Westernridning iFokus

Westernridning

Etiketthästhälsa
Läst 6905 ggr
Pille
0

Korsförlamning.

Mitt gamla sto har fått korsförlamning, jag har haft henne i 8 år och hon har egentligen aldrig varit sjuk. jag har aldrig tidfigare haft en häst med korsförlamning så jag känner mig lite lost och vill gärna hör om era tanka och erfarenheter.

Kan ju ge lite bakgrundsinfo. Pippi är 22 år, arab och väldigt pigg. Har lyckats hålla igång henne under hela vintern, 2-4 pass i veckan vilket jag tycker har varit rätt acceptabelt med tanke på vädret. I måndags när det frös på fick vi total skridskobana runt stallet. Har sedan dess inte lyckats få hästarna av gårdsplanen så det har inte blivit någon ridning på 6 dagar. Hon har ju varit ute i hagen mellan sex på morgonen till åtta/nio på kvällen och de rör sig en hel del i hagen. Äter 7kg hösilage (andraskörden som det inte ska vara så mkt näring i)och får inget kraftfoder.

Idag lyckades jag gå en sväng med henne, tänkte rida men det kändes för halt, vi var nog ute ca 10 minuter och när vi kom in i stallet igen så började hon skaka, försökte lägga sig ner och drog in magen (koliksymptom fast hon har bajsat och jag hörde att magen var igång). Hon såg riktigt hängig ut! blev såklart livrädd och ringde veterinär direkt. Har lett runt henne en bra stund, veterinären kom ut och tror att det är korsförlamning. Hon fick vetmedin och b vitamin. Ska ha boxvila i en vecka minst och ut och skritta flera gånger/dag.

Nu sitter jag här och ältar.. Vad har jag gjort för fel? Borde såklart ha dragit ner på fodret men jag tycker inte att hon åt så mkt. Vad säger ni andra? vad ska jag tänka på? Hoppas någon orkar läsa allt och har lite åsikter!

/Madde som är orolig..

Lorita
0

Konstigt korsförlamning kommer ju av förmycket kraftfoder och dra man ner innan vila så ska hästen inte drabbas.

Är du helt säker på att det är korsförlamning? Eftersom hästen inte är i hård träning eller får kraftfoder. Kan hon ha blivit ner kyld?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Pille
0

Tycker också att det är konstigt. Har ju inte dirket minskat på fodret men hon åt ju inte så mkt från första början och har inte tränat hårt,och hon har stått i 6 dagar, tycker inte det är så extremt. Veterinären kunde inte säga till 100% att det var korsförlamning men vi ska behandla det som en korsförlamning och ta blodprover i veckan för att veta säkert. Hon har gått utan täcke i hagen hela veckan men det har hon å andra sidan gjort rätt länge nu och det har legat på ett par minus så hon borde inte ha frusit. Hon sätter mycket vinterpäls som är inte frusen av sig..

kan back on track täcke vara nåt? Vågar kanppt exprimentera men har funderat på att köpa ett BoT fleectäcke till henne..

Lorita
0

Min går också utan täcke, jag tänkte mer om hon riden svettig och sen blivit direkt utsläppt och bara stått stilla……typ

ett BoT fleectäcke, tycker jag du gott kan testa med men kom i håg inte för långa stunder i början innan man vet hur hästen reagerar.

Pille
0

Nix, hon har inte blivit riden svettig på över två veckor och sist det hände så gick jag med henne med flecetäcke i 30 min efter och sen fick hon stå inne en bra stund och torka innan hon gick ut igen. igår när det hade vi som sagt bara gått en promenad i 10 min och när vi kom tillbaka till stallet blev hon dålig. Idag var hon mycket piggare och gladare iaf! Glad

Man får väl med instruktion om hur länge man bör ha dem på i början? har själv BoT till rygg och knän och det har verkligen hjälpt mig jättemycket!

Lorita
0

Jo man får med instruktion men det är lätt att ta i för mycket, jag tycker du ska pröva BoT helt klart

Pille
0

ska nog åka och titta på ett täcke i veckan. Tur att lönen kommer på tisdag för de är inte billiga! Cool Misstänker att räkningen från jourhavande DV inte heller blir billig..

Lorita
0

#6 vissa månader så svider det extra i plånboken.

Pille
0

ja, januari är helt klart en sån månad!

yadhayezibas
0

Jag tycker inte det låter som korsförlamning. En travare i vårat stall fick det o hon betedde sig inte alls så som du beskriver.

Pille
0

Okej, vad hade den travaren för symptom? veterinären kunde ju inte säga till 100% att det var korsförlamning men hon trodde det. Eftersom det var lördag så var det ingen idé att ta blodprover men ska göra det på tors så då får jag väl veta mer..

yadhayezibas
0

Hon blev väldigt stel o kunde inte gå. Fick feber oxå.

Korsförlamning kommer ju av för mkt kraftfoder oftast. Denna travare hade fått supermkt ett tag för hon skulle igång o tävla.

Pille
0

Ja, det är just det där med fodret som jag inte tycker stämmer för hon har verkligen inte fått mycket. 7kg hösilage / dag tycker jag inte är galet mycket.