Hur ska jag göra?
Nu behöver jag era synpunkter! Vet inte om jag bara är onödigt nojig eller inte men vi får väl se vad ni tycker =)
Mitt arabsto, 21 år gammal gick upp väldigt mkt i vikt förra sommaren. Under slutet av sommaren blev hon halt och veterinären trodde att det berodde på vikten. Så vi bantade och bantade och bantade. Hon får glukosamin för lederna och under vintern och våren så har hon sett riktigt fin ut både i hull och i sina rörelser. Får hon glukosamin och regelbunden motion så fungerar det bra. Har även påbörjat inkörning för att kunna motionera henne på ett sätt som inte belastar henne på samma vis som ridningen.
Nu har hon gått på sommarbete i en vecka och jag kan redan se att hon har ökat i vikt. Främst runt magen, hon har haft tre föl och hon får en rejäl "fölmage" när hon lägger på sig. Resten av hennes kropp ser rätt ok ut, än så länge.. Om ett par veckor ska jag och sambon på semester i en stad ca 20 mil bort, vi ska vara borta i tre veckor och jag är helt enkelt livrädd att jag ska komma hem till en halt häst. Jag har ju såklart folk som ser till henne varje dag och jag kan få hjälp med tömkörning några gånger under denna period. och vi kan flytta hästarna till en hage som är ganska nerbetad. Alternativet är att jag tar med mig henne på semestern. Men 20 mil i transport i sommarvärme fram och tillbaka är jag ju inte så sugen på. Hon älskar ju inte precis transporten..
Vad hade ni gjort? ska jag ha is i magen och låta henne gå i "smalhagen" men utan motion i tre veckor eller ska jag ta med henne? Lutar åt det sista men det är ju alltid bra med andras åsikter och erfarenheter..
/Madde
såg att det blev rätt långt, hoppas nån orkar läsa! =)

Vill du rida under semestern? Vill du det så hade jag tagit med henne, annars så hade jag valt smalhagen med risk för viktökning men nu stannar tillväxten av bete så jag tror hon inte kommer öka så farligt ändå.
Det är ju på våren som betet är specielt kraftigt och sen märker jag på mina att i slutet av hösten så ökar dom också lätt i vikt och det tror jag är hormoner att dom samlar hull för vintern.
På semestern är det egentligen tänkt att vi ska renovera sommarstugan så planen är ju inte att jag ska rida. (sambon blev väl inte överlycklig av min idé att ta med henne
)
Jag är bara rädd att viktökningen blir alltför stor om jag lämnar henne. Har också tänkt att betet inte blir lika kraftigt som på våren, och i "smalhagen" är det ju inte så värst mycket gräs…
hm…

#2 då skulle jag lämna henne i smalhagen och lägga kraft på gubbe och hus för att sen orka med hästen hela vintern.
Ja, jag kanske ska göra så.. Har en jobbarkompis som nog kan rida henne lite. Har så himla svårt att bara åka iväg och släppa allt. Lite överdrivet mycket kontrollbehov över mina pluttisar kanske… =) Hon bör ju överleva utan mig i tre veckor.

#4 jag lämnar inte heller mina det är ju en livstil man har med sin häst men din häst och du och framför allt din kille/ert förhållande, mår säkert bäst om du kan låta jobbarkompisen vara "barnvakt" i tre veckor.
Hehe ja, han blir nog glad då. Med tanke på att han till och med är rädd för mina hästar så tycker jag att han är rätt förstående när det gäller all tid jag lägger i stallet.