre lägdor i. Är lite stenigt och rötter på skogsdelen, mycket praktiskt för då måste de lyfta på fötterna och bygger muskler av sig själva. :)
Bilder från hagen (dock inga som visar så bra tyvärr):

#9 som det ser ut på din bild 4 kommer det se ut i "trekanten" 
Jag kommer också kunna bygga en körslinga i skogshage nr2 som jag kan kör mina hästar runt
och markerar jag var dom ska lämna flis så gör dom det där jag vill 
Jag längta mer bilder på era skogshagar……snälla