Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: natural-horsemanship
Läst 5564 ggr
LLennartsson
0

Lära sig rida med Halsring

Någon som har tips om hur man går till väga?

Stall Bråna

CelsiusT
0

Enligt mig är en halsring i första hand till för att få stopp på häten med. När man rider med halsring är det som att rida utan ngt, dvs man rider med vikthjälperna och skänklarna i första hand. Man kan ju även använda halsringen till neckreining, om hästen kan det.

Börja med att ha hästen med halsring på sig stående still, detta är bra att börja träna från marken. Be den backa genom att ta i halsringen, direkt hästen lägger vikt bakåt/backar ngt steg så släpp efter och beröm. Backar hästen inte så ge annan hjälp som får hästen att backa (jag började med att hästen skulle backa för tryck på ex bog/hals vilket ju i förlängningen är samma tryck som halsringen ger, men fattade hon inte halsringen så gav jag trycket för hand). Direkt hästen backar så ge eftergit och beröm. Snart kan du göra detta under skritt frammåt, och då begära att hästen stannar och kanske backar något steg. Tänk på eftergiften!

När jag började uppsuttet sedan så hade jag grimma och grimskaft som jag höll i (ibland träns och tyglar) så att jag hade en nödstopp till en början, men snart kunde jag ta bort det helt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Molla
0

Vill du kunna styra med halsringen måste hästen kunna neckreining. Det betyder att den går undan för tryck på halsen. Träna först med ditt vanliga träns och tyglar. När du vill svänga höger "pekar" du mot höger med händerna, så att tygeln lägger sig på vänster sida av halsen och försvinner på höger sida. Då känner hästen tygeln och ska gå undan från trycket. För att lära hästen detta får man använda skänkeln på vänster sida och ledande tygeltag med höger. Använd även dina vikthjälper tydligt.

Arbeta lugnt och ge mycket beröm.

LLennartsson
0

Vad betyder 'neckreining'

Stall Bråna

CelsiusT
0

#3 Neckreining betyder att man styr med hjälp av att man lägger tygeln mot hästen nacke och att hästen då går undan för tygeln. SÅ som man gör när man i westernridning rider på en hand. Det är ganska omfattande att lräa in så det gör man inte med halsringen utan det lär man in med hjälp av tygel och träns, när hästen redan kan detta så kan man ju såklart aplicera det på halsringen.

Men jag tycker att rider man med halsring så varför inte styra hästen med hjälp av vikt och skänkel i första hand? Det gör man ju liksom endå när man rider. När jag rider med halsring så är det bara för att ha en nödstopp istället för att ha träns och tygel att stoppa med.

Molla
0

#3 Neckreining är precis det jag beskrev i inlägg #2. =)

Lorita
0

Ska man rida med halsring så skulle jag vlija styra med den också så som #2 skrev. Första gångerna kan man ha tränset kvar med tyglar så man kan nödbomsa innan man vet säkert att hästen fattat och vill vara med.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#6 Vill man det så får man jobba upp neckreiningen på hästen först. Inte så stor idé att göra det med halsringen.

Styr ni med tyglarna idag när ni rider?

Vilgot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Passar på att ställa en fråga jag med :)

Provade att rida med ett grimskaft som halsring idag och ponnyn verkar fatta vad det handlar om. Men själv tkr jag att grimskaftet känns lite sladdrigt.

Är halsringar stadigare egentligen? och ngn som har tips på hur man kan göra en halsring?

Lorita
0

ett stigläder

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Vilgot
0

Tack det ska jag prova :)

CelsiusT
0

#8 Det är ju en smaksak. Hur stadiga är tyglar? Det är ju olika liksom.

Glamgirl
0

Det är av stort intresse detta med information om halring och sådär nu. Kanske går det att få ihop en artikel om det? :)

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Saiipz
0

Funderar på om jag ska träna de lite med min :) tkr oxå ni borde göra en artikel som #12 säger ;)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

[chouwa]
0

Det skall nog gå att ordna. Skall se vad vi kan få fram.
Jag håller på med en annan artikel just nu men jag skall höra med mina Medarbetare och annars får jag skriva en lite längre fram.