Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 7283 ggr
Rafflan
0

Rida western?

¤Hur skiljer sig western från vanlig ridning?

¤Kan man rida både western och vanlig ridning på en häst och hur lär man den då western om den är van vid vanligt?

¤Passar en western sadeln oftast alla hästar i samma storlek eller?
Då man sällan läser att bomviden är si elr så ;P

Rafflan
0

¤Sitter man bättre i western sadeln än i en vanlig sadel?

kicki13
0

du kan rida western och vilken annan rid/kör gren på samma häst, inga konstigheter.

det finns olika bomstorlekar på westernsadlarna och även längden på westernsadeln är viktig om man har en kortryggad häst. Så man får prova sig fram för att hitta en passande sadel.

Rafflan
0

#2 okey, tack :D

Om jag tänkter så här; skillnad = nedsittning i trav, rida på långa tyglar, och rida på annat sätt med sätte å skänklar, är jag på rätt spår då? :P Vet att det är mycket mer än så ;)

Sitter man bättre i western sadel än i vanlig?

kicki13
0

en westernsadel är överlag skönare att sitta i.

man måste lära hästen att gå i långsam trav, och den måste blir stark för att klara av detta, då  blir skön att sitta ner i

långa tyglar kommer när din häst kan gå iform och är stark nog att göra detta, på långa tyglar

Rafflan
0

#4 han kan redan långsam trav, dock har jag aldrig provat sitta ner.

Han kan redan gå i form på lång tygel, dock e det olika från dag till dag hur svårt det är, men han kan iaf trava å skritta på lång tygel, galoppera i ett normalt tempo kan han dock inte för 5 öre, men vi jobbar påt i hans takt ;)

CelsiusT
0

Man rider lätt inom western också. Men på tävling sitter man alltid ner, men det gör man väl i dressyr också?

Därremot så tränar man hästen i att gå i jogg, alltså långsam trav, den är mer bekväm att sitta i än att rida lätt i. Den ger inte det där skjutet uppåt (olika på olika hästar såklart) vilket gör att det är lättare att sitta ner.

Man utbildar en westernhäst på vanligt tränsbett eller vad som (samma so i all ridning - det som fungerar bäst), men när man utbildar en westernhäst ser man inte ett moment färdigt förren hästen klarar av att utföra det utan ihållande hjälper. Man ber alltså hästen om något och sedan jobbar hästen utan att ryttaren måste sitta och "hålla ihop" hästen.

Stora skillnaden mellan western och annan ridning är att stilen är mer avslappnad. Man gör det som är bekvämast och enklast. Vilken utrustning du har spelar mindre roll, sålänge du är bekväm med den. Hästen går i en mer avslappad form som mål, man håller i tyglarna på det sätt som känns bäst för en själv, man tränar hästen på att klara av att saker och ting händer runt om vilket gör att du får en lugn häst - helt enkelt en ganska avslappnad stil.

När jag rider mina hästar är målet att alltid jobba med så små hjälper som möjligt, precis som i annan ridning, men jag jobbar ju även mot att kunna rida på lång tygel vilket innebär att jag inte vill lära hästen att man måste svänga m.m. med tyglarna, tyglarna är mer en nödstopp. Jag brukar alltid säga 1:stätet, 2:skänkeln, 3:tygeln. I första hand styr jag, ökar och minskar farten, samlar hästen osv genom mitt säte. Ibland dock får man hjälpa till med skänklarna och som nödutväg har jag tyglarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

emblagirl
0

Fråga, jag är ny på området.

Har ett vbl sto, ridtravare som är grundriden och ska nu skola in henne på western. Hon är arbetsvillig och mysig, men blir lätt "het" i traven och vissa dar lyssnar hon inte alls utan rusar i traven. Hon jobbar bäst i paddocken och skogen då är hon mer stabil.

Jag har testat pessoabett, rakt bett, D ringsbett med kopparrulle, vanligt hackamore och det är hopplöst att få stopp på henne om vi är flera som rider ute ihop, slutar med dragkamp och sen blir det skritt för hela slanten. Bytte till ett skarpare hack med hävstång och hon lyssnar super på det, väldigt lätta tygeltag, tills förra helgen då hon drog järnet med mig igen, helt okänslig, kör upp skallen i sidled och drog, fullt ös. Den andra hästen öste oxå, så de två ska bara tävla.

Nu till frågan, vad ska jag göra, vad kan funka för att få henne "normal" och lyssna?

Kan tillägga att jag prövat bettlöst träns oxå, men det gillar hon inte alls. Kan det funka bättre med en repgrimma, med träning inhägnat först?

Det är hopplöst att inte kunna rida ihop utan att min häst ska ge järnet. Så mina travpass får jag ta ensam. Hon blir bara värre dessutom med det här…

running
0

Hej!

Jag svarar på de jag kommer på när jag läser din fråga och hur jag själv skulle tänka.( är en helt vanlig amatör ryttare med erfarenhet av travare)

ju mer du tar i tyglarna ju mer vill travaren springa .

så din ide om att träna inhängnat är inte dumt o öva mycke på att stop och backa eller myrsteg …

försök att ta så lungt i tyglarna du kan när du övar traven om din travare är som mina har varit bör du känna skilnad ganska snart.

när du känner att du har koll på vart din häst är så rid gärnna ut men inte tillsammans med nån i början för som du skrev vill din häst fortfarande tävla o då drar du atomatiskt mer i tygeln vilket betyder att hästen ökar farten lite bakvänt (titta på hur kuskarna gör för att få dom att springa så ser du kanske vad jag menar )

hoppas att du hittar en övning som passar din häst

är de nån mer som kommer på nå bra så skriv för jag tror att man som ryttare lär sig nå nytt hela tiden man Blir Aldrig full lärd :)

emblagirl
0

Tack för ditt svar "running" :)

Jag tog ett travpass ensam härom kvällen och hon var pigg men relativt lyhörd då jag försökte att inte korta tyglarna. Lät henne själv bestämma tempot och efter en stund blev hon lugnare i tempot.

Hon är en glad och lyhörd häst för övrigt, lite tittig ibland i nya miljöer, skulle säkert klara sig utmärkt som vildhäst :)

fantaa
0

jag har en islänning som jag funderar på att testa rida western på men jag funderar på hur det skulle gå med tölten. min häst har lätt för tölt men lite svårare för trav. kan man rida westernridning i tölt?

CelsiusT
0

#10 Det beror på om du ska tävla, där finns ju klasser där det är ett bestämt mönster som hästen ska gå och där förekomer inte tölt, men det finns även klasser som inte bedöms efter hur hästen går utan vad hästen åstadkommer.

Vanlig western spelar tölt ingen roll…

Medarbetare på westernridning.ifokus