Hästar i väderskydd.
Jag tycker man hör gång på gång att hästarna bara använder väderskyddet som toalett.
Är det bara mina hästar som ofta står inne i väder skyddet? Idag kom jag ner och skulle ge dom nytt hö och jag blev nästan rädd för det var inga hästar i hagen och vädret var fint och det var ljust ute, så hörde dom mig och ut kommer fyra glad ponnys.
Dom använder det mycket, mitt är inte byggt riktigt som bruksanvisningen det är nämligen en kortsida som är öppen, 8*4 har dom som yta så det är inte så stort heller.
Ni med hästar på lösdrift hur använder era hästar väderskyddet?
Vårat är ganska stort. Men det behövs ju för lite fler hästar.
Hästarna använder dock Inte vindskyddet/ligghallen som toalett! De ligger där på nätterna under vintern och även under riktigt hårt väder.

Vad skönt att höra en till som har hästar som gillar sitt väderskydd och använder det 
Lorita: Du har väl utfodring i din ligghall?
Mina står ofta vid maten, eller uppe i hagen där det är torrt på marken och lä från träden. Men när dom vill ligga ner och sova då går dom till ligghallen (iaf nu när det är blött ute, annars ligger dom gärna i gräset). Men det är inte många timmer per dygn, max 1-3h om man räknar ihop det skulle jag tippa. Dom skiter knappt i ligghallen, plockar max 1-2 högar/dag. Ofta ligger 1 eller 2 av hästarna och den 3dje står vid dörren och håller vakt.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#3 jag har tagit bort det för det blev för många timmar inne för dom, nu får dom maten på utsidan,
#4 Okej =) Men då mindes jag rätt iaf… Kan tänka mig att det blir många timmar inne, mina står nästan hela tiden vid balen. Själv har jag placerat ut balen och vattnet en bit ifrån varandra och en bit ifrån ligghallen så att dom får gå runt lite iaf =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tror att det många gånger är tvärtom: de använder väderskyddet som toa och när de har gjort det vill de inte ligga där. Våra använder väderskyddet vid gassande sol, stark vind och blötsnö. Soliga kalla vinterdagar är de helst ute.
Vi har inte storbal utan fodrar flera ggr/dag istället. Då lägger vi flera högar både ute och inne.
De hästar jag kännt med ligghall har använt det som toalett på vintern och skugga på sommaren.
Tre av ligghallarna ligghallen var en del av stallbyggnaden, med trästaket som skiljevägg inuti. Stora, ljusa och luftiga, två portar som ingång på det ena (dvs två tvådörrars portar utan port, eller om portarna bara var öppna, en på var ände om långsidan). Den andra hade en stor del av sidan öppen. Som sagt,. bägge var stora och luftiga, både i utrymmet hästarna kom åt, och utanför staketet på insidan. Det tredje var långsmalt, liten öppning på kortsidan och gammalt kostall. Staket tvärs över ena långsidan med plats för foder, redskap, strö osv, och ett rum med höns bakom en vägg och dörr. Här fick hästarna mat och vatten i ligghallen. Hagen var inte jättestor, men naturbete och lite träd.
Fjärde lighallen jag jobbat i var mer ett vindskdd. Långsmalt (3-4 meter brett kanske, men väldigt långt) ena långsidan helt öppen med bara lite stolpar som höll upp taket. Hagen var en liten grushage, stor som.. tja, en normalstor parkering utan för en liten ica butik? Något större och mer kvadratisk än en ridbana. Här gick ca 5 islandshästar (var i Danmark, i Jylland) De fick hö och kraftfoder i 'ligghallen' och spenderade ganska stor tid med att stå där. (fanns även större gräshagar med ett par hästar i varje, vet inte riktigt varför det var uppdelat som det var.. tror inte att någon av hästarna hade fång/risk för fång och även gräshagarna var mer lera än gräs pga väder och lerjord, inte belastning. Kanske var därför. Var där under hösten-vintern så vet inte om hästarna gick ute i de större hagarna på sommaren, antagligen.)
En ligghall har varit som ett egert hus i hagen, val genomtänkt för att inte släppa in vind. Medelstort, fräscht. Stoe ingång, dock formad som ett L] typ, för att inte släppa in vind. Plexiglas för ljusets skull. Vet inte hur bra det fungerade i praktiken, men hästarna gick inte in där öht, knappt ens på sommaren.
Det är vad jag har sett, och i alla fallen har hästarna sällan använt vindskyddet annat än som sol/flugskydd, toalett eller när de blir fodrade. De som användes mest var de med lite mindre hagar.
Hade helst haft lösdrift själv, önskar att hästana inte hade så olika matbehov (står inte Crow inne hela natten (6-8 timmar) så hinner han inte äta tillräckligt med hö/lucern utan tappar i vikt direkt. Vill inte ge mer kraftfoder än jag redan gör, och kan inte ha fri tillgång på hö i hagen, eller ordna kraftigare bete eftersom nordsvensken redan är smällfet trots magert bete och lite mat.. jobbar på att motionera honom och försöker förtvivlat hitta medryttare som kan rida regelbundet eftersom jag inte trivs att arbeta med honom - och han trivs inte med mig heller - och pappa har inte tid eller ork att rida väldigt ofta. Men även med mer motion kan han inte få mer mat, det är redan för mycket..)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Våra hästar använder sitt hus vid dåligt väder, eller om de fodras med hö, för då får de foder i över delen av hagen, då står de i huset och häckar till nästa fodring. När de får bal placeras den längst ner så de är tvugna att röra på sig, vattnet och huset är längst upp. När det är blött i hagen sover de i huset, annars har de två andra ställen de hellre sover på. Det beror också på vem som är flockledare hur de gör, det är litet olika beroende på vilka hästar som går där.

Gårdagens "skörd" en hög på fyra hästar
det är inte mycket jag behöver mocka 
#9: Det är så det skall vara! ;-D
Våra använder nog främst sitt för att skydda sig mot regn och att sova i. Det ligger i anslutning till övriga stallet så när de är inne i skyddet så kan de titta in mot sadelkammer och höskulle. Min pålle som är något översocial står gärna och hänger vid grinden så fort nån är i stallet. Han gillar nog att se vad som händer