Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 3569 ggr
Elshira
0

Finns ens den storleken?

Jag har börjat bli lite nyfiken på detta med western, men detta med salen är ju en ren djungel med "vanliga" sadlar, så nu lär jag bli helt lost!

Jag har själv (i engelska mått) en sadel som är 15.5" (dressyrsadel), och det är ungefär så långt som min kille kan ha på ryggen utan att det blir för långt. Så större säte än så kan det inte vara.

Till råga på det är han något svankig (eller ganska svängd som många andra små ponnyer), och drar dessutom xx-vid i "ponnyvidd" eller vid till x-vid i "storhästvidd" (nu snackar vi givetvis fortfarande engelska sadlar). Brett framparti är ju givetvis önskvärt, men ur sadelperspektiv verkar det vara lite krångligare…

Min fundering är då - tror ni över huvud taget att det går att få tag på en passande sadel i sverige, eller är det endast beställning från usa som gäller?

Sadlar passande shettisar brukar ofta fungera bra på welsh mountains (ungefär samma kropp men welshen är ju något större bara), men tror ni det finns några tillräkligt små sadlar som ändå har tillräckligt stort säte? Eller är alla så pass små sadlar med mini-mini säten då också?

Självklart brukar jag ta en sadlutprovare till hjälp att se om sadeln pasar, men med så pass svårt att hitta sadlar brukar jag få leta sadlar själv som jag tycker verkar sitta ok, och sedan får sadelutprovaren kolla att det verkligen stämmer.

Vad är skillnaden mot att passa ut en westensadel? Jag har koll på hur en lagom vid bom är, hur svängd den ska vara och hur lång den kan vara (vart sadeln får börja och sluta för att inte störe bog, och inte hamna utanför revbenen).

Men förutom det, är det något annat man behöver tänka på?

Tacksam för all hjälp!

Hakuna matata!

Elshira
0

Det jag syftade på om det finns, är väll kanske westernsadlar som inte sticker ut så mycket bakom själva sitsen. Funderade tidigare på en akademisk sadel, men å andra sidan lär man ju ha westernsadel ifall att man skulle råka börja tävla Oskyldig

Hakuna matata!

Lorita
0

Här har du en som är 13' LÄNK och jag har sätt fler av bättre märken också

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

#2 Har tittat på de där, men problemet är ju att de ska passa ryttare i 10-12 års åldern med, och då är stigläderna i kortaste/minsta laget tycker jag. Fast det kanske de inte är?

Hur är det för övrigt med sadlarna från hööks, har hört (förutom bristande kvalitet) att bommen snabbt börjar kännas. Men det kanske kan avhjälpas med tillräckligt tjock padd (och ev något för  sätet om det behövs). Såvida bommen passar hästen dvs givetvis.

Hakuna matata!

Lorita
0

Padden är ju stoppingen på en westernsadel och "stiglädren" brukar gå att länga ganska mycket.

Elshira
0

#4 Jo jag vet att padden är själva stoppningen, men vet att det var någon på ridsport iFokus som hade haft ganska så stora problem, det var iofs "vuxenmodellen".

Jag brukar inte vara emot billiga sadlar, så länge de passar. Så jag kan ju ta hem och prova en i.af, har bara 4 mil till närmaste butik, d är det ju inte hela världen att åka tillbaka Glad

Men efter mycket letande hittade jag en relativt "nära" (20 mil enkel resa, men det är man ju van att åka för utställning i.af), som verkar seriös. Någon som vet något bra/dåligt om dessa? De verkade ha ett relativt stort sortiment i.af. Har mailat och frågat i.af.Skrattande

http://www.scandinavianwestern.com/sadlar.html

Hakuna matata!

Lorita
0

Nu tog jag bara hööks som exempel på att det fans att köpa, själv föröker jag hålla mig till begangnat

CelsiusT
0

Ja det finns att få tag i, men det tar kanske längre tid innan man hittar.

Bara för att man specialbeställer så måste det ine vara från USA, det finns westernsadelmakare i sverige www.sadelmakare.tk

Medarbetare på westernridning.ifokus

yadhayezibas
0

#5 scandinavianwestern är jättebra Glad

kicki13
0

Börjes Simco sadlar är av bra kvalite och bra pris. Dom tar hem den sadeln du vill ha :)

Elshira
0

#9 Ok, ja där kan man ju åtminstone skicka tillbaka relativt billigt om de inte passar. Men jag har efter dagens "bravad" insett att det enda riktiga är att gå direkt till sadelmakare (istället för att leta ut ett urval och sedan ta med som jag gör med engelska sadlar). Jag kan lika bra lägga de tusenlapparna på en bättre sadel än postförskott :P

Jag var ute och kikade lite mer exakt nu på hur stor sadeln han kan ha "max" i bara längd och det är ca 45 ev + någon cm eller två.

Problemet med min kille är ju bara det att han dels har sadelgjordsläget långt fram (blir inte mycket luft bakom frambenet) och det är dessutom väldigt smalt, för det är typ armbåge + 10 cm "platt" + bullmage (ej fet).

Till råga på det så har han bogbladet rätt långt bak (fin bogvinkel i all ära…) och att han har ett stort steg gör ju inte saken bättre.

I och med det behöver sadeln ligga ganska så långt bak (vilket jag tog med i mina 45 cm).

Men något possitivt är ju att sadelgjorden i regel sitter längre fram på westernsadlar (tycker jag i.af, jämfört med mina sadlar :P), och att det på vissa modeller går att flytta =)

Det enda jag lyckats komma fram till nu är att han bör ha "semi quarter" i bomvidd efter att ha mätt hans nuvarande sadel (strax under 6.5".

Har mailat scandinavian western, men utan svar. Får ringa dem helt enkelt!

Tack för lite hjälp i.af Skrattande

Hakuna matata!

kicki13
0

Sadelgjorden kan man fästa på flera olika avstånd om, man väljen en sadel med flera festen (Rigging) Jag kör alltid med 3way rigging, då har jag fler valmöjligheter att fästa sadelgjorden.

Jag har själv kortryggade hästar, så det är bomen du ska mäta längden på inte lädret som oftast är mycket längre.

Bom vidden är olika för olika sadelmärken, med semiquarter är den smalaste.

Elshira
0

#11 Jo precis, det kan ju vara bra med flyttbar sadelgjordsfäste!

Jasså, brukar lädret kunna sticka ut mycket mer än bommen? Jag trodde anledningen till att de stack ut så mycket bakom var för att bommen skulle ligga på så stor yta som möjligt. Eller ja det är väll så(?), men trodde inte det var så mycket extra läder :)

Ja smalaste, där ser man! I engelska storlekar får man ju vara glad om extra vid ens ligger hyffsat haha!

Hakuna matata!

kicki13
0

#12 det är rätt mycket läder utanför bomen, du får ta och känna ordenligt på w-sadel så kommer du att märka detta.

Men bommen har fortfarande en stor anläggningsyta

Storleksordningen på bommarna är  (minsta) semi quarter - quarter - full quarter -extra full quarter och så finns det arab bommar som är väl som en full quarter med vid framtill

yadhayezibas
0

Men lädret ska helst inte gå för långt heller. Du ska få plats med en handflata mellan sadel o "höftkulan" Glad

Elshira
0

Nej självklart får den inte ligga an för långt bak, men det var skönt att höra att bommen inte är fult lika lång som jag trodde! :)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

45cm är ju 18" och så stora westernsadlar finns inte =P 15-16" brukar normalstora människor ha. Om du med 45cm menar hela anläggningsytan så fungerar dom flesta sadlar i ca 14-16". Bommen brukar sluta strax bakom bakvalvet och rpecis vid eller strax framför forken. Så det är läder över både fram och bak på en westernsadel.

Elshira
0

Ja det var 40-45 cm för hela anläggningsytan beroende på hur perfekt jag kommer få den att börja exakt bakom bogen. Men som ni sa nu så är det bara läder som sticker ut lite extra bakom och inte hela bommen som jag trott. Då antar jag det är ok att sadeln (lädret) eventuellt går någon cm eller två över de sista revbenen så länge det inte liger och trycker/skaver när hästen rör på sig? Tänkte om jag hittar en som ligger bra men har lite extra läder :p

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Spelar ingen roll om lädret går förbi dom sista revbenen, men ska ju såklart inte skava. Men man ska passa så bommen ligger på revbenen och inte bakom.

Elshira
0

Ja, vart bommen ska ligga vet jag :)

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#19 Jo men jag ville bara förtydliga att man ska titta på det, så man inte bara tror att det är läder bakom sitsen och missar att se var bommen faktiskt slutar.

Elshira
0

Nej, det är väll relativt lätt att känna när sadlarna inte har några stoppade bossor, eller är det lätt att missta det? xD Hmmm, ska förbi kiropraktorn och därmed hööks på måndag, får klämma och känna på dem lite tror jag :) Men hur ser man bomlängden om man ska köpa sadel? Antar att hööks o börjes inte en uppger det utan bara sitsen. Men det är väll mening att westernsadlar ska vara så långa som möjligt just för att flrdela ut trycket bra. Så även en sadel med litem sits kan finnas med både kort och lång bom beroende på hästen. Vad heter isg "bomlängden"?

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#21 Nej det är inte alltid så lätt att se/känna. Bommen sitter ju helt inklädd i läder/fårskinn så du ser ju inte bommen från utsidan och lädret (speciellt nytt) är ofta så hårt så det kan vara svårt att böja. Många anger bomlängden när man köper en ny sadel. Annars är det precis som du säger att sadeln kan ha väldigt lång bom trots kort sits, så det går inte att gå enbart på den sitsen. Det brukar heta längd på bom eller blad, kan inte komma på något annat namn för det nu. Tänk också på att kika på så du får rätt välvning på bommen, är hästen svankig ska den ha mer böjd bom och är det rak så ska dne ha en rakare bom.