Westernsadel = långt fram+ andra frågor?
Jag funderar lite på en sak… (Ok, funderar rätt mycket på allt möjligt, men just detta slog mig just nu, så därför ska jag pina er med frågan.. ;)
Hur får westernsadlar egentligen plats på hästyggen? Jag menar.. de verkar väldigt långa.. ?
Jag tycker att många westernsadlar verkar ligga på eller mot bogbladet (tittar efter den där silverplattan framtill, har läst någonstans att man brukar gå efter den) är det ok? Har de en annan tillpassning än engelsa sadlar på den punkten, något som skiljer så att de inte stör bogarna även om de ligger långt fram? Visst, det är många som lägger sina engelska sadlar långt fram också, av misstag eller så (eller kanske är jag bara nojjig för att min häst inte rör sig rätt om sadeln åker fram bara lite), men jag undrar om det är mer ok för en westernsadel att ligga långt fram?
Bifogar en googlad bild som visar vad jag menar; ligger denna sadeln bra eller är den för långt fram? http://www.notchorefarm.com/sitebuilder/images/silent98-502x383.jpg
Sen ang. längden.. som jag förstått det slutar den viktbärande delen ungefär vid bakvalvet. Men lädret bakom det är ju rätt styvt, finns det ingen risk att det ligger och trycker eller skaver där? Min häst är ju lite annorlunda (töltande travare, han rör spec. höfterna mer än 'vanliga' hästar) men tänker att det brukar väl röra sig ganska mycket där bak? Räcker padden för att skydda utan att trycka?
Det finns en liten anledning till att jag frågar. Även om jag just nu är väldigt nöjd med min bomlösa chezz, och för den delen inte har råd med en sadel än på ett bra tag, så funderar jag lite på en westernsadel så småningom. Mitt problem med Crow och sadlar är att de gärna glider fram och trycker på bogbladen, oavsett om det är en bomsadel av engelsk modell eller bomlös av spansk (har provat en del med proffesionell hjälp). Dels är sadelgjordsläget lite långt fram (har redan svängd gjord) och dels flyttar han fram sadeln med höfterna. Just nu har jag löst det genom att helt enkelt korta av panelerna på min chezz, de är bara 40cm långa och passar precis mellan sista revbenet och lite bakom bogbladet. Men det är ju en ganska liten yta att bära upp min vikt på, om vi nu ska se till Crows absoluta bekvämlighet. Han verkar trivas utmärkt, rör sig bra och svettmärkena är ämna, men kanske en bladsadel som en westernsadel hade varit ännu bekvämare för honom? Bara den lämnar bogen fri och inte skaver mot länden när han rör sig..
(Är fortfarande lite tveksam eftersom jag knner att jag kommer bort från hästen ganska mycket i westernsadlar överlag, tappar kontakt.. Å andra sidan går ju westernhästar ofta på väldigt små hjälper så vitt jag kan se, så det kanske vi kan öva upp..)
En del westernsadlar verkar sätta en lite lätt i stolsits.. finns det de som främjar en helt lodrät sits också eller är det överlag så att man ska sitta lite mer på baken inom western?
En del frågor, hoppas någon kan svara :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nej ingen sadel får ligga på bogarna. Men westernsadeln har inte bäryta enda fram, utan den slutar lite innan. Var lädret är, både framför och bakom har ingen betydelse för bärytan, det är bara där bommen är som bärytan räknas. På bilden på länken tår hästen i en konstig vinkel så det ser konstigt ut, men det ser ut som om sadeln ligger onödigt långt fram på den hästen. Med "silverplatta" menar du conchon? Isf ja, den kan man gå efter (den är inte alltid i silver utan kan vara i läder med, rosett eller concho säger man).
Att man kommer ifrån hästen och tappar kontakt är en vanesak. Jag har aldrig haft då bra kontakt med en häst som jag fått sen jag lärde mig western =) Nu känner jag att jag kan ha flera meter lager mellan mig och hästen, vi har endå superkontakt (som prinsessan på ärten hehe..). Jag rider nu med mkt mindre hjälper trots att jag har väldigt mkt mer mellan mig och hästen än förr och endå har jag fått en otroligt mkt mer lyhörd häst.
Jag upplever att stolsittsen gör det lättare att få en bra sitts, bäckenet hamnar i en vinkel som hjälper hästen till avslappnad samling. Dock är det ofta så att har du en väldigt stor sadel så får du lite mer extrem stolsitts och har du en extremt liten sadel så får du väldigt lite stolsitts (storleken på sittsen påverkar inte storleken för hästen). Lagom är bäst, jag har ca 15-16" och är liten/normal i kroppen.
Jag har en töltande travare, eller två egentligen men lillskruttan har inte töltat under ryttare än, och jag märker inte att det är några problem med westernsadel (själv har jag inte haft annat på honom).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Fick höra på ett amerikanskt forum att det fanns en sadelbom som kallades ATH och som skulle ligga lite över bogbladet.. den var svängd uppåt framtill så det blev ingen ''kant'' eller bula som låg mot bogbladet, utan det kunde röra sig fritt under sadeln.. Hade varit roligt om man kunde hitta en sån sadel som passade, har så svårt att hitta sadlar som Crow inte flyttar fram.. Har du hört något om den sadelbommen?
ok.. conchon var det då.. :)
Hm.. tja, vi får väl se hur det går :) Kan inte skaffa sadel nu i vilket fall, men men.. Rider ju gärna långt och då hade det varit bra med en bättre bäryta för honom. Är bara rädd att inte hitta någon som är kort nog och ligger bra..
hm.. är faktiskt inte alls glad för stolsits öht.. :3 Känner mig friare i relativt lodrät sits (I rätt sadel förståss, där den kommer naturligt..)
Btw; om jag får en sadel utprovad, vad behöver jag veta för att köpa en begagnad sadel som passar? Kan man tex gå efter bara bomvidd och längd (och vad man nu använder för mått) eller måste det vara samma modell och samma märke för att den ska passa? (eller ha stor chans att passa iaf)
Nej har inte hört nåt om den bommen.
Var inte rädd för det innan du provat =) Ta en duktig sadelutprovare, som kan westernsadlar, till hjälp.
Jag kände mig väldigt obekväm i stolsitts innan, men det ger ett helt annat stöd och en vinkel som hjälper hästen att hamna rätt. Sen stolsitts, det är inte att sitta i en stol vi pratar, utan bara att det inte är helt lodrät.
Här är en som inte är så mkt tolsitts, ganska kort sadel och sitts
Här är en med lite mer stolsitts, men fortfarande inte extrem.
#4 Den första bilden kallar inte jag stolsits, häl, höft och axel är ju faktiskt i linje. :) Som jag ser en lodrät sits ska hälen precis nudda den tänkta linjen, på så sätt är höfterna fortfarande öppna. När hela foten är bakom lodlinjen ser jag inte hur det kan vara rätt. Så de båda första bilderna visar en sits som känns ok för mig, mest den första men kan tänka mig den andra om det känns rätt.
Den första bilden är väl kanske ingen stolsits, utan som du säger lodrät sits. Den andra bilden är hur det brukar se ut i en westernsadel, lätt stolsits (kallar jag det, många kallar det "helt klart stolsits").
I lätt stolsits har du lättare att forma bäckenet och öppna det kan du göra endå, inga problem.
#6 Fast i den lodräta sitsen har jag lättare att stänga det eller trycka med ena sittbenet :) Men det spelar ju mindre roll, får se till att hitta en sadel som sätter mig i den sitsen jag vill ha, helt enkewlt, det finns ju tydligen :)
Här finns en bild och den beskrivning jag fick av ATH bom..
http://img.photobucket.com/albums/v103/MyBoyG/treecompfview.jpg
" it's also dependent upon the construction of the saddle tree. In the case of the AboutTheHorse (ATH) saddles which a few members here have (G is modeling one above). The tree is made so that the tree actually flares away and over the scapula, hence the reason for it sitting so far forward. It is made so that it places the rider on the stronger portion of the horses back. Here's a diagram from ATH's site that shows the difference between an industry standard tree and an ATH tree."
#8 Intressant!
Vad jag tänkte på med det där med att sadeln åker fram och att sadelgjordsläget är långt fram så ska du tänka på det om du ska käpa weternsadel för det finns olika placering på riggingen och du ska isf ha full position. Det är den rigging som är placerad längst fram av dom 3 olika varianter som man vanligtvis använder sig av när man gör westernsadlar.
#9 Det ska jag tänka på, och fråga om när vi provat ut någon:) Hur ser den riggingen ut?
#10 Oj det kan man nästan inte svara på. Det handlar om hur långt fram sadelgjorsläget är på sadeln. Den ring som håller latigo strap'en kan man ästta på 3 olika "nivåer" och om du har sadelgjordsläget långt fram på hästen så ska du se till att det ligger långt fram på sadeln med så dom matchar varandra, annars drar sadelgjorden fram sadeln. Det bästa är om du tar kontakt med en sadelmakare som håller på med och kan westernsadlar och får det visat för dig och får hjälp med att hitta en sadel som passar hästen.
#10 Oj det kan man nästan inte svara på. Det handlar om hur långt fram sadelgjorsläget är på sadeln. Den ring som håller latigo strap'en kan man ästta på 3 olika "nivåer" och om du har sadelgjordsläget långt fram på hästen så ska du se till att det ligger långt fram på sadeln med så dom matchar varandra, annars drar sadelgjorden fram sadeln. Det bästa är om du tar kontakt med en sadelmakare som håller på med och kan westernsadlar och får det visat för dig och får hjälp med att hitta en sadel som passar hästen.
Ok, får fråga om/när jag får en sadel utprovad då, hur jag bör rigga den :)
#13 Du kan inte ändr apå det själv.. Det är hur den är konstruerad..
#14 Ja men jag får väl fråga hur jag bäst ska spänna gjorden på den om/när jag får den utprovad, om det nu finns så många olika sätt? Själv vet jag ju inte, då är det väl bäst att jag frågar de som vet?
#15 Ja gör det =) Men det finns liksom mer eller mindre bara ett sätt att spänna gjorden.. Men därremot om du letar sadel så ska du fråga efter en med rigging långt fram.
ok.. :3 Jag får se om jag fattat det när/om det är dags med ny sadel x)