Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 2521 ggr
[spinn]
0

Jultorp Ranch

Någon som har varit där? Berätta gärna om hur det var.

ForYourMalice
0

Jag har praktiserat där, det var jättebra!
Förutom en grej..

Vid ett tillfälle så slog Lollo en häst med sin tygel, så hårt så det small mitt inför 15 kursdeltagare och sa att det var helt normalt och det är så man ska straffa en häst. Hästen hade gjort en sur min mot den häst han red på, och då tog han god tid på sig att lägga en volt och ställa sig rakt mot sidan på den innan han slog. Inte de 10 sekunder man generellt brukar säga att man har på sig för att bestraffa eller belöna, alltså..

Det tog fullkomligt andan ur mig, tur att han slog den på rumpan bara och inte vid huvudet. Tyvärr så sa jag inget, dels för att jag blev så övveraskad och för att jag ville ha ett bra betyg. Men jag mår fortfarande dåligt över att jag inte sa något.

Annars så var det jättetrevliga och fina hästar, välridna och väluppfostrade, bra personal och fantastiskt god mat!

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Lorita
0

#1 man får hoppas det var en tillfällighet alla kan ju ha en dålig dag och göra fel, hästen klarar det säkert också om det inte är en vana som sagt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ForYourMalice
0

Tor man hinner komma på under den långa tid han tog på sig att han gjorde fel.. Eftersom han gjorde det mitt framför massa kursdeltagare så förklarade han ju grundligt varför han gjorde så, och det var tydligen en träningsmetod han tillämpade fler gånger än den gången.

Oavsett hur dålig dag du har så slår du fan aldrig en häst ALDRIG.
SÄRSKILT inte mitt framför näsan på personal, praktikant och kursdeltagare. Då tycker man att det är okej. Det är INTE en tillfällighet, och det var riktigt otäckt att bevittna och som sagt, mår fortfarande asdåligt över att jag inte sa ifrån.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

[spinn]
0

#1 Ojdå. :/ Alltid bra att höra olika erfarenheter.

ForYourMalice
0

Varför undrar du, förresten?

[spinn]
0

#5 Har tänkt att boka in mig på någon kurs där och vill gärna höra lite av vad andra har fått ut av det. :)

ForYourMalice
0

Aha. Ja jag vet inte hur pass bra de är att liksom träna hos, de är nog mer inriktade på event, har ju mycket kickoff och sånt.

paperairplanes
0

Jag har varit där 2 gånger, när jag var yngre. För nybörjare (inom western alltså) är det väldigt bra och utvecklande. Hästarna är kanon!
Vet däremot inte om det är bra träning för erfarna westernryttare.

Det var iofs 6 år sedan jag var där senast, så det kanske har förändrats…

#1 det har jag inte upplevt, verkar konstigt :/