Westernsadel till islandshäst
Hej det är så att jag har tänkt börja rida western på min islandshäst. Han är runt 3 år (just nu e jag i USA) och när jag komemr hem så tänkte jag rida in honom. Jag har aldrig ridit western förut men jag har tänkt börja läsa mycke om det och ta hjälp av min mamma så att jag får allt rätt men först så behöver jag en sadel. Jag tänkte passa på att köpa en westernsadel i Usa (billigare och coolare) men jag vet ju inte riktigt hur det funkr. När jag läser om dom olika områderna inom western så ser det ut som om jag borde gå antingen efter en Pleasure sadel eller en Trail sadel. Jag tänker jobba med honom för att få honom att lyssna och jobba bra och allt sånt men jag vill även kunna använda honom till att flytta våra kor för det skulle vara händigt.
Skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag vet vad för sadel jag ska köpa och hur stor den ska vara vo hallt sånt :)
Tack på förhand :)
Vilken sadelmodell du köper har egentligen inte så stor betydelse till det du vill använda hästen till. Det är mest vad du känner dig bekväm med. Pleasure är ofta bekväma och väldigt mycket silver på. Trail är ofta mest väldigt bekväma, men kan variera en del i utseende.
Hur bommen ska se ut krävs nästan att någon hemma mäter ut och skickar över ritning på, det är enda sättet du kan få en som passar din häst. I USA har dom så himla många olika mått som dom går efter, så det är ganska enkelt att mäta och få en som passar. Finns olika system, hör med någon som säljer sadlar där du är.
Gå inte på "den här passar alla hästar" eller "den här passar din för den passar på islandshästar"!! Det fungerar inte så, alla är dom individer och ser olika ut i ryggen och har olika mått.
Medarbetare på westernridning.ifokus
tack :) de hjälpte mig lite med mitt letande:P

Hur stor ska en sadel vara till russ? Antar att det är typ samma som till islandshäst (har ett stort russ), i tum alltså, man mäter ju inte westernsadlar som vanliga sadlar. Min häst har 16" i engelsk sadel.
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 Det beror på hur lång rygg din häst har. På westernsadlar mäter man bladen för sig och sittsen för sig. Bladen beror på hur lång ryggen är på hästen och sittsen beror på hur stor rumpa ryttaren har.
Ranch sadlarna är ofta väldigt sköna oxå för de är gjorda för att ryttaren sitter i dom länge o då behöver de vara mjuka o sköna. Jag tycker att trail sadlarna oxå är sköna dock måste jag nog påstå att pleasure sadlarna inte alls är lika mjuka oftast.
Till ett russ och säkert islänningen oxå kommer du behöva en så kort sadel som möjligt skulle jag tro. En roundskirt funkar nog bäst. Annars så är western sadlar generellt ganska långa tyvärr. Jag vet för jag har letat sadel i 1 år åt min D ponny som har superkort rygg. Äntligen har jag hittat en sadel nu. 
#5 Ja ranchsadlarna finns ju ofta med olika inriktning också, så kan man få den typ som passar bäst. Jag förstår inte riktgit vad du menar med mjuka dock. Det beror ju på vad det är för sits. Alla typer och modeller finns ju med både soft seat och hard seat, alltså stoppad sitts eller vanlig. Det är en smakfråga, men jag personligen gillar hard seat bäst.
Lånar tråden lite.
Jag har en Camargue häst ca 136-138 hög. Kort i ryggen. Med henne följde en Double C sadel. funderar på lädret längst bak det är ju rätt styvt. Så ägaren har böjt upp det lite för och underlätta. men lädret ligger ju lite ovanför länden.
Jag tycker det ser ut som om den är för lång. Kan ta kort då det är svårt att beskriva.
*vill följa tråden*
#7 du ska ju få plats med en handflata mellan sadeln och hästens länd / höftknöl som jag kallar det. 

*
Och det får jag inte.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 då är den för lång för din häst.
Kan se om jag får in en bild.