Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 6087 ggr
Zabbio
0

Hur lära in ''jogg''?

Som jag förstått det är jogg en långsam trav?

Naturligtvis krävs styrka för det, men hur lär ni in det?

Crow får ju även tölta, men det hade varit himla skönt om jag kunde lära honom att bara jogga också, som travare har  han ju väldigt stort steg när han får gå i den fart han själv vill, och det blir minst sagt skumpigt :) Vår svårighet är framförallt at behålla traven när han saktar ner utan att det blir tölt, och att fatta trav utan att det först blir tölt, pass eller skentrav.. fatningarna börjar dock bli bättre och mjukare med mindre mellan.gångarter.

Men kanske ni har lite tips?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

berholten
0

Jag lärde min häst "bekväm trav" (jogg) genom att trava länge.. så fick hon in traven fort ;)

har lite bråttom, men där fick du ett snabbt svar…

Zabbio
0

Funderar på att helt undvika tölt ett tag och bara fokusera på traven :)

Lorita
0

jag har just nu en häst som bara har jogg och ökad trav med sväv, känns lite lyxigt.

Jag vill följa tråden och lära mig mer Skrattande en dag möter man samma typ av häst som du har Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Jag är inne på samma spår som #1 skriver; bara trava på och minsta lilla hästen lugnar sig så berömmer man (och saktar av om hästen vill det). I början är det pyttelite hästen lugnar ner sig, men man kanske känner en mer avslappnad trav och då bryter man och berömmer. Be inte hästen sakta av för att komma in i joggen, rid hästen dit. Jogg är inte en långsam trav det är en otroligt samlad trav som därav blir väldigt bekväm (det innebär iof att det går lugnt till men inte alltid jättelångsamt).

Lite beroende på var ni är i utbildningen så ger man olika råd, men börja med att rida igenom traven och låta honom gå på, beröm att han lugnar sig, slappnar av och sträcker ut. När han börjar med detta så börja ge honom uppgifter, helst på fri tygel och i hans tempo. Be honom trava serpentiner med volter i varje böj tex och styr honom enbart från vikthjälperna och ha långa tyglar. Då krävs det att han börjar tänka, samla sig och trampa rätt för att kunna ta er dit du ber. Va inte hård, låt honom gör fel och prova sig fram, ha inte höga krav på att det kommer gå i början eller att han kommer falla in i jogg, det krävs muskler - som du själv skrev =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

JoannaNi
0

Jag håller med det som skrivits. Men du har problemet med tölten/passen och då borde det fixas först. (började min journey med islandshästar, och har fortfarande 5)

Innan du kan börja arbeta med olika tempon i traven måste den sitta. Så träna på det. Jag skulle göra såhär: Helt enkelt be om trav och tänk på din sist så du vet att såhär sitter jag när jag ber om trav, och såhär kommer jag sitta när jag ber om tölt. Så be om trav och så fort han kommer in i traven saktar du ner och berömmer. Lite beroende på vad det är för typ av häst du har kommer det funka olika bra. ( vet inte om du kan något om Parelli horsenalities så jag förenklar det så gott jag kan) har du en väldigt matfixerad häst kan det vara bra med att stanna och ge godis efter varje lyckad trav fattning. Har du inte en matfixerad häst är det lite klurigare. Ett sett är att göra det lite obekvämt att tölta, att om han kommer in i tölt så säger du va bra let me help you, och tar mer kontakt i tyglarna kanske höjer händerna lite, om han är lite böjd åt något håll kan du be han vara ännu liite mer böjd, så väntar du helt enkelt ut han tills han hoppar in i trav och då släpper tyglarna som belöning (det kan ta flera varv). Om han kan tölta på i all evighet så testa att göra likadant bara att lägga in bommar i paddocken och släppa tyglarna då han är tvungen att trava över bommarna. Men tanken är densamma, ber jag om trav är det inte förbjudet att tölta men skönare att trava.

När travfattningarna sitter kan du börja jobba på traven, svängar, volter, serpentiner. Gör gärna sakerna till ett mönster så kommer det gå mycket snabbare för hästen att förstå det. Och som andra skrivit, gärna långa tyglar så hästen får ta mer ansvar.

Hoppas det var till någon hjälp :)

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 När han väl fattar trav brukar  han hålla den, vill han absolut inte fatta trav så funkar det alltid att gå in på volt. Kan ta ett eller två varv som max. :)

Oavsett så har vi hittat knapparna nu, jag har märkt en skillnad när jag ber om tölt och när jag ber om trav och när jag ber om tölt, förutom att jag gärna rider lätt i tavfattningen (har slutat med det för nån vecka sedan dock). När jag vill ha trav skänklar jag lätt med hälarna, men vid tölt trycker jag bara med vaden. Intressant att märka det efter all den tid vi ridit..

Hursomhelst så sitter travfattningen nu när jag hittat den, mitt problem är bara att hålla min balans i traven. Sitta ner är omöjligt i 90% av fallen, och rider jag lätt har jag svårt att hänga med utan att oavsiktligt be honom öka, eller hänga i tyglarna.. :/ SIS-problem alltså..

Men nu har jag bestämt mig för att verkligen jobba med traven. :) Idag tex red vi ut i 3 timmar.. halva vägen tillät jag bara trav. Och han fattade klockrent! Lät honom trava i egen takt, gjorde bara små, små förhållningar emmelanåt när det kändes som att han skulle lyssna, sen fick han massa beröm. Vi har äntligen fattat stopp utan tygeltag nu (= inga fler segdragningar mellan oss för att han tappar balansen när jag vill stanna) så när det började gå väl fort sa jag helt enkelt ''stopp''. Det funkar bra som korrigering på honom eftersom han är så pass framåt, en latare häst hade väl lärt sig att trava iväg för att få stanna sen.. :3'

På hemvägen blev det tölt, jag kände att det hade blivit en kamp annars eftersom han var pigg och vi inte har så bra koll på traven än; vill inte att han bara ska rusa. Men då bad jag om tölt istället och är faktiskt ganska förvånad över att han fattade skillnaden och inte försökte rusa iväg, utan töltade klockrent, trots att han fattat trav klockrent hela tiden innan. Ännu ett bevis på att problemet sitter mest hos mig.

Han var iaf jätteduktig och vi fick en relativt lugn trav ganska många gånger. Men min balans  var inte den bästa, jag lyckades inte sitta ner alls idag, utan det blev lättridning. Men det viktigaste just nu är ju att få rätt gångart, framförallt :) Och jag är väldigt stolt över att han korrigerade sig själv, både i tölten och traven, de gånger han råkade bryta av (hoppa till för hundar, snubbla osv så fortsatte han tölta när  hanskulle det, och trava när han skulle det, utan att jag gjorde något).

Men min plan just nu är väl att helt enkelt fortsätta trava så mycket som möjligt, och vara stenhårt konsekvent på vilken gångart jag vill ha. Fasten det är svårt att motstå tölten även när den kommer o-ombedd…. x)

Bild från idag. Lite hög halsföring och lite hoptryckt, vilket beror på att han och jag bråkar lite om huruvida han vågar lämna Dacke (vid kameran) eller inte. Men annars ok, tycker jag med tanke på vår nivå. :) När Dacke var med oss och han spände av lite, fick vi också en lägre, mer framåt halsföring.

(Rider på dubbla tyglar, en lös i stångbettet eftersom våra stopp fungerar kände jag att det var dags att ta fram det igen för att lura mig själv at använda händerna mindra, och för att tyngden i det brukar hjälpa honom att sänka huvudet utan att jag ska sitta och ''tjata''. Men han blev lite spänd av bettbytet, så under hela första halvan av ridturen red jag med grimskaftet i grimman som huvudtygel, och bett-tygeln helt lös. Sen spände han av och jag kunde skippa grimmans tygel och rida på lång bett-tygel. Tar nog fram tränsbettet igen, får väl helt enkelt lära mig att pilla bli tygeln ändå.. Men vi har fungerat bra på stångbett på uteritter  förr, har bara varit stoppet som krånglat lite då.)

Iaf, en liten bild för att få färg i tråden ^^

Tack för tipsen! Lång tygel jobbar vi på så mycket som möjligt, som du förstår av stångbetts kommentaren. Det är mest jag som har lite svårt att våga släppa och ge honom tid att hitta rätt själv. Men nu när både neckreining och stopp funkar så ska jag  väl kunna lära mig det också :) Han har ju också börjat förstå att det är rätt skönt att hålla huvudet lägre, när han bara får chansen. Vi hatar bägge ''stöd'' i tygeln, men samtidigt är jag lite kontroll freak,..

Rafflan
0

Får se om jag fattat rätt, är jogg en långsamare trav, kanske lite mer samlad trav?

i dressyren gäller det ju att hitta traven man kan sitta ner i, är det typ samma som jogg då?

Bara det att dressyr ryttare samlar ihop hästen till det tempot och western ska hästen gå det själv…

Lorita
0

#7 jogg det är som att jogga bekväm trav för långa transporter

Rafflan
0

#7 då är det väl typ det dressyr ryttarna rider?

CelsiusT
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här har du jog

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 man rider i en lägre bekvämare form och ofta tillochmed lite långsammare, det är för att ma ska kunna förflytta sig långt på hästen och orka och hästen ska orka med dagen också.

Glamgirl
0

Vilka bra förklaringar ni kommer med!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus