Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettwesterntorget
Läst 13405 ggr
Zabbio
0

Begagnade westernsadlar?

Finns det någon affär i Skåne (nordvästra) som ni känner till, som har begagnade westernsadlar? Tänkte om man kunde åka ut med hästen och testa lite olika, men känner inte till något ställe med begagnade sadlar öht :3

Har inte råd till en ny (om nu inte den på hööks skulle passa) och vill heslst inte hamna i en karusell där jag köper och säljer från nätet för att hitta rätt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Jag känner inte till någon sådan affär. Men jag tror du vinner på att köpa en begagnad än att köpa från hööks. Har kikat på dom där och det är inte mkt att hänga i julgranen. Du får lätt en begagnad sadel till samma pris som är bättre både för dig och för hästen och håller längre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

#1 Jovisst, är också inne på det spåret men behöver ju ha någt att prova :)

Som sagt är det svårt att köpa från blocket eller hästnety, till exempel, eftersom jag inte har en aning om vad det är för sadlar, om de är värda sitt pris och om de öht passar..

De jag hittar där kostar antingen mellan 2-3000kr och 9-10 000kr och uppåt.. de billigare tror jag är sämre än hööks, och de dyrare har jag inte råd med.. Men visa mig en hyfsad, begagnad sadel för 4-5000kr som passar hästen, så tar jag helt klart hellre den..

Zabbio
0

Tex denna sadeln, är det en vettig sadel som är billig för att den är välanvänd, eller en billig skitsadel som är så  gammal att de glömt vad den kostade från början? :3

http://www.hastnet.se/begmarknad/sok/annons.php?aid=257710

Eller denna? Den är visserligen lite för dyr för mig som det är nu, men annars, kan det vara något?

http://www.hastnet.se/begmarknad/sok/annons.php?aid=257357

Vad ska jag titta efter för att ha ett hum om kvalitet? :3

Tror inte att Crow är svår at hitta en passande sadel till så, han har rätt normal rygg, men vilka mått ska jag ta reda på för att ha så stor chans som möjligt att det passar? Hur mäter jag - på hästen- hur brett han ska ha mellan conchos, till exempel?

Jag vet att jag själv vill ha en 15-16" sits, så jag gissar att sadlarna i den storleken är korta nog (det verkar de vara som jag fått info på ängden om), och att han har relativt rak rygg..

Sen vet man ju inte säkert innan man provat.. men lite råd?

Lorita
0

sadel nr 1 kan du köpa ny för mindre än priset i annonsen ca 2000 tror jag dom ligger på nya

nr 2 ser mycket bättre ut men det står inget märke.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
1

#4 ok.. andra sadeln står "Arabian Desert Rider", men det är kanske inget märke?

yadhayezibas
0

Vi har en fin sadel i nyskick nästan som vi ska sälja för den passar inte vår häst som vi köpte den till. Jaaa vi köpte den utan rätt att få lämna tillbaka den. Obestämd

Det är en Ligers-N-Tigons pleasure sadel. Jättefin kvalite. Glad Hör av dig om du är intresserad.

Annars så är ju Simco ett bra märke som inte är så fasligt dyrt heller.

Zabbio
0

#6 Vad vill du ha för den, hur ser den ut och vilka mått har den? :)

Njae.. tycker Simco verkar ha väl djupa sitsar?

Lorita
0

#5 det kanske är en märkes sadel, jag har vad jag vill ha idag själv Skrattande det var mer nr 1 jag vill varna för det är en lågprissadels som duger men inte mer än 1000 begagnad skulle jag ge. Du kan få köpa en för 500 av mig men utan stigbyglar, då dom gick sönder ganska direkt,

Zabbio
0

*googlade* Eller kanske jag har fel.. är den platt eller bakåtlutande i sitsen?

yadhayezibas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna sadeln skulle min sambo ha till sin häst. Han ska rida lite skogsridning o lära sig rida typ. Men han ville ha en fin sadel ändå. Glad Men som sagt den passar inte. Sadeln passar troligtvis bäst på en häst med svängd rygg. Den är ca 17-17.5 mellan conchos. Den är 67 cm lång och sitsen är ca 16.5. Den är inte djup i sitsen.

4500:- plus ev frakt vill vi ha för den.

Zabbio
0

#8 Utan stigbyglar blir det ju svårt.. :3'

Men vad är det som visar att den första är dålig?

Jag är inte helt säker på hur jag ska göra. Jag vill ha ensadel som passar bra, men är ju ändå lite snål pga min situation.. men helt klart köpr jag hellre en lite dyrare bättre begagnad sadel, än en 'billig' sämre  sadel..

Är simco ett bra märke eller ett som duger i nödfall och bara är snäppet bättre än skitsadlarna?

Zabbio
0

#10 Den är fin, men jag tror inte att den passar.. Dels är den nog lite lång, sen tror jag att den är lite smal.. (hjälp med var jag mäter concho-storleken på hästen, någon?) Sen har jag inte de pengarna ännu, utan kollar mest runrt för framtiden :) Kanske har sparat ihop till efter jul..

CelsiusT
0

#3 Sadel nr 1 är skit, som Lorita säger. Hmm, hur man ser det, just den sadeln finns määäängder av och när man hållit på ett tag så har man nångång hållit i en och då känner man att det är skit. Den är byggd på masonit, är alltså väldigt lös och sladdrig. Dock ingår padden som säkert är värd 500:-. Men endå är det ett rätt högt pris.

Sadel nr2 är ett rätt bra märke, men en typisk arab-sadel. Dom är lite speciella, men gillar man dom så gör man =)

Sadeln i #10 är en bra sadel till ett bra pris.

Några blocket anonser som jag skulle tittat på, svårt att avgöra via nätet när man inte ens får se märke alla gånger. Till det priset får du ju inte heller kanske den bästa sadeln, men du kan ju hitta bättre än hööks iaf:

Helt okej, den längst till höger gillar jag bäst.

Inte bästa märket, men helt okej

En riktigt bra sadel till lågt pris

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Det här med conchosen.. var på min häst ska  jag mäta? Alltså, ungefär var bör de hamna om du tittar på min lilla bild här (vid vilket/något av de röda strecken?), och vi säger att sadeln passar? Hur mycket ska man lägga till för att räkna med stoppning osv, finns det någon tumregel?

Hur är arab sadlar speciella? Funderade lite på en sån eftersom araber är kända för att ha korta ryggar och Crow har ett relativt kort sadelläge.. sen verkar de vara runda baktill också? alltså ''skirten''?

Ska kolla på annonserna aldeldes strax :) Men kan du förklara varför du tycker dom du gör om dem, vad ser du som jag inte ser?

Lorita
0

#11 sigbyglar finns på hööks att köpa, dom jag hade till den sadeln har jag flyttat till min nya sadel

Zabbio
0

#15 men vad är det för sadel du har, då? :) Är det bara stigbyglarna eller  läden också?

Zabbio
0

Tycker att väldigt många av sadlarna är så djupa..? Alltså.. de är superhöga framtill  och lutar bak.. kan tänka mig att det är bra på en överbyggd quarter, men jag är inte säker på att jag vill ha det så när jag rider.. Eller är det bara en synvilla?

Kommer nog få lägga upp lite olika sadlar här när det finns pengar att köpa..

Lorita
0

#16 det är bara stigbyglarna som jag skrotat

Zabbio
0

#18 Men vad är det för sadel :)

Zabbio
0

Denna sadeln:

Om den finns kvar, vad tror ni om den?

Har mailat och frågat om måtten mellan conchos och fler bilder :)

Det är den släta, bruna westernsadeln jag tänker på :)

http://www.blocket.se/kristianstad/SADEL_western_syntet_allround_passier_sadlar_29431504.htm?ca=23_3&w=3

yadhayezibas
0

Ärligt så tror jag att den e skrutt Flört

Zabbio
0

#21 Är det priset som får dig att tro det, eller något du ser på bilden?

Jag vill lära mig att se skillnad å gott det går, så motivera gärna! :)

Tycker att den ser rejäl ut, men som sagt så vet jag inte.

Lorita
0

Jag tror inte den är skrutt, skruttsadlar brukar ha mönster men det bästa är att känna på den och se om den är rak, sen ska dom väga en del.

#19 en billig billig sadel rätt bekväm och ligger hyfsat men som sagt jag har köpt en ny bättre nu

yadhayezibas
0

Att gå efter om sadeln har mönster lr inte funkar nog inget vidare. Obestämd 

Oavsett vad för sadel man vill ha så ska den ju passa ens egen rumpa, hästens rygg och så ska man ju tycka den är snygg själv oxå. Så egentligen spelar ju inte kvaliten lr priset så stor roll i det avseendet. Glad

Tyngden är svårt att gå efter oxå. Visst en sadel med träbom är oftast skit tung men det finns sadlar med glasfiber bom som oxå är skittunga.

Zabbio
0

#23 ok, då är min uppfattning inte helt åt helseskotta då :3

Får se om den är kvar, det är ju en rätt gammal annons, och så får vi se om måtten har en chans att stämma.. så köper jag nog den. Kan till och med åka dit och känna på den om det skulle vara så.. fast tar inte med hästen i så fall.. lite långt.

Om din sadel bara ''ligger hyfsat'' och inte kan ligga bra pga kvaliteten, så behåller jag hellre den jag har nu, så länge :) Sen är det ju svårt att veta vad olika personer menar med 'hyfsat'.. men sparar nog hundralapparna tills jag hittar något relativt vettigt iaf..

Zabbio
0

Jag har hrt att man kan gå till viss del efter möndster och färg eftersom de gärna försöker dölja dåligt läder med för mycket mönster eller med påmålad, mörk färg.. och är lädret dåligt är kanske resten dåligt..

Personligen tycker jag att vissa sadlar med stora mönster som täcker nästan hela ser billigt och plastigt ut, men vet inte om det stämmer för alla.. Vissa ser trevliga ut även om de har lite mycket mönster för min smak. Själv har jag gärna en enkel sadel utan så mycket mönster.. kanske nåt litet, eller lite silverdetaljer.

CelsiusT
0

#14 Arabsadlar är speciella i modell, form, osv Tex är dom lite kortare i ryggen och extremt runda i skirten. Jag gillar dom absolut inte, skulle itne ens lägga en sådan på en arab, men det är jag och smaken är olika.

Var man ska mäta är svårt att säga, det beror på så mkt. Men jag får känslan av att jag skulle mäta på det mittersta träcket, men lite inte på mig i det fallet. Normalt brukar man ju kolla på sin gamla sadel vad den har för mått åsså kollar man efter sadlar med samma mått. Eller så vet man om man har en liten, medel eller stor häst och kollar efter semiquarter, quarter eller full quarter.

1:a annonsen, den längst till höger på bilden: Den har rätt proportioner för hur en weternsadel ska se ut när man tillverkar den för hand oc inte maksinellt. Den är exklusiv med att forken består av bara ett skinn som är format och inga sömmar, det innebär väldigt många timmars arbete och det är svårt så det är inte vem som helst som gör det. Negativt på den är att det ser ut som om skirten är ihopsydd helt i bakkant och att det är skruvat (vilket inte behöver vara dåligt, men ofta är det billigt gjort), dessutom med dubbla skruvar framtill.

2:a annonsen: Gilar inte märket eller sadeln, men vet kompisar som har sadlar från dom som är samma som dne på bilden och dom är helt okej och dom är jättenöjda, inte några jättebra grejjer men absolut inte dåligt. Värt priset tycker jag.

3:e annonsen: Bra märke, bra sadel, vet inte vad mer jag ska säga.

#17 Det är väldigt mkt en synvilla, sadeln ligger annorlunda på hästen även om den inte är överbyggd som en quarter, men det är även en del av sadlarna som är djupa. Westernsadlar har lite mer den formen. Men det finns även namn på olika varianter av lutning på sitsen (tappat namnen just nu).

#20 Den ser lite plastig ut, det är nylon-latigostrap, dom har användt kass läder till fendern, hantverket ser inte så bra ut, dom har fått en bula vid infästningen av fendern vilket kan göra den väldigt obekväm, den är sydd hela vägen bak. Det är dock väldigt ovanligt med en helt slät sadel, speciellt om det är en billig, så den kan vara en inte heltkass sadel.Ofta är riktgit billiga och riktigt dyra handgjorda sadlar späckade med mönster, med det är mindre mönster på mittemellansadlarna - men det är väldigt generellt sagt och absolut inte "lag".

Vad jag reagerar på med alla dessa sadlar som säljs är att fendern ofta saknar rem + att den oftast är felvriden.

Zabbio
0

#27 Kort i ryggen och rund skirt är ju precis vad jag söker :3 Visserligen kan en fyrkantig sadelskirt vara snyggare ibland, men har fått många tips om att en rund skirt hade varit bättre för Crow pa hans bakbensrörelser.. och har ju inget emot dem, så..

Den i #20 har inte en nylon latigo (om det är sadelgjordstroppen?) utan i läder.. plastig?

Har fått bilder på den och hantverket känns lite isådär. De svarar inte på telefon  heller utan jag kom till fel person.. har kollat numret.

Funderar på att åka och titta på sadeln, men tror att den är lite för smal..

Zabbio
0

Tack föör motiveringarna, förresten :)

CelsiusT
0

#28 Nej jag såg fel, när jag tittade noga nu så var latigostrappen i läder. =) Lädret ser plastigt ut, ser inte äkta/kvalitativt ut.

Arabsadlarna är extrema, finns ju mnånga med runda och formade skirtar som inte är arabsadlar. Men gillar du arabsadlar så visst =)

CelsiusT
0
Zabbio
0

Köpte faktiskt den ''plastiga'' sadeln,, ska ha kostat ca 7000kr, och var aldrig använd. Tyvär tror jag att den är lite smal, men ska låta tränaren titta på den :) Annars år den säljas.

Hantverket är väl sådär, men duger för mig, och jag gillar stilen på den.

CelsiusT
0

#32 Grattis =) Det viktiga är ju att du gillar den =) Vad fick du ge för den? Hur gammal är den? Är det något märke på den?

Zabbio
0

#33 vänta med grattis tills jag vet att den pasar :3

Gav 1500för den, och fick två sadelgjordar och ett träns med.

Har inte sett något märke, den är väl 4-5 år gammal och har haft iaf 2 ägare som bara provat den, men är aldrig riktigt riden i :(

Zabbio
0

Nope, passar inte. Men nu vet jag att jag behöver en som är bredare mellan conchosen än den, och lite mer lutning utåt/vidd neråt.

CelsiusT
0

#34 Okej, men det vra ju bra pris =)

#35 Synd att den inte passar. Är det helt åt skogen fel eller är det att den "faller ner" framtill?

Zabbio
0

Den kommer inte ner framtill, så det finns inte en chans att padda upp :3