frågor om westernsadel
Hur anpassar man en westernsadel? Vad är det för storlekar på dem? Hur sittar man i dem, är dom sköna o rida ut i skogen med?
Vart hittar man bra och billiga westernsadlar?
Givetvis köper vi även begagnat om man får provrida i den först.
Kan bara svara på att de är väldigt bekväma att rida ut med, är man van att rida i vanlig engelsk sadel så fick iallafall jag de första gångerna väldig träningsvärk då man sitter bredare, det känns även konstigt om man ej är van att rida i den.
De andra frågorna låter jag någon annan svara på :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Lika väl som en engelsk sadel kan vara bekväm eller obekväm så kan en westernsadel passa ryttaren olika bra. Men får helt enkelt provsitta sadlarna och se vilken som passar ens rumpa =) En westernsadel är gjord för att man ska kunna rida i 8-10 timmar utan att bli trött, så bekväm är meningen att den ska vara.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Okej :) Tack för era svar.
Är mamma som vill ha en westernsadel o rida ut i.
Ingen annan som kan svara på de övriga frågorna?
Hur anpassar man en westernsadel? Liksom med alla sadlar så ber man en sadelutprovare komma och prova ut sadeln så man vet att hästen inte far illa. Det går inte att lära ut via internet hur man provar ut en sadel, det finns en anledning till att det är 2 års utbildning till det.
Vad är det för storlekar på dem? semi quarter, quarter, full quarter och ex full quarter är storlekar på bommen, främst hur vid sadeln är. Sedan finns det olika mått på hur välvd bommen är (vilket beror på hur svankig/rak hästens rygg är). Sedan har du storleken på sittsen som handlar om hur tjock ryttaren är. Det mäts i tum (") från hornet bak till bakvalvet. Normal storlek brukar ligga mellan 14-16" (finns halvtum).
Hur sittar man i dem, är dom sköna o rida ut i skogen med? Man har en fot i varje stigbygel och rumpan mitt uppepå ;) Hehe.. nee men hur menar du med hur man sitter i dom? Som jag skrev i #2 så är alla sadlar olika i sittsen, och tur är väl det eftersom vi människor är olika i rumpan. Så det gäller att prova ut en sadel som passar ens egna rumpa. Jag älskar mina två sadlar och kan sitta i timmar utan att få ont eller bli stel. Westernsadeln är framtagen för att kunna ridas i 8-10 dag efter dag så meningen är att den ska vara bekväm och avlastande.
Vart hittar man bra och billiga westernsadlar? Orden billig och bra hänger inte ihop vad gäller westernsadlar tyvärr. Nog kan man råka hitta någon som privat säljer en bra sadel billigt för att dom inte vet vad dom har för sadel och vad den är värd. Jag har två nästan lika dana sadlar, den ena är värd minst 25 000:- och den andra är värd ca 2 000:-, dom är otroligt lika, men det skiljer enormt i kvalitet. Det är svårt att veta om man inte är insatt och kan se vad man tittar på. Smart tips är att höra av sig till en sadelmakare och få hjälp att hitta en sadel.
Tänkte om de är stabila att sitta i?
En del sadlar känns det som man sitter uppe på dem, och en del sadlar känns de som man mer sitter "i" dem. Lättare att hålla sig kvar i en westersadel?
Problemet för mig att så vitt jag vet finns det ingen sadelmakare nära där jag bor.
Bor i en by 2 mil utanför samhället Vilhelmina, Västerbotten :p
Hur köper man sadel då?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Är en billig sadel mer obekväm att rida i än en dyr sadel?
#5 Många upplever ju att man sitter mer "i" än uppepå i en westernsadel än i en engelsksadel. Men det är nog både olika tycke och smak och olika modeller på sadlar. Endel westernsadlar tycker jag man sitter så långt ner i att jag är rädd att inte komma loss om jag behöver hoppa av snabbt. Endel upplever att dom sitter långt ifrån hästen och att dom inte får kontakt med häten i en weternsadel, men det är enligt mig bara ovana. När jag sitter i en weternsadel så får jag reaktion hos hästen om jag så spänner en muskel i rumpan, så det handlar nog bara om vana. Det är svårt att svara på hur folk upplever sadlar, dels eftersomd et finns så många märken och dels för att det finns så många olika människor. Jag älskar weternsadel och förtår inte hur man orkar med att sitta i engelsksadlar.
#7 Min pappa är sadelmakare och har såklart gjort en custom-sadel till mig, byggd precis efter min rumpa (och min häst). Den är värd ca 20 000:- Nä rjag köpte min andra häst så köpte jag med hans gamla sadel för 1500:- och anledningen till att jag köpte den istället för att låta pappa göra en ordentlig kvalitetssadel till var för att den billiga sadeln var exakt identisk i sittsen med min "gamla" sadel. SÅ dom är exakt lika sköna båda två för mig =) Perfekt!! Så svar: NEJ.
Priset har inget med bekvämlighet i sitten att göra, hur man upplever sittsen är olika från person till person och bara för att jag gillar mina två sadlar så gör inte alla andra det. Min pappa tycker dom är obekväma tex. Smaken är som baken =P
Men det går ju inte att komma ifrån att min förta sadel (värde 20 000:-) har låååångt många fler år framför sig än den andra sadeln för 1500:-. Kvaliteten på sadlarna är otroligt olika. Den billiga har tex masonit i skirten och är allmänt dåligt gjort (fuskarbeten på flera ställen) och har flera budget varianter av olika tillbehör. Det fungerar att rida i just nu men den är inte värd något i längden.