Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 6020 ggr
CelsiusT
0

Vilket strömedel?

Vilket strömedel har ni i box/ligghall? Vad är fördelen/nackdelen med just det ni har?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[chouwa]
0

Spån i boxarna, vilket jag föredrar.
Jag ser inte så många nackdelar med det alls faktiskt. Vissa tycker att det luktar värre än annat men det upplever jag inte alls. Vi fyller med Lite nytt hela tiden och det gör att det hela tiden doftar härligt av spån (detta och Nogrann mockning naturligtvis) spånet har ju ibland en förmåga att torka ut hovarna på hästarna vilket man kan få ha lite koll på. Damma kan det göra en del men det beror lite på vad för typ av spån man väljer att använda och vartifrån. Något annat jag tycker om med spån är att det ser ljust och fräscht ut.

I ligghallen använder vi halm.
Ingenting jag skulle få för mig att använda i box då jag tycker att det luktar hemskt efter väldigt kort tid. Det är svårt att mocka i och hästarna riskerar att bli bukiga.

Torv är det underlag jag tycker sämst om. Jag gillar inte att mocka i torv, jag tycker att det ser ofräscht och smutsigt ut och det gör också att stallgången i sig ser smutsig ut och man får sopa konstant och mer noga än om det hamnar spån i stallgången.

Zabbio
0

Vi har halm. Dels får vi det gratis, och dels tycker jag att det är bra att hästarna har något att fylla magen med om de äter upp höet för snabbt. Tex om det är kallt ute en natt går höet åt snabbare än normalt, då är det bra med halm att hålla magen igång  på.

Tycker att det är lätt att mocka och stallet håller sig fräscht. (Har väldigt luftigt stall och relativt stora boxar, 16kvm) Kan tänka mig att ha spån också men då hade de fått en klyfta tugg-halm i vilket fall. Sen tycker jag att spån ganska snabbt ser sunkigt ut även om man mockar noga. Är alltid lite kissgula flagor som inte kommer med.. ska det hållas frächt får man nästan byta ut det varje vecka, och det blir lte dyrt, tycker jag.

Torv känns mörkt och trist, svårt att se om man mockar på vintern efter att det blivt mörkt. Blir det torrt sätter det sig överallt i varenda por.. Plus att de inte kan äta av det när höet tar slut (som med spån kan man ju lägga in lite hal i en hörna, så är den biten fixad) men ska man vara sån är det troligtvis det mest naturliga för hästen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

I år ska vi ha spån i ligghallen i boxarna är det inget om man inte behöver ta in en häst en tid (sjuk) då blir det spån.

Halm kan jag inte få tag i som är bra och hästarna älskar att rulla sig i spånet och det ser ljusare ut än torv

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

cina65
0

Jag har spån och halm, lägger spån i botten av boxen( håller torrt) sen halm ovanpå så kan hästarna tugga på det med om dom vill.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Mimmsis
0

Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin haft hästar som haft något annat än spån under hovarna. Delvis halm har vi väl ofta haft för att hästarna skall ha sysselsättning men jag skulle nog aldrig använda det som heltäckande.
Även i det stall där jag och min dotter nu rider hästarna har spån i stallet.

CelsiusT
0

Jag har torv både i ligghall och i box. Tycker det är mest lättmockat och det ser mjukt ut. Det är minst otrevligt att hålla på med och luktar godast/minst.

Halm tycker jag är jobbigt att mocka, det är svårt att å tag på häromkring och jag tycker det blir unkigt och luktar illa efter kort tid. Därremot hade jag gärna haft det så hästarna

Spån är vedervärdigt, sätter sig överallt, torkar ut bajarna vilket gör det svårt att få ut allt utan att det blir bitar kvar och då ser det snabbt sunkigt ut. Det luktar illa, både nytt fräscht och ännu värre sedan när det blir kiss och bajs i det. Det torkar ut hovarna vilket ju är en väldig nackdel enligt mig. Det far omkring överallt och är svårt att få bort, speciellt när man har bra luftventilering i stallet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

yadhayezibas
0

Vi har halm o jag har alltid haft halm. Mest för att hästarna ska ha nåt att tugga på o pilla med när de ätit upp sitt hö. En häst ska ju MAX stå utan nåt att tugga på i 8 timmar för att minska risken för magsår-kolik-krubbitning ja med mera..

Jag tycker att spån ser fräsch ut absolut iallafall när det är precis nytt i boxen. Men sen vilken stank det blir fort. (Ja vi hade 2 hästar i förra stallet som hade spån.)

Vi har fin halm o hästarna älskar den o den luktar gott oxå. Glad

[spinn]
0

Spån från Staben, det suger upp bra, är ljust och trevligt och dammar inte.

740tjejen
0

Kommer ha halm i ligghall och sjukbox. Vi får det för halva priset och är vetehalm. Blir de kris nångång kör vi med spån.