Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 6565 ggr
paperairplanes
0

Tjock häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag rider en Haflinger som är 12 år gammal. Han har tidigare fått stå i 2 år i en hage och resultatet ser ni på den bifogade bilden…

Han är inte riktigt lika tjock längre, men han saknar muskler! Han har en tendens att trava som om han var på solvalla, och jag antar att det är för att han inte orkar gå i samlad trav. Att galoppera är oerhört jobbigt för honom, i alla fall i paddocken. Ute går det lite bättre. Har försökt att galoppera på volter för att stärka honom, men han orkar inte mer än ett par varv.

Jag undrar om någon har några tips på hur jag ska träna honom. Jag hinner tyvärr inte rida mer än 1-2 gånger i veckan eftersom jag pluggar, men någon skillnad måste det ju göra.

Han rids kanske inte så mycket som han borde, men när han rids är det på utrridningar och när jag rider rider jag mest i paddocken och ibland ute i naturen.

CelsiusT
0

Jag har samma problem ungefär =S Fast min har blivit smällfet av att hon har fri tillgång på grovfoder och knappt rör sig nåt just nu.

Har du möjlighet att låta honom springa av sig i padock ibland? Om inte kan man ju alltid jaga runt dom i hagen en stund. Det tar ju mindre tid än att rida. Även promenera (om än 20 min) är ju också bra, då kan man gå direkt ifrån hagen och det tar inte en massa tid till rykt och sadling innan. Det jag känner är att motion men inte för hög belastning är bra. Alltså bättre att träna från marken (dock helst inte på böjt spår så som longering mer än max nån gång/vecka) än att sitta på och rida. Tror iof inte det är farligt att rida, men jag tror det är bra att inte alltid belasta vid varje träningspass när man har en överviktig häst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
0

Får han protein nog för att bygga muskler?