Westernsadel från Börjes?
Någon som vet om westernsadeln från Börjes är bra?
Det är inget jag skulle köpa, bättre att satsa på någon sadel med bra märke och kvalitet, hellre begagnat än nytt från Börjes när det gäller så viktiga saker som sadlar.
Jag håller nog med #1, men jag vet ju folk som är nöjda med sin sadel från börjes, men det beror väl kanske lite på hur mkt man vill att den ska tåla och hur länge den ska hålla, hur mkt pengar man kan tänka sig att lägga på reparationer och hur viktigt det känns att det är korrekt. Det jag har sett som negativt hos en person som har en sadel från börjes är att den personen fick väldig dålig sits (och jag också när jag red i den), vet inte riktgit vad det beror på, kanske saden inte var så bra till den hästen eller oss som ryttare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Börjes säljer båda billiga sadlar och även märkes sadlar, så det beror på vilka du menar
Själv skulle jag hoppa över dom billiga och köpa märkes sadlarna som dom säljer, som oftast är billigare än dom säljer på andra western butiker.
#3 Vad är det för märken?
Simco, Longhorn, Sadelsmith (Bob Loomis ) mfl tror det stavas så
#5 Ja, okej är inte så insatt.. Men nästa fråga då, är det en kvalitetssadel bara föratt den har ett märke?
Kan nog tyvärr inte helt hålla med om att det innebär bra sadlar och hög kvalitet.
Alla sadlar har ju ett märke, men alla sadlar är inte kvalitets sadlar för det.
Vad är en kvalitets sadel för dig?
I korthet är en kvalitetssadel för mig en sadel som är byggd på en riktig stomme, av riktigt läder av bra kvalitet och den är byggd med kunskap om dess fulla funktion.
Det är en sadel som klarar av att genomgå kvalitetstestet för westernsadlar enligt sadelmakarnas bibel =P
Jag ska dock säga att när jag handlar sadel så särar jag på "bra sadel" och "kvalitetssadel".
En "bra sadel" är den sadel som passar hästen, ryttaren och fyller sin funktion och ser hyffsat snygg ut i 10 år (sadlar med konstmaterial kan man väll kankse räkna 5, men de brukar ju hålla ett tag till efter att de ser lite luggslitna ut för det, och det ska ju tilläggas att det idag finns ganska så bra konstläder om man tittar på mellanprisklassen!)
Jag menar, fyller den sin uppgift så är det fortfarande en "bra sadel". Och även billiga sadlar kan vara bra och hålla i många år om man sköter dem väl. Har en (förvisso engelsk) sadel som är en "billig" sadel (tror de som vi fick den av med en häst sa den kostade 2000) men som efter 20 år ser väldigt fin ut. Lite märken efter där stigbyglarna varit (inte tappat färg eller så) och en liiiten söm på kåpan som börjat gå upp. I övrigt kanonfin! Så det kan man ju nästan säga är en form av kvalitetssadel…
En kvalitetssadel är det som fyller sin funktion och dessutom håller i 20, 30-tals år eller MER och fortfrande är fina.
Problemet med "billiga", "märkeslösa" sadlar är ju ofta att de inte brukade vara anpassade till hur en hästrygg ser ut, eller att den får ryttaren i en dålig sits. Men om man bara letar lite så kan man ju absolut hitta en bra (och i bästa fall hållbar) och billig sadel.
Bara för att en sadel är dyr så betyder det ju inte att den automatiskt passar fler hästar eller "alla ryttare".
Man får helt enkelt använda det man har innanfrö pannbenet och sitt sunda förnuft för att hitta bra och prisvärda saker, och prisvärt är ju oliak beroende på vad man förväntar också!
Hakuna matata!
#9 håller med.
Jag ville bara förtydliga att märkessadel inte alltid är kvalitetssadel och inte heller alltid en bra sadel, och tvärt om. En kvalitetssadel kan många gånger vara märkeslös om den tex är tillverkad av en sadelmakare som inte har ett eget märke att stämpla på.