Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: utrustning
Läst 4001 ggr
CelsiusT
0

Vilket täcke passar min häst?

Jag är inte så bra på det här med täcken och märken men kanske nån här inne kan hjälpa mig? Jag har tidigare bara haft nakna hästar, men nu har jag en häst som behöver lite skydd.

Just nu är det bara vind- och regntäcke jag söker, behöver inte vara fodrat men det gör heller inget om det är fleecefodrat eller lättare vanlig fodring. Kanske att det blir aktuellt med lättare vintertäcke när det blir kallare, det får vi se. Just nu handlar det bara om att stänga ute snön och vinden.

Men nu är det ju så att olika märken har olika typer av passform och dom täcken jag har från tidigare hästar passar inte alls denna hästen.

Hon är vbl-travare som är bred och grov i bogarna och kort i ryggen. Detta gör att 135cm-täckena ligger bra på ryggen och manken men är för trånga nere vid bogarna, medan 145cm täcken drunknar hon i. Så jag behöver ett täcke som är 135-140cm, har bogveck och gärna halvhals (men det är inget måste bara dom ligger bra i manken).

Så vilka märken tror ni kan passa min häst? Jag vill inte köpa för dyra täcken, gärna begagnade - kanke nån här har?

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
0

Såg på hästnet ett rambo täcke, de brukar va lite bredare i bogen. Hon som hade sålde för halva priset. Men är ju endå över 1000lappen. Kommer själv få samma problem när jag får hem kallblodsdamerna, korta i ryggen och breda bogar. Och mycket begränsad budget.

CelsiusT
0

#1 Ja men Rambotäckena har ju sällan (eller aldrig?) bogveck och det är mer eller mindre ett måte för min häst, annars tar det i. Hjälper inte att det är formsytt, hon behöver bogvecken för att det itne ska klämma och skava.

740tjejen
0

Mm det är ju nackdelen, man tycker ju att såpass dyra täcken ska ha bogveck. jag köper aldrig täcken utan bogveck. just för de ska kunna röra sig. Köpte himalaya täckena på börjes de är ju också hyffsat rymliga. Passa iallafall på islandshäst med grova bogar/nacke och kort rygg.

yadhayezibas
0

V har Rambo på vårat VBL. Men du vet att vissa märken finns i strl 140. Så du kanske kan testa ett i den strl?

CelsiusT
0

#4 Ja men jag vill nog endå ha bogveck på om jag endå ska köpa.

Du vet inte vilka märken det är som har även 140cm? Vet att jag har sett, men minns inte vilka märken det kan ha varit. För 140cm hade passat bättre.

yadhayezibas
0

Three crown (bogveck), Rambo, Rhino, Amigo, Tornado (bogveck) Glad

CelsiusT
0

#6 Rambo och Amigo har jag och dom är riktigt smala i bogen, på tok för smala.. Dom andra har jag dock inte kollat på. Är det dyra täcken? Var får man tag i dom?

yadhayezibas
0

Jag brukar åka till Mantorps travshop. De har allt! Men det är ju här i Östergötland. Glad De har en hemsida oxå. Kanske går att beställa ifrån dom?

CelsiusT
0

Jag tycker alla täcken är felformade. Jag tycker alltid dom ligger och klämmer någonstans. Antingen är det för att man inte sätter rätt täckesform på rätt häst eller så är det helt enkelt väldigt konstig form på täcken över lag. Jag tycker det är få täcken som ligger riktigt bra. Det amigo-täcket jag har nu låg faktiskt rätt bra på min förr-förra häst, men det är nog enda hästen jag hittat täcke till som passar.

Jag har beställt hem två täcken nu som jag ska prova och se om dom passar.

[spinn]
0

Källqvist Protect är jättebra tycker jag.

#10 Vad har du beställt för täcken? Har du fått dom och blev dom bra? :)

CelsiusT
0

#10 Har fått ett täcke som var bra, men det var det som var vinterfodrat. Vet ärligt inte vad det är för märke på det.

Jag är alltså fortfarande på jakt efter regntäcke. men jag funderar på att köpa ett avalanche för det är likt vintertäcket jag fått tag i till utseendet iaf så hoppas att det kan passa. Vill egentligen inte lägga riktigt så mkt pengar på det, men jag får nog inse att det är enda sättet att få tag i ett som passar.