Sadelproblem.
Har köpt westernsadel till min arab och tyvärr var den lite svängd uppåt där bak. Köpte en built up pad och visst kom sadeln ner men inte så mycket som behövs utan det saknas en liten bit.
Några tips, för jag har inte råd att köpa en sadel till i nuläget, kan det hjälpa att sätta på bakgjorden???
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus
När den står upp bak så är det väl så att den trycker på manken, eller att den är för stor så den lagt sig mer på manken? Men lycka till, hoppas den passar ändå :) Sadelletande är inte roligt :/

Nej inte alls, det är inte så att den ligger ner på manken utan detta beror på att min häst (Arab) har väldigt rak och kort rygg samt att han inte har så mycket manke. Sadeln är också lite fel då den liksom är svängd uppåt i baken eller framme vid manken.
Idag har jag testat rida med den och det gick rätt så bra men som sagt var trots built up pad så saknas det nog 1 cm för att sadeln skall ligga ner bak. Jag testade att lägga en filtbit mellan sadeln och padden och det hjälpte, men så kan man ju inte rida omkring.
Det kan ju vara så attsadeln ligger till sej för den som haft den innan mej har ju inte använt den så den är rätt oanvänd dvs ej inriden alls.
Nu är ju western helt nytt för mej så vet ju inget om denna utrustningen och vad som behövs men en vanlig sadel ligger ju bättre ju mer den är använd och kan tänka mej att det är samma här.
Mvh Carina

för på vilda western tiden, då var sadeln ryttarens och man vek filten efter hästen.
Men då bytte hästen också sadel ofta så en felaktig sadel ställde inte till med lika mycket
sen var det väll också en annan inställning till djuret 
Om du skaffar fårskinn och lägger dubbelt bak skulle det kunna räcka?

Tackar det skall jag prova, sen får man hoppas att sadeln ligger till sej lite med tiden. 
Mvh Carina
Det låter som om du fått en bom som inte passar din häst och då bör du byta sadel, för fel bom bör/kan inte kompletteras med filtar och paddar.
En westernbom består av ett blad av trä på varje sida ryggraden, dessa är stabila och ändrar sig inte med tiden. Vissa bommar är böjda för att passa svankrygiga hästar, andra raka för att passa raka ryggar och denna välvning finns i olika grader. Man kan inte bara titta på om bommen heter semi quarter, quarter eller full quarter osv utan man måste även titta på formen på bommen. En rak hästrygg ska ha en rak bom, om man lägger en välvd bom på en rak rygg så blir den som en gungstol (tänk dig dom välvda skenorna på en gungstol mot det platta golvet), när du då spänner gjorden så trycks den ner fram och åker då upp bak. Detta går inte att ändra med paddar, trycket måste fördelas jämnt över ryggen med hjälp av bladen, det är därför bladen är formade på olika sätt på olika sadlar för att ryggarna ser olika ut och man måste ha en som sitter bra för att hästen ska kunna bära vikt.
Detsamma gäller om man har en svankig häst och lägger en rak bom på, då blir det som en bro och hästen bär inte med hela ryggen.
Det finns mint 25 olika former på bladen i varje storlek, så det gäller att kunna prova ut sadel för att få en som passar, ta hjälp av sadelutprovare för westernsadel! Man kan till viss del jämna ut trycket med pad (som sagt finn det måånga olika varianter och en som avviker lite grann från det man ska ha kan man padda upp) men när det är så mkt som du beskriver så ska man inte göra det, det blir aldrig riktigt bra och det sliter i längden på hästen.
Jag skulle inte mixtra med paddar om jag var du!
Medarbetare på westernridning.ifokus

Har nu provridet han i sadeln med built up paden fungerar det, men inte som jag tycker passar han.
Nej får leta upp en annan till han och sälja denna igen, men tyvärr får jag nog ha den med paden ett tag till så jag hinner jaga ihop pengar till en ny.
Den ska ju ligga bra på hästen med.
Mvh Carina
#6 Ja precis, att den ligger bra på hästen är prio 1!!
Medarbetare på westernridning.ifokus

Sälj sadeln och skaffa en som passar.
Jag vet att de brukar va svårt att hita passande sadlar till araber men de finns bomlösa westen och dressyr sadlar som brukar. Va riktigt bra har en vän som köpt westen sadel till sin arab härifrån http://www.stallvra.com/

#9 Ja men jag vill nog inte ha en bomlös då min tränare inte tyckte att jag skulle köpa en sådan.
Jag trivs väldigt i den jag har nu så ska försöka hitta en liknande som passar.
Mvh Carina
De fins ju westwn bomlös som formar sig efter hästen och är som västen sadel och de som ser ut som en vanlig sadel brukar va gätte bra tryck för delare. och han även hoppas i(allurand bomlös sadel ). men om du inte vil ha de kan ingen tvinga dig =)

Kaka man får inte tävla med bomlösa och du sitter inte som man ska vid westernridning så det är absolut inte något bra alternativ för oss westernryttare.
Hoppa ska du absolut inte göra i en bomlös det är inte bra för hästensrygg.
LORITA:
Finns ju sådana man kan hoppa med som för delar trycket bättre och är skapta för att hoppa beror på vilken man köper. Läste de inte på ridtravare iFokus . och de värkar gå gätte bra lite skäptisk. Men man behölver väl inte tävla med bomlöst heller. sen så märks de inte om man har bomlös eller inte. ingen går och kollar utrustningen.
De fins westen bomlösa som min kompius sitter lika dant i som i en vanlig westen. men jag kan inget om westwn gav bara et tips.
Jag tycker bomlöst är ett gätte bra alterna tiv om man har svårt att hita en sadel som sitter perfekt.
och bättre med en som formarsig efter hästen än en som inte gör de och sitter en gnuta fel. inget får va fel på mian hästar inte

#13 man kan hoppa barbacka också men vill du vara rädd om hästen så använde en riktig sadel.
Ska man rida och träna western och vill investera i en sadel så ska bör det vara en westernsadel med bom annars så kan man rida i en vanlig sadel så länge