Vetrinär, hur snabbt?
Är du den som ringer ut vetrinären så fort din häst får sår, kolik, hovböld eller liknande?
Eller vill du försöka fixa det själv först, ev. med samråd med vetrinär i telefon?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

De flesta "vanligaste" sakerna vill jag gärna försöka fixa själv, innan jag ringer vetrinären. Framförallt om det är skador el.dyl. som jag behandlat tidigare.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Det meta som brukar hända mig brukar jag klara av själv. Men jag vill gärna ringa veterinär (iaf om det är något som ära/kan bli alvarligt) så man har en kontakt och dom vet om det, då är det lättare att få hjälp om man inte fixar det själv (ex kolik som är liten från början men plötlgit blir det värre, då är det bra att redan ha pratat med veterinären så h*n vet när man ringer igen).
Medarbetare på westernridning.ifokus

Det jag kan behandlar jag själv och har en mycket bra veterinär som finns där om jag behöver hjälp.
Jag brukar ringa och rådfråga min veterinär när det är något. oftast behöver han inte åka ut utan jag löser det själv.
kolik skulle jag direkt ringa veterinär.
sår gör jag det om jag inte tror jag kan lösa det själv (skavsår, skrubbsår, brännsår inga problem… men förra sommaren hittade min kompis sin häst i hagen med en gren rätt upp i ljumsken… då ringer man veterinären kan jag lova)
Hovböld ringer jag hovslagaren. Är det annan difus hälta så åker jag in till klinik.
Jag har dåliga erfarenheter av distriktsveterinärer när det kommer till annat än vaccinera hästar…