Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 2079 ggr
jackiejohn
0

Lite rådgivning tack..!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Började lite smått att rida western med mitt ena vbl sto hon är väldigt känslig och lättlärd. Rider henne med tyngden och rösten i princip Glad 

MEN, Jag red henne med westernsadel och det gick bra tills en gång då bakregjorden inte hade blivit åtspänd ordentligt så när vi börja röra på oss åkte den bak och nöp henne i ljumskarna! Rynkar på näsan Hemskt slarvigt av mig men jag glömde bort att dra åt den en sista gång…

Nu tittar hon riktigt stygg åt westernsadeln så jag får använda allroundsadeln på henne, Vi har jobbat upp vår relation så vi är super tighta och hon litar verkligen på mig men blir misstänksam när jag kommer med sadeln…

Så jag lade ner och morfar tog hem sin sadel igen (för ja har inte sadelkammare då vi bygger om)

Men jag vill ha på den igen för den är superskön att rida i! Men hur ska jag bära mig åt?

Lägga fram den så hon får gå fram och kolla/lukta? Lägga på den och sen ta av? Spänna på den och lugna henne och rida? Tankarna är många för jag vill göra rätt! Har arbetat upp mycket rädsla hos henne då hon är lite skvättig av sig för nya och "elaka" saker, men nu vet jag inte hur jag ska göra…

Hon kan ha vanlig sadel utan problem men westernsadeln hatar hon efter detta som hände Foten i munnen

Hon for runt som en rodeohäst innan jag fick lugna henne och då tog jag av den för hon va livrädd, de kanske jag inte skulle gjort?

Tacksam för svar!

Glamgirl
0

Det är ju lite svårt att säga bara så här utan att känna hästen eller se hur den beter sig. Allting handlar ju om association. Hon har associerat det till något dåligt o hemskt o du måste se till att det ändras. Ta det på hennes villkor. Du måste själv läsa din häst o se vart du bör börja o när du bör fortsätta.
T.ex. Börja med att bara bära den runt henne om det är vad som krävs, sedan lägga den på henne och ta av den igen, sedan leda henne med den o sedan ta av den, sedan longera henne med den o sedan ta av den, sedan sitta upp o sedan ta av den, osv osv.
Gör saker i den takt o så många gånger som det krävs helt enkelt. Skjut till med en gottebit också under träningen så blir sadeln ännu trevligare om den är associerad med gotte. Hihi Glad

Visst vill man rida i westernsadel. Bättre finns inte Flört

Lycka till!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

CelsiusT
0

För det första så skulle jag vilja säga: använd inte bakgjorden! Anledningen till att man har den är för att sadeln inte ska åka upp när man stoppar en kossa med hornet på sadeln, men hur ofta gör man det liksom? =) Ska man ha bukgjord så ska dne inte alls vara särskilt tajt (men inte helt lös som många har) och man måste ha en rem från den fram till vanliga gjorden (mitt under magen).

Om din häst nu blivit rädd för westernsadeln så tycker jag du ska hänga fram den så hon får kolla in den i egen takt, var med och beröm/belöna henne för framsteg hon gör så det blir positivt igen. Lägg på den på henne och belöna henne och ta av den igen. Lägg på den och spänn gjorden lite, belöna och ta av den igen. Lägg på den och spänn gjorden och led runt henne lite, belöna och ta av den igen. Då ser hon att bukgjorden inte längre finns med och det är inte så farligt att ha den på sig + att man får beröm och belöning när man har den på sig - kul!!

Lycka till!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

Jag tycker också du ska låta bli bukhjorden den behövs normalt inte.

sen om man har bukhjord ska den sitta ihop med framhjorden så att den inte kan glida bak.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jackiejohn
0

Så den bakrejorden behövs inte…? Förvånad 

Ska ta hem den snart igen och vänja henne vid den i hennes takt som ni säger Glad Hoppas hon inte får fnatt utan kan låta sig provas igen med sadeln!!