Frieser till western?
Hejhej!
Jag har alltid varit westernintresserad och ska äntligen få träna western snart. Men själv har jag en 2 årig frieser som jag inte ska rida in (med vuxnas hjälp såklart) förän om ca. 2 år. Men jag tänkte, tänk så vill jag fortsätta rida western sen också… och min frieser är ju egentligen en dressyr häst…
Går det egentligen? Nu är det ingen riktig frieser men hon ser ut som en frieser men har längre ben och är smalare.
Hjälp! Jag vet att man i western oftast har typ paint och quarter och sådana raser.. men har också hört talas om haflinger som är westernhästar.. Men det låter typ (vill inte förolämpa någon eller så) lite.. klumpigare. (Jag tycker om haflinger, det är inte det! Förlåt att jag uttrycker mig såhär.)
Finns ju nordsvenskar som går western och dem är ju av den lite kreftigare typen, så ska nog gå med din häst också ;)
Det går med vilken ras som helt. Därremot är vissa raser mer lämpade för vissa arbetsområden medan andra raser mer lämpade för andra. Western innehåller många olika grenar och det finns något för alla!!
Medarbetare på westernridning.ifokus

Det är inte den optimala hästrasen men träna och tävla lägre nivåer det funkar alltid.
Högt ansatt hals och höga men lyft är ju inget man strävar efter direkt, de är mer akademisk ridning man tänker frieser till. Men jag tror alla hästar trivs med den låga rid formen med lösa tyglar som hör till westernridningen så hästen kommer säkert gilla ditt val 
Tack för svaren allihopa! :D