Vad har ni gjort idag?
Själv har jag varit iväg på min privatlektion. Idag fick jag prova galoppen och sen göra halt. Gick inte så bra i början men sen satt de. :) Roy är en bra tränare. Supernöjd. Så vad har ni gjort.

Jag red min Ametist och konstaterade att det nog är den bästa red häst jag ägt 
Idag har jag bara gett hästarna vatten och kollat att allt är okej med maten. Hade ner unghästen till stallet och borstade lite, kände igenom henne och rejjade lite. Tyvärr hittade jag en knöl som jag oroar mig lite för =/ ka ringa veterinären imorn och rådfråga.
Medarbetare på westernridning.ifokus
*2 usch hoppas det inte är något farligt. hemskt när man upptäcker något som inte borde vara där.
Idag har jag först varit iväg och kollat hästarna, kollat maten, fyllt på vatten och kollat igenom hästarna.
Sedan har det bara varit katt och hund för hela slanten.
#2: Håller tummarna för att det inte ska vara något att oroa sig för!
Idag har jag ridit ut på riktigt för första gången med min unghäst! Han var såååå duktig!
Vi har ridit i padocken i skritt och trav sedan i våras och så har vi skrittat ut på grusvägen några gånger och jag har tömkört honom masor i skogen. Idag fick han följa med de stora hästarna ut. Har känt att jag inte vill ge mig ut innan vi har koll på hjälperna men idag kändes det verkligen som att vi var redo.
#5 Åh vad roligt =) Hur gammal är han? Jag har nyligen börjat rida ut på riktigt med min unghäst nu med =) Har ridit på henne några månader nu, hon är 4år.
#5: Men så roligt att höra! :-D
#6 och #7 Tack! Han är 3 och ett halvt. Det var verkligen supemysgit! Gick med ett leende på läpparna hela dagen igår, han skötte sig så himla bra! =) Är hela tiden lite orolig för att gå för fort fram. Pelle tycker verkligen om att jobba och vill vara med hela tiden. Men jag tänker att lugna turer ut i skogen borde ju inte vara några problem och blir han trött så kan jag ju hoppa av och leda honom.
vad har ni andra för tankar om unghästar och träning? Hur fort skulle ni gå fram?
Igår var jag iväg igen för privatlektion. Synd en inte kan rida oftare eller har egen häst. men red ut i skogen som uppvärmning sen hårdpass i ridhuset. var redan mör i benen efter ett flyttlass dan före sprang i trappor hela dagen då. Så har väldig träningsvärk på framsidan låren. Men det är så skojj. :) Är verkligen taggad.
#8 Ja det är den ständiga frågan man ställer sig när man jobbar med unghästar tycker jag =) Det är ju så individuellt. Jag skaffade min som 3-åring förra året och började redan efter någon månad att sitta på henne och smått åka häst. Tragglade en hel del med olika kommandon så som fram, bak, stopp, vänga mm. Försökte flera gånger att börja "rida in" henne. Först nu i slutet på sommaren i år så märkte jag att hon var klar, och det var som att vända blad. Plötsligt insåg jag att aha, nu är hon färdig att börja arbeta. Allt började ramla på plats.
Varit hos veterinären idag och konstaterat att unghästen är frisk och inga problem med knölen. Dock hade vi ett helvete att komma därifrån. 2½ timmes lastning. Vi var några sekunder ifrån att plegga henne när hon tillslut gick på. Hon brukar inte ha svårt för lastning och det har nog aldrig tagit mer än en halvtimme även om det vanligtvis tar ca 5 min. Men idag skulle hon inte på. Hon var mentalt väldigt trött efter klinikbesöket.
#10 Min är nog redo att börja arbeta. Han kan vara rätt stökig att hantera, men så fort han får en uppgift, och då främst när jag sitter på så är han superduktig. Öronen är spetsade och han ser så nöjd ut.
Så jag tror att han verkligen mår bra av det mentalt, men sen vill man ju att kroppen ska må bra av det också. Vill ju inte belasta för mycket såhär i början.
#11 vad jobbigt att hon inte ville gå på, men det var säkert på grund av att hon var slut efter veterinärbesöket.
#12 Nej man får ju tänka påatt dom inte är färdiga förren vid 5-6 års ålder, även om tillväxten börjar avta vid 3-4 års ålder så växer dom ju ett bra tag till.
#14 Absolut! Man vill ju inte att de får nån skit med benen/ryggen/lederna osv senare i livet för att man gick för fort fram med inridningen.
Idag på morgonen har jag och Pippi varit ute på skogstur i snön. Supermysigt!! Snön gick upp till knäna på henne och hon bler helt tossig av att galoppera i djursnö. Hon är en mycket pigg och glad 21 åring
Det finns ju inget mysigare än att rida barbacka i snön.
Idag har jag inte varit i stallet och kommer nog inte åka dit ikväll heller, känner mig trött och risig idag och pållan ska endå vila idag. Men igår var jag där och då hade jag ut lilla dockan och ryktade ordentligt och kände igenom henne och sedan fick hon följa med ner till padocken och titta på när kompisen longerade sin arab, sedan gick vi med och skrittade en kort liten promenad (ledde i grimma o grimskaft) som avskrittning.
Dan innan det (tisdag) så tog jag och kompisen en promenad med våra hästar (i grimma o grimskaft). Det är otroligt vad mkt bättre grepp min barfotahäst har än kompisens skodda (med 2 brodd i varje) voch mkt bätrre grepp än mig med. Fick gå och hänga på henne länga sträckor för det var så isigt på vägen. Sen släppte vi dom lite i padocken och lät dom rejsa runt lite =) vovven älskar att springa med och hästarna älskar att han springer med =)
Dan innan det (måndag) tog jag bort min gamla pålle =(
# Min lille påle älskar också att rejsa i paddocken med kompisen =)
Vad trist att du har tagit bort din gamla häst. Sånt är alltid jobbigt.. 
Idag har jag ridit barbacka för första gången på lillen, han var jätteduktig! Resonerade som så att det finns inget bättre tillfälle att prova, har ju en massa kläder som skyddar om jag ramlar av och dessutom är det snö överallt så jag lär ju knappast slå mig. (jag ramlade inte av)
Efter barbackaritten fick Pippi ge sig ut med mig och kompisen på årets första tolknings tur! Supermysigt!!
Härligt det ser ut.
Idag har man ridit med bella på gärdet o pulsat genom 1 m snö! :)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Idag har jag enbart fyllt vatten och konstaterat att denna rundbalen räcker längre än dom tidigare gjort.
Igår gick jag en promenad med lilltösen. Hon är så mysig att promenera med, nästan så jag tycker bättre om det än att rida, men bara nästan =) Även om hon är jättego att rida också, men man får en annan kontakt när man går tillsammans.
Idag har jag ridit lektion :) fick en ny häst idag en söt liten skäck vid namn Zeb. Kommer eventuellt rida för Rick Lemay under våren. Om jag får loss pengar.
#21 Åhh, rider du på LB? Zeb är ju för söt. Var kommer Rick finnas till våren? Min kompis pratade också om att rida för honom. Han finns väl utanför stockholm annars?
Idag har jag först varit ute och rejsat med en av isisarna i stallet ihop med min kompis och hennes arab. Sedan efter det tog hon en annan isis och jag min unghäst och så tog vi en lite kortare tur bara i skritt.
Han fanns nere i småland.
Men kommer till Lb western i maj.
Det kommer upp på deras hemsida nån gång under december. De håller på att uppdatera den.
Då kommer även jag med på hemsidan då jag rider lektion för Nathalie.
Fel han kommer redan i Febrari till LB. 5-6 februari.
Drar igång denna tråden igen för jag måste skryta lite 
Idag har jag galopperat med Pelle!! Var ute och red med en kompis, vi skulle egentligen bara skritta och trava ett par gånger. När vi travade så föll han bara in i galoppen, lät han galoppera 5-10 språng och sen saktade jag av honom. Han gjorde det två gånger! Och det kändes så himla lugnt och stabilt!
Min plan har varit att börja med galoppen i paddock eller ridhus med en tränare och jag har fakltiskt varit rätt nervös inför det momentet. Men nu har Pelle avdramatiserat det hela. 
#25 Grattis! Vad kul.. Lite nervös inför när jag ska börja galoppera med min skurtta..
Igår red jag min foderhäst för första gången utan ägaren med. Gubben gick med med sonen i pulka. Skritta i ca 40 minuter. Var rätt svett efteråt.
Idag tog vi en promenad på 40 minuter. Då var både jag och häst svettiga. Snorhalt på vägen eftersom det regnat nu.
Hon vill verkligen jobba vill knappt vända hemåt när vi är ute. Har en väldigt kraftfull skritt så svårt och hänga med när hon kliver på. Så ska försöka få till en lite mer behaglig skritt.
#26 Tack! Ja, det känns som den nervigaste biten med unghäst..
#27 Spännande med ny foderhäst. vad är det för nån pålle?
#27 Såg precis din tråd om henne. Supersöt häst!! 
#29 tack så jättemycket.