Problem Med Mugg!
Hej!
Som sagt jag äger en arab val på snart 4 år. Jätte trevlig häst och allt, Men! Han får hemsk mugg i karleden på sommartiden typ.
Har testat en massa saker och ah Visst funkar det men det kommer tillbax. Han har det inte på vintern utan mest på Våren, Sommar och höst. Vår och höst kan man förstå då det oftast är blött ute men sommaren hmm.. Och ja jag behandlar det och ger det en paus och ah så som man ska. Men Hmm.. Och han har vita ben.
Någon som har något tips eller något :)? Är evigt tacksam för det!

Muggen startar på våren i den fuktiga jord som finns, sen tar det tid att läka ut och troligen hinner det inte läka förrän hösten kommer och hon återigen går gå i leriga hagar.
Jag löste det med att grusa bom kritiska delarna i hagen och grusa upp torra gångar som hästarna kan gå på.
Behandla gjorde jag med idominsalva som jag strök på då löser muggen upp sig och det feta skyddar mot fukt men det tar flera veckor att behandla.
Mugg finns i jorden och vissa jordar är hårdare drabbade/smittade därför ska du inte flytta en mugghäst till ny hage innan den är läkt, bästa är att ha en torr grusad hage som den kan gå i såklart och läka ut men flytta inte en mugghäst till ett nytt bete utan den ska vara helt symtomfri.
Jag har peppar, peppar inte haft mugg på över tio år nu och en gång då fick jag behandla med sulfa.
okej! Tack för tipsen :D Har haft valsesylin salva på nu under natten och ska se hur det ser ut idag. men har testad Idomin oxå och det är ju bra :)
Hej! Har själv aldrig haft problem med mugg, men en f.d. stallkompis köpte hemorojdsalva på apoteket och strök på. Funkade jättebra enligt henne, enda problemet var att hon tyckte det var pinsamt att köpa den…
Okej :) Ska se om jag vågar gå och fråga om det hehe känns lite ah ehm :) Men Vad gör man inte för sin Pålle hehe:) Får åka till ett apotek där jag vet att ingen jag känner går till xd typ Eller så ber man mamma gå :D xd
Hahaha, ja be morsan! Det skulle nog jag gjort. Hoppas du får ordning på problemet!
Haha ja xd Tack :)