Full quarterbom motsvarar?
En full Q-bom motsvarar ungefär vilken strolek i engelska sadlar, eller vilken vidd pratar vi om så man kan få ut ett gradantal för vidden i framvalvet?
Har en shire/ardennerkille som jag vill ha W-sadel till och i engelska sadlar drar han ca 110-115 grader i bomvidd.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Full quaterbom passar hästar som är lite mer breda och raka över ryggen. Det du behöver ta reda på är hur bred den är mellan conhosen( stavfel
). jag har i min jakt på sadel till min häst lärt mej att det inte går att jämföra en engelsk sadel med westernsadel.
Se om du kan hitta en som använts på nordsvensk eller grövre hästar. Lycka till.
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus
Om nån säger att hästen haft en sadel i strl 7 vad betyder det då?

#2 Ingen aning alls, men i western vet jag att en 15 tum western = en 16 -16,5 tum i engelsk osv. Har inte hört talas om strl 7.
Mvh Carina
Tränaren som min häst varit hos sa att hon haft en sadel i strl 7… jag får väl fråga vad hon menar. Känner mig som dummast i världen typ.. 

#4 Det ska du inte göra, det är en hel djungel med det här med sadelstorlekar så det är många som inte förstår vad som menas med olika saker och mått.
Mvh Carina
Är engelska sadlar i sig en ren djungel där man kan välja mellan allround, hopp och dressyr (grovt generaliserat) så har man i western pleasuresadlar, trail, barrel racing, cutting-sadlar o säkerligen en hel del andra kategorier sadlar!
Klart som tusan det är en djungel….. tex, vad skiljer en pleasure från en trailsadel?
Kan ingen skriva en artikel om de olika sadeltyperna?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#6 det kommer, just nu har jag lite lite tid eftersom jag har väldigt mycket med den skog som ska ner och omskolas till hagar. Ge mig några veckor sen var det ett väldigt bra förslag på artikel 
man väljer oftast sadel efter vilken gren man tänker rida en pleasuresadel, är det jag skulle rekommendera om man går från engelskt till western, man kan ju köpa en utan allt silver.
Lr en trailsadel för de är mjukare och skönare 
#8 Det finns hårda trail-sadlar också. Det handlar bara om vilken typ av sits man väljer, och mjuk sits finns på alla varianter som tillval. Roping/ranch-roping är en väldigt allround-sadel. Det finns hard-seat eller soft-seat och sen dessutom lite olika varianter. =) Svårt att säga att den ena eller den andra typen är bäst, för det beror så på hur ens rumpa ser ut. Men ranch, ranch-roping, trail, pleasure är dom sadlar som oftast går hem hos folk. Dom flesta nybörjare gillar soft-seat, vilket man ofta går ifrån efter ett tag (men det är olika). hard-seat är lite mer hållbar och finns med svikt. Sen finns det olika vinklar på sittsen på dom olika sadlarna. Jag kommer inte ihåg namnen på dom olika varianterna, men jag ersonligen gillar när dom är lite högre framtill då jag lättare får bäckenet i rätt vinkel då, men den får inte vara för lutande för min kropp.
Mina sadlar är ranch-roping båda två, med sviktande hard-seat i den ena och vanlig hard-seat i den andra. Båda har en något sluttande vinkel i sittsen, men ganska lodrät bakvalv. På min förra medryttarhäst så använde jag en reiningsadel med soft-seat och väldig sluttning på sittsen, det gjorde att jag hade lätt att hitta en bra ridstil och den sadeln var en bra första sadel för mig.
Medarbetare på westernridning.ifokus