Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 2730 ggr
CelsiusT
0

Rida och träna nu?

Ja nu är snön här och det börjar bli rejält av den på sina håll. Så nu undrar jag vad du gör med din häst såhär års. Tävlingtränar du och håller din häst i full tävlingskondition (hur bär du dig isf åt? ridhus?), eller får din häst ta det lite lugnar under vintern och kommai gång mer till våren? (hur tidigt brukar du sätta igång inför tävlingssesongen?), och vad gör du som inte håller på med tävling i vanliga fall?

Berätta hur ni håller igång pållarna såhär års.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

I år har jag ingen tävlingshäst för vintern då jag tog bort honom i måndags. Men jag har unghäst som jag hoppas kommer vara i lite mer form inför våren, planerar iaf lite små träningstävlingar m.m.

Just nu busar vi mkt i skogen. Vi har normalt sett en väldigt fin padock, men den skottas inte så nu är den rätt dålig att använda. Vi har dock ett ridhus 5 min bort med transporten så jag funderar på att eventuellt skaffa manegekort men väntar nog till januari och ser vilken vinter det blir. Tills dess håller jag nog till i skogen, på ängarna och längs med grusvägarna.

Zabbio
0

Jag rider så mycket jag kan i snön och använder den för att stärka honom. Men pga mörkret blir det inte jätte mycket ridet just nu.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

Jag har ställ mina förutom att en flicka rider lektion på Ametist på torsdagar (så länge hon vill så är det ridning på torsdagar). Annars så räcker det för mig att ro runt vardagen med jobb, hö och vatten just nu.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[chouwa]
0

Här är det ridning så gott det går. Skogen häromkring fungerar fint då snön inte kommer åt likadant där. Men men får ta det lilla lugna! Men vi tar oss även turer till ridhuset som inte ligger långt härifrån och rider där! Men ingen av hästarna behöver hållas i tävlingskondition just nu (som tur är?) men igång är dom!

xcandygirl
0

Min ponny får stå för det mesta nu eftersom paddocken är full med snö och vi inte har några sånahär svarta saker man har under hästskon. (HAHA, jag glömmer namnet hela tin.:( )  Vi har inte fått tag på hovslagarn ännu, men när det väl fixas ska jag försöka hålla igång henne lite iallafall. Det är lite svårt pga skolan och allt:(

WornOut
0

Jag har varken tid eller ork att hålla igång pollen nu :P

Det blir några veckors vintervila med någon skrittur lite då och då bara :) Känns dock lite jobbigt eftersom han hade sådan himla bra kondition i höstas och var smal och fin. Nu ser han ut som en boll :D Hårdträning till våren!!

Linnea
0

Jag har tillgång till ridhus (ihopbyggt med stallet så jag behöver inte ens gå ut!) men jag rider ut en del i snön också.

Han har ingen tävlingskondition direkt men jag jobbar på det. Tränar lite hoppning, konditionsträning och lite galoppträning inför ponnygalopp. Ingen dressyr direkt men ska nog börja med det igen. Måste rida barback i dressyr för jag sitter så dåligt annars (han går bättre när jag rider barbacka) men det funkar inte när han är väldigt pigg, vilket han oftast är.

Skynda långsamt så går det fortare.

740tjejen
0

Har fått hem en foderhäst som inte varit riden så mycket nu under vintern. SÅ vi ska börja träna upp lite kondition med mer, samt få ner magen lite.

CelsiusT
0

#8 Å jag skulle också behöva få ner magen lite på min pålla =( Har en smällfet häst just nu (ätit på kapp ed nya hagkompisen av fri tillgång på grovfoder och varit stående närmare 2 månader nu). Men det får vänta för hon står konvalecent just nu och ett tag framöver. Dom har lugnat sig med hetsätandet nu iaf, så magen är inte lika uppsvälld som när vi började fodra.

740tjejen
0

Min får mat 3 gånger om dan. 2 i hagen och en i boxen. Plus lusern. Inget kraftfoder. Hon har dock muskler som en Quarter men behöver ju endå gå ner i vikt, har såna där valkar vid manken. Men idag och imorrn ska de plus och regna så vägarna blir snorhala och hon går barfota. Så får se hur vi gör då.