Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 2606 ggr
1da98
0

Det viktigaste?

Hej, jag håller inte på med western, men i stallet fick jag i uppgift att göra en redovisning om western.

Men jag kan ju inte något om det..
Vad är det viktigaste som jag ska få med på redovisningen?
Det ska vara ganska "lätta" förklaringar så alla i stallet förstår :)

Om ni vet någon bra sida med lätt och bra fakta så länka gärna!

Jätte snällt om ni vill hjälpa mig, då kanske några i stallet vill börja med western?

// Ida :)

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

[chouwa]
0

Du kan läsa en del bland våra artiklar. I menyraden ovanför inläggen här på sajten står det "Artiklar". Där kan du hitta lite olika information. Du hittar även westernrelaterade sidor i länksamlingen i samma rad "Länkar". Lycka till och fråga gärna igen om det är något du undrar eller vill ha mer information om!

1da98
0

En häst som flyttar undan för tryck, går i samlad form och lyssnar till minsta signal , arbetar med glädje och som arbetar i fullständig harmoni tillsammans med sin ryttare är en perfekt western häst. I western styr man nästan inget med händerna, utan med vikten lutar man sig åt höger så går hästen dit. Inom Westernridning är alla hästraser tillåtna men lämpligast är raserna American Quarter Horse och Paint som är framavlade för western. Utrustningen man annvänder är en sadel och ett huvudlag. Sadeln är inte en vanlig ” sadel” utan en western sadel som är till för just westernridning, men det finns många olika modeller. Huvudlaget är till för att hålla fast bettet i hästens mun, som allt i western vill man att allt ska vara enkelt därför är det oftast inte en massa remmar på ett western träns. Det finns många olika tävlingsformer och ridgrenar.

Duger det? :)

Men hur utalar jag  American Quarter Horse? :P

Eller räcker det att säga Quarter?

// Ida

// Ida och marsvin.

CelsiusT
0

#2 Om du lutar dig åt häger (och då hamnar på höger sittben) så går hästen åt vänster, det pga att trycket hamnar på höger sida och hästen går undan för trycket = går åt vänster.

Det räcker emd att säga quarter (och paint (American Paint horse) tycker jag du ska säga med).

Medarbetare på westernridning.ifokus

1da98
0

#3 okej tack.

// Ida och marsvin.

1da98
0

Finns det någon bild som är tillåten att ta och visa på ett western ekipage?

Eller en westernsadel, eller utrustningen kläder osv?

// Ida

// Ida och marsvin.