Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: hästhälsa
Läst 2792 ggr
740tjejen
0

Hullet på era hästar

Tänkte vi kunde diskutera hullet våra hästar så in med bilder och tips och råd.

740tjejen
0

Börjar med min foderhäst. Vad tycker ni om henne. Något jag kan förbättra.

Zabbio
0

Tycker att det är svårt att se hullet på foto, speciellt med vinterpäls och utan skarptljus (som kastar skuggor). Å andra sidan kan skarpt ljus ju förvärra magra hästar lite..

Men din häst ser fin ut vad jag kan se. Kanske lite över ideal-hull? Som sagt, svårt at se utan att känna.

Jag har tur; mina hästar är ''svårfödda'' och det är lätt att hålla dem i rätt hull. Bara att ge tillräkligt med kraftfoder (de får fritt med hö). Pappa däremot har en ''lättfödd'' häst, mycket svårare eftersom han ju måste äta, men äter för mycket. Vill inte att han ska stå utan grovfoder halva natten heller. Men har köpt ett hö-nät idag, proppfyllt (vanliga fodergivan, 6-7kg. Tyvärr är höet lite för kraftigt att ge fritt av) så vi får se imorron hur det  fungerade, förhoppningsvis räcker det längre nu :) Dessutom har han börjat få lite proteinrikt foder eftersom han tappat muskler på ryggen. Vi letar efter en bra balans för honom med lagom energi, tillräckligt protein och tillräcklig tuggtid.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[spinn]
0

Jag tycker hästen ser bra ut, men bör inte bli tunnare. Har du analyserat foder? Isf är det enklare att göra en bra foderstat.