Få ner hästens huvud *film*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ytterliggare en bra film, men detta handlar om "stopp" =)
Medarbetare på westernridning.ifokus

#0 vi ska väll inte börja såga ner våra hästar? Jag håller mot och är snabbt där med eftergift när hästen sänker och trampar under sig, jag tycker det är en bra och direkt kommunikation med mina hästar.
#1 det känns som en bra träning för att få fram bra "stopp"
#2 Om du lyssnar på henne så säger hon just att man INTE ska såga, det handlar bara om att skaka lite i tygeln som fortfarande är lös.
Jag jobbar så med mina hästar och det fungerar hur bra som helst och är en snabb väg (den snabbaste jag provat) till att lära hästen att bära sig i form utan kontakt med munnen (alltså lös tygel, vilket du måste ha när du använder stång senare).

om du tittar på hästen så tappar den bakbenen när hon drar tygeln åt sidan, halsen åker ner men benen tappar hästen i steget.
Jag rider mina lågt och korrigera genom att ge stöd och sen direkt en mjuk eftergift när hästen söker nedåt, då kan jag också få under bakbenen genom att driva rätt.
Ja jag kan ju inte se nånstans i filmen att häten tappar bakbenen. Jag har jobbat på detta sättet länge själv och märker att hästarna lär sig snabbt och enkelt att arbeta med huvudet lågt - på egen hand, och att få in bakbenen. Jag fick lära mig detta på en clinic för en duktig westernryttare som heter magnus. När man sitter på och arbetar rätt så riktigt man känner hur hästen lägger över vikten på bakbenen, hur tydligt som helst.

Testade detta igår på Gowlaz. Det slutade med att han nästan sopade backen med mulen. Det där "mittemellan" var lite krångligt för honom, han som alltid går ner på tygeln så fort han har någon på ryggen. Såg säkert urdumt ut när han krökte på nacken, blev "nerskakad" till backen, och sen krökte han igen
Men med mer träning skall det säkert gå tillslut.
Men filmens "tygelskakning" fungerade faktiskt ganska bra.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
#6 Ja det brukar fungera jättebra. I början gör det inget om hästen sopar backen med mulen, bara bra. Efter hand lär dom sig vad som är bekvämt. Det som är bra med denna metoden är att man får en kommunikation och en signal till hästen så att man sedan när man rider på stång och en hand så kan man bara skaka lite lätt på handne för att påminna hästen om vad den ska göra (om det skulle behövas).

#7 Åhh, det var bra att höra. Att han kan få sopa backen lite nu först. Skakningen kändes nästan inlärd redan (trots att jag vet att den inte är det) för det fattade han kanonfort.
Men då skall jag, till en början inte försöka få upp honom i "rätt/lagom" höjd, utan vänta på att han söker sig dit själv?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Är inte det där ungefär samma sak som att såga? Vad är skillnaden?
När du sågar TAR du ju i hästens mun och ger ingen eftergift fören hästen går som du vill med huvudet (vilket gör den hård och mer okänslig) Skakar du tyglarna blir det som pytte pytte lite ta - eftergift - ta eftergift.
Eller har jag fel? 
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

I denna övningen är fokus på huvudet inte rygg och bakben.
Formen och bärigheten kommer bakifrån och fram, huvudet placering är inte det som ger undertramp.
#8 Jag bryr mig inte om var hästen har sitt huvud, den hittar efter ett tag själv den placering som passar aktuellt arbete. Övningen är bara till för att få ner huvudet så att hästens rygg sträcks ut, huvudets placering har ingen betydelse.
#9 Såga så håller du ett tag i tygeln och drar bettet fram och tillbaka genom hätens mun, här skakar du bara tygeln så att det blir en lite vibration i bettringen. Absolut inte samma sak och ger verkligen inte samma resultat.
#11 När hästen går med lågt huvud sträcker den ut och höjer ryggen, det gör att hästen har lättare att komma in med bakbenen under sig. När hästen fått in bakbenen under sig så kan den börja förstå att det är bekvämare att gå så än att sänka ryggen. Då får då bärighet från bakbenen som gör att hästen inte längre behöver sopa backen med mulen för att sträcka ut ryggen.
Tycker att hästen gick väl bakom lod med ganska korta tyglar (inte spända men den kunde ju inte precis söka sig framåt utan att det skulle ha dragit i bettet, och det visste den nog) och när hon red framåt fick ju hästen ingen eftergift utan hon fortsatte skaka tyglarna trots att den redan var kraftigt bakom lod.
Däremot verkar det vara en ok metod, skulle kunna prova på Crow men med längre tyglar och mer eftergift (och tränsbett). Intressant att se hur man kan lära hästen att koppla ihop huvudsänkning med benen så att man slipper tyglar. Skänkeln ska ju aktivera buken och därigenom höja basen på halsen (till skillnad från att bara dra in nosen och ändå ha en grop framför manken) men detta kan ju vara en liten genväg för att få med resten av huvudet och få hästen att tänka mer på skänkeln som mag-aktiverare än som springa ivöäg-aktiverare.. Man måste nog vara mer noga med tajming tror jag, fast hon kanske mer ville visa hur hon gjorde.
Stopp-filmen kändes bättre. Undra om man kan använda stoppet, när det är inlärt, för att få mer samling i hela ridningen? Hästan kom ju upp med framdelen och fick bak vikten rejält där. I dressyren brukar man ju säga att övergångar är bra för samling, men med mina stopp är det inte lönt att försöka… hur jag än gör blr de inte bra utan väldigt dåligt. Trots att jag undviker tygeln och försöker förbereda hästen.. men detta ska jag nog prova, att inte lära stopp utan istället lära back.. :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Hästen går bakom lod i hela första filmen, så om det är reaktionen man får kanske detta inte är en bra metod?
#14 Nej.. men kanske man kan få fram ner-FRAM med samma metod om man är bättre på eftergiften? Det är mer det jag funderar på.. Testade på Crow och det fungerade bra i stillastående. Lite mindre hjälper, lösare tyglar och mer vibration än de stora skakningarna hon hade. Han sökte sig ner fram och sträckte ut halsen så att basen av nacken lyftes och ryggen höjdes lite. Försökte i skritt men han blev mest förvirrad, krullade ihop sig och började rusa, så vi får nog öva mer på stillastående och på att sakta av med sitsen, sen kanke det går att överföra fram-ner i skritt också. I stillastående tog han först in nosen men eftersom han fick full eftergift och stop med hjälperna nästan innan han gjort det drog han fram den igen och sträckte ut istället, och då fick han beröm.. Så jag tror att det kan vara ett sätt att få honom att spänna av lite när vi är ute, och inte dra upp huvudet eller krulla ihop.. kanske..
Provade stoppet också, det fungerade mycket bättre :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Första filmen har hon för korta tyglar enligt mig, och är sen på eftergift - kanske för att tydligt visa oss? Hon pratar ju samtidigt och försöker att få ihop det så hon säger rätt sak när det sker hos hästen. Jag gillar inte heller at thon jobbar med stång.
Jag håller på och utbildar min häst sakta. Han har inte vart riden mkt alls. Men tänkte bara kolla snabbt:
Jag ska alltså inte tänka på hans form alls. Utan när jag backar honom kan han få ha huvudet vart han vill? bara han gör det han ska eller:)? för han kommer hitta dit själv eller ah kanske inte helt själv men ganska mkt iallafall :)
Har kommit på att det finns så många olika sätt att lära en häst backa eller ah sätta ett komando på det. Min häst vet vad ordet "Backa" Betyder så när han inte fårstår eller något så använder jag rösten typ som att du vet vad backa betyder koppla det till dessa signaler eller ah :) och det funkar bra :) Min duktiga pojk.