Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 6565 ggr
paperairplanes
0

Tjock häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag rider en Haflinger som är 12 år gammal. Han har tidigare fått stå i 2 år i en hage och resultatet ser ni på den bifogade bilden…

Han är inte riktigt lika tjock längre, men han saknar muskler! Han har en tendens att trava som om han var på solvalla, och jag antar att det är för att han inte orkar gå i samlad trav. Att galoppera är oerhört jobbigt för honom, i alla fall i paddocken. Ute går det lite bättre. Har försökt att galoppera på volter för att stärka honom, men han orkar inte mer än ett par varv.

Jag undrar om någon har några tips på hur jag ska träna honom. Jag hinner tyvärr inte rida mer än 1-2 gånger i veckan eftersom jag pluggar, men någon skillnad måste det ju göra.

Han rids kanske inte så mycket som han borde, men när han rids är det på utrridningar och när jag rider rider jag mest i paddocken och ibland ute i naturen.

CelsiusT
0

Jag har samma problem ungefär =S Fast min har blivit smällfet av att hon har fri tillgång på grovfoder och knappt rör sig nåt just nu.

Har du möjlighet att låta honom springa av sig i padock ibland? Om inte kan man ju alltid jaga runt dom i hagen en stund. Det tar ju mindre tid än att rida. Även promenera (om än 20 min) är ju också bra, då kan man gå direkt ifrån hagen och det tar inte en massa tid till rykt och sadling innan. Det jag känner är att motion men inte för hög belastning är bra. Alltså bättre att träna från marken (dock helst inte på böjt spår så som longering mer än max nån gång/vecka) än att sitta på och rida. Tror iof inte det är farligt att rida, men jag tror det är bra att inte alltid belasta vid varje träningspass när man har en överviktig häst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

Får han protein nog för att bygga muskler?

Att galoppera även ett par varv är ju träning, bryt av och gör olika saker en liten stund bara så att han inte blir för trött. Skritta gärna, och har du djup snö så plumsa runt i den.

Även på uteridningar finns saker att hitta på, dra nytta av terrängen osv. Gå off road, tex.

För änniskor är det bästa sättet att tappa vikt att promenrra i skaplig takt. Dvs lågintensivt arbete. Så långa, lugna ridturer borde vara bra för hästar med (vet att de inte är människor, men vissa likheter har vi ju biologiskt), medans trav och galopp ökar kondisen mer än det minskar magen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

Varannan dag och långa skritt-pass, varvat med jogg helst i form och ut i skog med lite lagom kuperat underlag.

Du får räkna med att det kommer ta tid men ger man tid minskar risken för skador.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

740tjejen
0

Jag hade börjat med att klättra honom i en bra backe, gärna vid hand första månaden. Cavaletti som han får trava över då lär han sig även att han inte kan rusa. travintervaller. Skritta en sträcka trava en sträcka bryta av till skritt och så vidare i början kanske de räcker med en 30 minuters jobb. Du ser nog vad han orkar.

paperairplanes
0

Tack för alla tips!

CelsiusT, jag uttryckte mig lite fel, jag menade att jag bara har möjlighet att komma till stallet högst två gånger i veckan. När jag väl är där har jag all tid i världen… Men jag har pratat med ägaren och hon försöker att motionera honom så ofta som möjligt, även om det bara är att låta någon liten tjej skritta runt på ridbanan med honom. Det är bättre än ingenting antar jag.

Zabbio, tyvärr har jag väldigt lite inflytande över hans diet, men jag tror inte att han får för lite protein. Jag har plumsat mycket i snön, det verkar funka bra, han blir lagom trött.

Lorita, du har nog rätt i att det ska ta lite tid. Jag är försiktig så att han inte blir skadad. Kan tänka mig att det sliter på hans kropp att bära runt på den där magen…

740tjejen, bra idé med intervallträning! Traven är bättre nu, jag brukar låta honom "trava av sig", dvs att jag med sätet försöker visa att jag vill att han ska sakta ner, men inte mer. Det får ta hur många varv som helst, och han får beröm när han lugnat ner sig. Det funkade bra, han är mycket lugnare nu.