Matvägran! AKUT!
Hello! Har ett sto stående på klinik och är nyopererad för livmodersomvridning (opererad i torsdags). Dock äter hon inget, vilket tär på levern och om vi inte får henne att äta någonting kommer hon antagligen inte överleve, varken hon eller föl.
Hon har buffé i boxen inne på klinik med alla möjliga olika saker men det enda hon petar runt i är halmen, men äter inte speciellt mkt.
Ägarna till henne (vi är fodervärdar) säger att hon lätt påverkas av stress och att hon är hemmakär. Äter dåligt när hon är borta.
Någon som har några tips på hur man ska göra? Funderar på att köra dit vår minishettis som sällskap åt henne då hon inte har något annat sällskap (hör hästar men ser inga). Och bara ha shettisen där under dagarna, men det är ju rätt omständigt. Någon som har någon bättre idé?
Mvh
Ida
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

vad har hon att välja på i boxen?
#1 Nu ska vi se om jag kommer ihåg.. Betfor/melassvatten, hö, halm, någon typ av blandningsfoder, krossad havre, corn kross, lucern (ej pelletsformat).. Men de hade provat med annat också som äpplen, knäckebröd och betfor/mellass..

som jag trodde allt är prövar, dricker hon?
Shettisen hade jag prövat med
ni har inget "hemmifrån" som ni kan ta med dit hon är.. så hon känner sig mer hemma? nått som doftar hem lixom

Prova att ta med vatten hemifrån. Kan kanske vara så enkelt att hon inte gillar deras vatten och är för törstig för att äta. ???
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus
Nu står hon hemma i stallet och tuggar hö.. sååå skönt :)

skönt jag hoppas vi får följa henne och hur det går för fölet.
Absolut ska jag göra det :)
Allt vände igår! Tror det var en blandning mellan en massa olika saker. Dels blev hon flyttat till isoleringsstallet (mindre rörelst och stress runt omkring), dels körde vi in minishettisen Valle, dels hade hon blivit sondmatad flera dagar och dels kom hennes ägarinna Malin dit.. Hon och Malin känner ju varandra så mkt bättre än vi känner Julietta. Vi har ju inte ens haft henne hemma ett år och vi har ju inte alls pysslat med henne på samma sätt som Malin.
Så de hade varit ute och gått med henne runt travbanan vid Ultuna och då hade hon börjat äta gräs som växte där och så småning om även ätit kraftfoder och hö utomhus, och snart även inne. Så nu är hon äntligen hemma. Skönt men nervigt.
De tror ju fölis kan komma ngt tidigare en beräknat så kommer börja fölvaka "på allvar" 1 Maj (en månad innan BF)..

jag håller hårt i manen och hoppas allt går bra 
Å vad skönt. Hoppas att allt blir bra nu.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Det har fortfarande varit lite upp och ner sedan hon kom hem. Tror hon har haft ont i magen av medicinen hon fått och hon har dessutom fått "bölder" (ordet bölder är att ta i väldigt mkt, men knölar) på halsen. Det har väl gjort att hon inte varit så sugen på att äta. Men har börjat komma igång igen..
Någon som har någon idé om varför hon är så enormt sugen på rötter?? Varit ute och gått med henne och det hon kastar sig i är rötter och blåbärsris.. ?! Hon föredrar också Kraft groov framför allt annat som vi serverar henne.. inklusive 2 olika müslin..
Nu ska jag inte klaga, hon äter ju.. Men tänkte om det finns någon naturlig orsak till det?!
#11 Hittade denna länk om blåbär. Kolla längre ner på sidan där står det att det har använts mot urinvägsinfektion och blodsockersänkande…
~ Anneli ~
#12 Okej, tack så mkt.. blodsockersänkande kanske inte vore så bra för det är ju just det som varit problemet med henne.. att hon haft för lågt blodsocker.. få se till att hålla henne borta från det :)
Nu mår hon dock kanon :) SLutat med alla mediciner och tog bort stygnen idag, alla 14 st.. Smal är hon dock.. oroar mig lite.. eller inte hypersmal liksom, men smalare än hon borde vara när hästen är nio månader dräktig.. men ska inte klaga, hon och fölis lever och hon äter… :) Prio ett just nu :)
#13 Hon kommer säkert äta i kapp sig. Hoppas verkligen att resten går bra nu.
Kolla här om du kan hitta något foder att få upp henne i hull på.
~ Anneli ~
#14 Tack så hemskt mkt :)
Här kommer uppdatering :) Julietta mår bra idag, dock har hon drabbats av fång till råga på allt.. Det slutade med att hon bara åt kraftfoder och då blidde det så.. men vad hade man för val liksom?
Nu äter hon dock bara hö, som tur är :) Och hon har blivit sig själv igen liksom :) Bossar runt på de andra i hagen :)

Bara att hon mår bra och en riktigt bra lösning på hö och sjukhage.
Tack! Höhäcken hade vi sedan tidigare :) Har två i hagen för sex pållar.. Sjukhagen är resultatet efter föräldrarnas kloka huvuden :)
Grattis till er, Julietta och den lille plutten! Skönt att allt gått som det skall. Vi väntar såklart på trevliga uppdateringar! :-)