Monty Roberts
Har haft mycket användning av hans metoder i mitt sätt att jobba med hästar, ibland när man har fått "händerna fulla" s a s har dessa metoder räddat mig totalt!
Hur gör ni? Använder ni "Montys" metoder i er träning?
Personligen tycker jag att Monty har lite fel tillvägagångssätt även om det är betydligt bättre ä "traditionella" metoder. Men tycker det är för mycket grejer och utrustning som ska användas, och lite för mycket "tvång". Eller kanske snarare att han inte låter saker ta sin tid. Även om hästen snabbt inser det inte är någon fara efter att först ha blivit lite stressad (vilket absolut fungerar för många problem som en start och/eller snabbare lösning), så tror jag att det är lite för stressigt för ett långvarit förhållande som ska byggas upp. Med en "normalt funtad häst" fungerar säkert det mesta av hans metoder, men börjar man men en aggressiv eller äldigt rädd häst så tror jag att det gör att hästen kommer vilja ta mer distans.
Jag tycker absolut inte det han gör är dåligt, men jag tycker det finns metder som är yttligare finslipade :)
Här är en film som jag inte riktigt gillar t.ex http://www.youtube.com/watch?v=AOPirQr0CSM&feature=related
Men jag har läst en del i hans böcker, och det finns mycket att inspireras av, men då gör jag bara om dem lite så det passar mig :)
Hakuna matata!
Jag kan ta i mitt fall, när jag blev anställd av High chaparral en höst så fick jag 10 arabhästar a´ 4 år, att rida in under vintern, de skulle bli klara på chefens order till sommaren och då skulle de gå som showhästar och turisthästar.
Ett mastrodontjobb jag vet! Men jag började med joinup, de hästar jag hade fått under mitt ansvar var helt råa, så kontakt med dem var AO. Började i hagen (enorma sträcker sig km vis), men till hagen stod det ansluten en corall (rund hög padock). Sen började jag med markarbete i corallen, grunderna för western. Det tog inte mig lång tid att få dem sadeltama, förstå kommandon och ridna. Även skottsäkra, eldsäkra och flaxande filtarsäkra. Grunden till det hela är just joinupen! Hästarna älskade träningen, de stod och väntade på mig ibland eller så kallade jag och de kom springandes.
(herregud vad jag saknar de djuren..) Ibland tänker jag att det behöver inte bli krångligare än man gör det. (senare upptäckte jag att det fungerar på alla flockdjur, såväl hundar som tamråttor(!) )

Jag gillar inte joinup, många hästar akn man nå snabba resutlat på men visa veka hästar kan man direkt förstöra.
Jag lyckas valdigt bra att snabbt så hästarna inridna och trygga ändå, det går väldigt enkelt att rida in en häst normalt och att få dom vana vid det mesta.
Jag gillade Monty Roberts förr, läste mkt av honom och gillade grunden. Min första häst gjorde jag endel av hans övningar, bla join up. Fungerade jättebra. Min unghäst därremot hon är av helt annat temperament, det hade nog gått, men jag är inte sugen på att varken göra det eller få "plocka ihop bitarna" efteråt.
Här insåg jag snabbt att detta inte var så smart metod till alla hästar. Redan innan så hade jag börjat tvivla till en hel del andra grejer som han jobbar med.
Red sedan in min unghäst på helt vanligt sätt och det gick snabbt och smidigt och hon är stencool och tål allt (skjuter med pistol, rök, eld, gå igenom/under/över pressäning, klättra på saker, gå in i trånga utrymmen osv osv osv).
Så nej jag är inte så förtjust i hans metoder. En del grejer han gör ser jag att tanken är god, men det är sällan han klarar att ro det i land på bästa sätt utan att stressa hästen - vilket jag tycker är a och o.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag vet inte hur ni gjorde, jag använde inget "band" utan hade en stav som förlängning av min arm, med kroppsspråket visade jag hästarna vad jag ville och de blev trygga med det. De mest nervösa hästarna hade jag inte kunnat träna på något annat sätt, provade vanlig metod med dem först men tyckte inte att vi fick någon kontakt utan de stod där o skakade..då blev jag sur och gick över till arbetet i corallen istället, de mest nervösa fick jobbas med samtidigt med de lite mer tryggare individerna. På så sätt blev faktiskt en av de mest nervösa en väldigt omtyckt och duktig showhäst, den sommaren och fler framöver. Man måste ju läsa varje häst för sig, alla är ju olika, precis som vi.
Monty är ju aldrig ute efter att skada eller stressa en häst, tvärtom. Men den metoden kanske inte passar alla människor?
#5 Jag kan säga att jag numera fått en jätte snäll hingst med den lugnare metoden. Hade en tränare i början som var mer på och det resulterade också i att min hingst blev på… Minst sagt. Fullbordade attacker och nermejad tränare. Men givetvis kan man ju inte vara "tråkig och nenlös" då går han också iväg. Man får helt enkelt komma på andra sätt att få hans uppmärksamhet.
Hakuna matata!