Mörkrädd
Jag lever nog väldigt skyddat i mitt lilla stall med mina montessorihästar 
Jag träffade en mamma i söndags som beskrev hur bra det var att hennes dotter på nio år fick en trög häst på ridskolan för då fick hon träna på att hålla i tygeln med en hand så att hon fick den andra handen fri så hon kunde slå till hästen ordentligt med spöt 
Jag trodde vi gått framåt i hästhantering och att NH vunnit lite mark 
Jag tänker envist fortsätta med spö-förbud på mina lektioner
det kräver kärlek och små grupper 
Ja usch ibland undrar man hur vissa tänker.
Jisses vilka idioter

Usch varför vill man vara duktig på att slå hästen? Har inte använt spö på några år och planerar inte att börja igen.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag var lite imponerad i måndags då en flicka på 27kg red min Kiara (250-300 kg) hon fick en perfekt ridtimma, då hon så ut att tänka innan hästen och bara bestämt, mjukt och självklart visade Kiara rätt.
Jag kan säga att Kiara såg ut att njuta lika mycket av ridningen som flickan. När man ser sådant så får man hopp igen om att det mjuka ska segra 
Människan har ett otäckt behov av att dominera både andra människor och djur. Hårda metoder ger makt.
Tack och lov börjar det släppa och allt mer jobbar folk för mjukare metoder och ökat samarbete mellan alla individer.
Skönt att höra om en så lyckad lektion Lorita!
De var samma sak på min förra ridskola, alla hästar bara led, de blev piskade 24/7, o de sparka varenda person! Ena hästen som man red, kunde man höra hur lederna knäckte!
Säger bara vilka jävla idioter, de var inga lyckliga hästar!
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
ingen häst är väl lyckligt på en ridskola…

Jo dom kan vara men tyvärr är det oftast inte så.
Skynda långsamt så går det fortare.

#7 På rätt ridskola med rätt behandling kan hästar vara lyckliga, privatägda hästar är det inte heller säkert att dom blir rätt behandlade, ryttare lär sig ju slå hästen på dåliga ridskolor och det du lär dig tar du med dig in i ditt hästägande.
inte på spilt, det är inte klokt…
Har man spö ska det ju vara för att peta med.. tex kittla lite på rumpan om man vill svänga och hästen ''glömmer'' ta med den eller inte förstår.. Inte för att slå på hästen.. :/ Använder spö emellanåt för att jag är lite svag i vänsterbenet men det är ju också bara för att lägga an eller möjligtvis trumma lite med när jag inte får någon reaktion (eller fel reaktion) på den sidan.. Blir lättare för oss båda att hjälpa mig rätt i kroppen om åtminstonde en av oss rör sig på rätt sätt. (jobbar på att räta upp hela min vänstersida också, men han är ju så van vid att jag sitter fel så det blir lite förvirrat ibland, då kan ett spö hjälpa oss rätt)
Förstår inte varför folk tror att de måste slå och tvinga hästarna.. inom någon ridgren..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tror problemet ligger i ridningen. Rider man helt själv sin egna häst har man ett flyt, man ska normalt varken behöva ha sporrar eller spö för drivning. Utan kan använda utrustningen till det den är till för.
Men dessa hästar som går på ridskolor, få ibland för dåligt med mat, blir skänkel och bett-stumma pga dessa hemska ryttare som sparkar och drar, sågar och sliter i dem små krakarna. Det är så många olika ryttare, som rider på så många olika sätt. Då vlir ju hästen lite "förstörd". Och det är svårt att hitta passande hästar för ridskolan. Dem ska vara lugna å snälla nog för nybörjare, men samtidigt duktiga nog för dem duktigare ryttarna.
Glöm inte, alla ridskolor är inte skit ;)
Det låter helt sjukt och tyvärr har jag hört liknande alltför många gånger.