Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 2199 ggr
Charlotta-B
0

Omskolning

Hejsan! 

Jag och en vän till mej ska nog ta över ett varmblodsto.
Hon är inkörd men ej tävlad då hon inte gillade detta, så då har hon gått som sällskap till ägarens andra häst. Hon är född 01.

Min fråga nu är kan jag skola om henne till westernridning?
Hon är inte inriden, men välinkörd.

Men jag tänker ju att jag kommer börja med en massa markarbete och så, men skulle det gå? Nån som har erfarenheter av inridning av äldre hästar?

(vet ej om det är rätt grupp)

Charlotta-B

running
0

Hej!

tycker de verka ni tänker i rätt banor du o din kompis .

men mitt lilla råd är att under tiden ni jobbar från marken ta er en titt efter bra tränare så att ni får hjälp med grunderna när ni kommer upp i sadeln .

de jag har hört om väl körda vbl är att de inte brukar va svårt att komma till sadling o uppsuttet men efter de kan de ju bli lite funderingar från hästens håll va ni gör uppe på ryggen .

därför tror jag att de är ganska bra att ha en bra tränare som ni alla trivs med inklusive hästen då .

Lycka till med era planer tro de går fin fint ja

och Ha en underbar sommar

CelsiusT
0

Jag håller med #1 En bra tränare är A och O. Det går absolut att rida in en äldre häst. Lycka till!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Charlotta-B
0

#1 hur menar du med att hästen får funderinga på de?

Tack för svaren :D

Charlotta-B

CelsiusT
0

#3 Att hästen inte förstår vad den ska göra och behöver utbildas.

En häst som är van att köras är van vid att ha utrustning på sig, alltså borde det inte vara några större problem att lägga på sadel och troligtvis inte heller att sitta upp. Men den har ju aldrig fått lära sig vad skänkeln betyder, hur man balanserar sig med en ryttare på ryggen osv osv.

Charlotta-B
0

#4 ja det fröstår jag :) toppen! 
Tack så mycket!

Charlotta-B

running
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack de var just så ja menade och faktiskt kan man då uppleva att hästen funderar o klurar ut sin nya uppgift .

:)

Anna452
0

Det man har gratis med en inkörd häst är ju röstkommandon som man kan använda sig för att befästa nya kommandon, exempelvis s-ljudet om man vill trava, fast samtidigt använder man sig av det "nya" man vill att den ska lära sig ta trav från, exempelvis en annan energi i ryttarens kropp, skänklar, säte eller på vilket sätt man nu rider. Så småningom har man befäst det nya kommandot och behöver ej körkommandot längre.

Det är inga problem att skola om äldre, inkörda hästar  i ridning, jag har själv gjort det. Fast det var inte varmblod, kanske skiljer det sig lite pga deras temperament.

CelsiusT
0

#7 Temperamentet brukar inte vara problemet. Problemet är nog om dom är för befästa på att brädda och får svårt att lära sig att bära sig korrekt.

Anna452
0

#8 Ja precis!

Var på en clinic en gång för Anders Eriksson och han pekade några viktiga anatomiska skillnader hos varmblod som gör att de inte kan gå tex i form likadant som ett halvblod. Jag har ingen erfarenhet av varmblod som sagt men bland kallblod finns ju också de som bär sig rätt men det ser inte som hos halvblod. Många verkar ha halvblod som norm nuförtiden…. Man får utgå från individens förutsättningar tycker jag.

CelsiusT
0

#9 Ja precis, fast inom western så har folk quarter som norm.