Svullnande ben ??
Hej!
I förrgår när jag och syrran var ute på en tur så snubblade min häst till lite. och efter det så gick han två tre steg sen hoppade jag av och kollade om det var något. Inte varm eller så men det hande fastnat en sten i skon. Tog bort den och då gick han lite bättre men han kändes ändå inte helt ren. Min syster kunde inte se att han haltade eller något.
När jag kom hem så spolade jag honom med kallt vatten på alla ben och linimentade honom med kylande liniment.
Sen efter detta har han fått vila. Tills idag. Tog in honom och kände på frambenen för att se hur han var och sånt. Kände inte samma svullnad som dagen det hände och han linimentat honom när han vilat oxå. Det enda jag kände var en liten svullnad på det benet han snubblat till på. Men frågade mamma och de andra om han tycktes se halt ut. Visade inget.
Men red bara i skritt och trav lite kort och tog in honom då jag inte vill utmana ödet. när jag hoppade av kände jag på alla benen och tyckte han var varm men har fått hjärnsläpp på om dem blir lite varma i benen och lite tjockare senor? när dem arbetat lite?
Nu står han i stallet och väntar på att få kyllera på sina små ben.
Han har även mugg på alla fyra men tror inte det har med den o göra. Men har en fundering på den lilla svullnaden han visade på ena frambenet om det kunde vara något blodkärl som tjockat upp sig lite för att han har mugg vet inte om någon förstår vad jag menar efter detta svammlande inlägg men är tacksam för hjälp iaf :)
För övrigt är han pigg och glad och otroligt kelig av sig. Han kom gåendes när vi åkte förbi med bilen som om han visste att mamma vart och hämtat just mig. Så han gillar sin matte iaf. Aja till ämnet :) Ska på en clinic på söndag men vet inte om jag vågar riskera något ännu.

Mugg kan ge svulna ben och jag förutsätter att du behdlar muggen, skulle han svulna och skulle han svulna muket så ta ut veterinär för då behövs sulfa.
vad det gäller svulnden som kan komma av en skada så skulle jag ge det tid en vecka vila och om svulnaden är nere lätt ridning en vecka för att sen sätta igång hästen igen.
Skulle svulnaden inte bli bättre på 1-1½ vecka skulle jag ta ut veterinär.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 1
Jo muggen behandlas :) Och han har vart helt bra i två dagar och det har bara vart lugn ridning med honom och inget har synts på honom :)