Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 2859 ggr
Dior
0

Den rätta hästen

Du som drömmer/planerar en ny häst i din ägo. Vad söker du då? Allt är förstås svårt att finna, men hur ser hästen ut som du drömmer om, och vad har den för egenskaper?

Du som redan har din vän, finns det några saker du hade önskat varit annorlunda?

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

CelsiusT
0

När jag drömmer om en häst så drömmer jag om fantastiska gångarter!! Gärna med någon/några extra gångarter.

Ett underbar lynne, alltså vänlig och social. Gärna som gillar andra hästar och fungerar bra ihop med dessa.

En snabb häst, det ska gå undan när vi rejsar =) Och då menar jag riktigt snabb häst. Men också viktigt att hästen kan varva ner direkt efteråt, den får inte fortsätta vara i gasen när vi slutat rejsa.

En häst som gillar att träna på ridbanan (vilket iof dom flesta hästar gör när man själv gillar det och varierar träningen).

En häst som gillar att tävla, oavsett vad vi tävlar i (rejsar mot kompisarna, uppvisning, trail, "dressyr" osv osv)

Gärna lite utmaning i ridningen, jag gillar när jag får kämpa och lyckas. Vägen mot målet är lika mkt mål i sig, för mig.

Jag tror jag att jag har fått min drömprins, det verkar så iaf.

Han är iof 12 år (tyvärr lite gammal, men kan ka många år kvar), vbl-travare, valack.

Han har fantastiska gångarter, alla gångarter är lika härliga. Han har dessutom några extra - tölt, och härligare gångart får man väl leta efter? =)

Han har ett underbart lynne, älskar att stå och kela, väldigt social och gillar människor - alla! Han gillar även andra hästar och har ofta en lugnande inverkan på dessa. Tyvärr är han lite lågrangad, vilket gör att han blir lite orolig om någon annan häst vänder rumpan mot honom (även om det är att ryttaren styr så) eller slår med svansen. Men han är helt underbar.

SNABB är han verkligen =) Tyvärr har vi inte lyckats få till bromsen än, så vi har lite svårt att rejsa än. Men en häst som springer så snabbt har jag nog aldrig suttit på (och då har jag ridit riktigt snabba hästar innan). Hoppas bara att han kommer behålla sin hastighet när vi får på ett stoppkommando =) Vilket jag iof tror, då springa är hans liv. Han är dock lugn efteråt, och går snabbt att varva ner =)

Förra ägaren sa att han avskydde ridbanan, men det har tydligen ändrats, han älskar ridbanan och han älskar att lära sig saker =)

Tävla är hans bästa element =) Han är ju föredetta travare och älskar att tävla, och jag märker att det inte spelar någon roll vad vi tävlar i, bara han har möjlighet att vinna =)

Ja travare är ju ganska stor utmaning oavsett vad du ska göra =) Det är ju ingen räkmacka direkt. Han har dessutom gått av banan bara några månader innan han kom till mig (för 2 mån sen) och förra ägaren kunde inenting om ridning så han kunde ingenting när han kom till mig. En underbar utbildnings-resa framför oss som väntar =)

Jo dessutom älskar han att träna på kossor, och det är ju det jag tycker är roligast av allt ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dior
0

#1 Det du har beskrivit om din drömhäst, är detsamma som min, så det behöver jag inte upprepa :) Men tillägger att min drömhäst är ett arabsto på 148-155cm, och gärna svart.Glad

/Therese.

[chouwa]
0

Skulle jag skaffa mig en ny häst hade jag nog allra helst haft en Paint.
Jag vill ha en känslig (inte Överkänslig) häst och någonting att jobba med. Jag önskar en häst som kan tänka själv och som visar stor personlighet.
Jag tycker om ganska höga (155>) hästar och i och med det vill jag gärna ha lite "kraftigare" hästar också eller i alla fall hästar med ganska bred rygg :-)

Strumpan
0

#2 Kolla här =)

Mvh Jenny

Dior
0

#4 Visst är de vackra, hela bunten. Kikar ofta på hennes hästar. Det skulle inte vara fel att äga nån av dem, nej.

/Therese.

Julia-Sirocco
0

När jag drömmer om en häst så ska den vara skön att rida och "lyda" det man ber den. den ska vara orädd och kunna lugna sig efter ett snabbt rejs. Den ska inte vara skänkeldöv.

Den hästen jag har nu är inte direkt det jag drömmer om nu, men ändå kan jag inte önska mig en bättre häst.
Sirocco är skön att rida när han väl kommer in i det, traven kan vara lite jobbig och skumpig men han har en otrolig jogg och galopp.

Han gillar att testa personer och vill helst vara så lat som möjligt och inte lyda direkt det man säger, men har man visat vem som bestämmer så lyder han sen.

Orädd är han men kan larva sig ibland för saker. Vilket är normalt för ett flyktdjur

Han gillar att springa (men han är inte så värst snabb) så han gillar inte när han måste sakta ner.

Och tyvärr så har dom som rider honom ibland gjort honom skänkeldöv men börjar komma tillbaka till att känna dom igen, men det är inte lätt för en sån som jag ensamt att få tillbaka honom när dom andra fortsätter att rida honom som dom gör.

Men han är väldigt go att hålla på med och jag skulle aldrig byta ut honom för någon annan.

Lorita
0

Jag har honom i hagen, kaxig, egensinnig och ger inget gratis med stor en potential och ett enormt steg. En häst att arbeta med och lyckas med, där man inte får något gratis men när man lyckas så får man desto mer. Det tar lite längre tid men man når lite längre med dom hästarna.Skrattande

Sen har jag ett krav till på mina hästar och det är att dom ska vara korrekt byggda för det krävs för att kunna bli en extra bra och hållbar häst. Även det är Ametist, utstäld med bra placeringar Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

xMobilexD
0

Har nog mina dröm hästar :) Men dem båda har nackdelar :( den ena har vart skadad mkt.. :( Och den andra är typ perfekt. Hade velat ha kvar honom som hingst men han åt men allt försvann och han blev tunn lix. Vi testade massa saker och foder men inget funkade så det blev Valack för hans del :( Men dem är mina älsklingar ändå! :D Han är fortfarande min arabhingst :'* Och hon är alltid min bebis<3