Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 6939 ggr
Saiipz
0

vad för bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad tkr ni man ska ha för bett till en ganska het häst? hon är för 90% av tiden snäll när man rider ut, men hon blir så otroligt hyper när man galloperar så de tar nästan 50 m o stanna! :O

vill ändå inte dra sönder hela hennes mun!

just nu använder jag bara ett vanligt tredelat bett och tror hon nästan alltid haft de..                                                 Jag ska träna mer på att hon inte ska bita tag i bettet, men var inte längesen jag fick henne, o vill kunna rida ut helt utan problem..

I början funderade jag på pessoabett, för min kompis har, men nu när jag hört allt om att dom ger dubbla signaler (osv…) så vill jag nog inte ha de! :O

men vad ska jag ha då?                                               hon är väldigt "hård" i munnen, o gapar gärna med de nya tränset! men hon märker då inte av bettet.

vad skulle ni rekomendera? :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

740tjejen
0

Prova ett kimblewick bett. Snällare än pelham men ändå så du kan välja hävstång.

Har själv haft de bettet på en häst som gärna drar i galoppen och är svårstannad. Behöver bara krama tygel så stanna hon. Kunde till och med rida på rakt eggbett och det 3-delade sen utan problem.

Saiipz
0

#1, okej låter toppen så får la prova :)

Zabbio
0

Öva på att stanna utan att ta tag i munnen. :3 Fick jag lära mig på min första westernlektion, och min heta, ostoppbara häst har blivit mycket bättre på att stanna, dessutom håller jag inte på att flyga av framåt i stoppet längre eftersom han sänker bakdelen..'

Så här fick jag göra; sitta tillbaka, trampa ner fötterna och säga ''woha'' tydligt, samtidigt som jag sträckte fram handen och tygeln. Självklart fattade han ingenting i början, så efter röstkommandot väntade jag 2 sekunder, tog tygeln, stannade och vände om. Gjorde om det flera gånger i skritt tills han stannade direkt på sitsen och röste, då började jag i trav, osv.

Det tar ett tag men är väl värt det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Kanske prova bettlöst? Sidepull eller liknande? Annars tycker jag tipset i #3 är bra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

Som #3 + att jag brukar tränsa ner om hästen är het, för hästen är ett flyktdjur och flyr från smärta, sätter man då ett starkare bett i hästens mun så kan viljan att springa ifrån obehaget öka.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Saiipz
0

#5, ja, de är sant men hon är inte het direkt utan är bara väldigt pigg o svarar knappt inte när man drar i tyglarna.

ska byta henne till ett annat stall o då ska jag börja träna henne mer.. för har inte tid o åka till henne nu på vardagarna :/

Lorita
0

#6 det är inte heta dom blir utan just starka, 500kg kan en häst dra i munnen utan teknik har vi inte en möjlighet hur staka bett vi än sätter i munnen på hästen.

CelsiusT
0

#5 så sant så sant…

Tillägg till #3, antingen kan man lära hästen vända så som zabbio beskriver eller så kan man som alternativ lära in att hästen alltid ska backa några steg.

Zabbio
0

#8 Jag fick lära mig att vända, men har fuskat och backat också :3 Tror det viktiga är att man gör något annat än går rakt fram efter stoppet, så att det blir någon mening med det :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

#9 Ja båda är rätt =) Det är bara olika sätt och det passar olika ryttare/hästar olika bra.

Vänder du vill du gärna vända på bakbenen just för att få häten att tänka att den ska lägga vikten på bakbenen så den gör det även i stoppet (då den direkt gör sig beredd att vända med en gång) och visa hästar har svårt att vända på bakbenen och då an det vara lättare att lära in backa direkt efter halten istället då det är lättare att få hästen på bakbenen så. Fast vissa hästar har lättare att lägga bak vikten genom en vändning. Så det är olika.

Rafflan
0

starka bett jag gillar är kimbelwick eller pelham :)

Linnea
0

Säger som #5. Hon kanske inte gillar det bett hon har nu och trycker emot (alltså springer fortare) när du tar hårt i henne. Lösningen kan vara att byta bett men knappast mot något starkare. Går hon på tredelat nu kanske du borde prova ett rakt? Det tog ett tag för min ponny att vänja sig vid det raka då det inte inverkar som ett tredelat men nu vill han inte ha det tredelade mer. Han bara grejar med det hela tiden. Han går bättre med det raka än han gjorde med det tredelade.

Skynda långsamt så går det fortare.

Saiipz
0

#12, just nu har hon ett vanligt tvådelat bett, men när jag tänker efter kanske hon inte gillar de :O

hon kan aldrig hålla igen munnen och står alltid och tuggar på bettet. men tror du hon skulle då gå bättre på ett rakt? jag skulle bli glad om hon gärna slutade med sitt tuggande, för de gör lite med att hon inte reagerar lika bra när man ska hålla igen.

CelsiusT
0

#13 Det är helt klart värt att prova =) Tänk dessutom på att prova minst 2-3 ridturer så både ud och hon får tid på er att känna in bettet lite. Har hon under en längre tid tyckt att bettet gett obehag kan det hända att det tar lite tid innan hon är beredd på att slappna av även med det nya bettet.

Saiipz
0

#14, jag har ridit henne inne en gång med de bettet och de var hon helt otrolig i temperamentet, de var oxå den gången jag provred henne :)

sen nu vissa gången när man är ute så håller hon på, men är nästan varje gång.

CelsiusT
0

#15 Med vilket bett provred du menar du? Provred du med det raka?

Saiipz
0

#16, jag provred med de jag har tror jag :O fast hon har bytt tränset, så kanske bytte hon bettet med….

men tror du detta kan funka ?:)

Lorita
0

#17 min pigga New Forest trivdes kanon med det bettet, gå in på hööks och lägg sen ett bud som du tycker är rimligt, helt klart värt att prova

Saiipz
0

#18 okej då får jag väl pröva då ^^

CelsiusT
0

#17 Tror absolut det finns en chans att hon gillar det. Var bara lite försiktig med plastbett och vassa kanter som lätt upstår på dom. Det är i storlek 145mm och det är väldigt stort, tror du verkligen det passar på din häst?

Saiipz
0

#20 , naae upptäckte de efter xD så ska väl köpa ett vanligt raktbett, fast ii mindre strl :) men tror hon har 12,5 - 13,5 vad tror du? :O

Rafflan
0

#21 det är omöjligt att chansa, man måste mätta ;)

Lorita
0

#21 mät det bett du har nu om det passar hästen

Saiipz
0

#22,23 ah ska göra de :)

CelsiusT
0

#21 Säger som dom andra att det är omöjligt att veta. Men gissar utefter din bild i #0 snarare på 11,5, kanske 12,5. Men hon kan ha mindre eller större, omöjligt att veta utan att mäta. När bettet ligger rätt i munnen ska det vara 1-1½cm mellan lanen och bettringen (du ska alltså få plats med en tumme mellan lanen och bettringen) på varje sida.

[spinn]
0

Det är inte i bettet problemet sitter, träna på att göra halter genom vikt/sits istället. Att betsla upp är inget bra alternativ, speciellt inte med sådan utrustning som pessoabett. Träna mycket från marken genom att ha så mycket av hästens uppmärksamhet som möjligt riktad mot dig och inte omgivningen, träna mycket halter först i grimskaft, sedan fritt. När det sitter bra från marken är det enklare att få det att fungera från ryggen också.

Förut hade jag problem med att göra halt med vår häst, det tog alltid några steg och med vårat tvådelade tränsbett gick hon emot bettet ganska mycket. Men med rätt tränare, grimma och långa lösa tyglar, mycket träning på att ha uppmärksamheten mot mig och att rida mer på känsla än teknik har det gått mycket mycket bättre både med halterna och mycket annat. Nu rider vi mest i grimma med tyglar eller halsring och ibland på rakt eller tvådelat tränsbett utan nosgrimma.

Rafflan
0

Känner du att det är farligt att rida som du gör nu, har kimbelwick (vilken styra som krävs får du prova dig fram till) när du måste ha ett starkare bett, och träna upp henne att lyssna på det svagare bettet på inhägnat område ;)

[spinn]
0

#27 Håller med om att det är bra att träna på att lyssna och använda ny utrustning på inhägnat område.
Men man bör akta sig med att betsla upp hästen ute också, problemet är fortfarande att hästen inte lyssnar, förstår eller har tillräckligt med respekt för ryttaren och om man då lurar sig med att det går bra med ett skarpt bett - vad händer då när hästen vant sig vid det och sätter av ändå? En styrkekamp kan hästen alltid vinna, men en tankekamp och att rida på ett för hästen naturligt sätt, det har människan lättare att klara.

Saiipz
0

Hon har blivit mycket bättre med jobb i ridhus, men får ändå försig att när de blir ganska tråkigt (och när man får henne att tänka) så vill hon gärna stegra sig för att få mig att inte längre rida.

men utomhus har hon oxå vart jättebra ända fram tills igår när hon inte ens kunde stå still och bettet inte funkade att säga emot med :O

Linnea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har nu bytt till hackamore på min och jag tror knappast att jag byter tillbaka!

#26 Problemet kan visst sitta i bettet. Jag rider alltid med ganska lösa tyglar (i den mån det går på pigg häst) då jag anser att man inte ska behöva stödja hästen för att den ska kunna gå i form etc, men han går ofta emot bettet, mest på det viset att han grejar med tungan så fort man tar "för mycket" i honom och då tar jag aldrig mer än vad som behövs eftersom jag är rädd om hans mun.

Nu har jag ridit han på hacket några veckor och det är stoor skillnad. Han lyssnar mycket bättre både i hoppning, dressyr och i galopp ute. Han börjar hitta formen bättre nu också.

Skynda långsamt så går det fortare.

Saiipz
0

min häst drar upp huvudet väldigt mycket, men kommer lätt i rätt form (men tränade för första gången inte det ungefär) så nu åker hennes huvud upp väldigt mycket, så jag håller inte igen henne för att få hennes huvud upp utan jag håller för att hon inte ska springa ifrån bettet igen.

(Vi visas vid 1.15) men vi hade inte tränat mycket alls på att få ut stegen då.

yadhayezibas
0

Har du kollat så hon inte har ont i munnen? Att de tuggar på bettet kan bero på det.

Saiipz
0

#32 ja jag funderade på det med och ska nog pröva att ringa om de blir värre. men just nu har de bara bättrat sig och nu biter hon knappt inte alls :) (inte mer än vanlig häst)