Katastrof!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har sett nu att min häst har börjat bli tunn i manen och sånt. Och häromdagen så såg jag att han kliade sig jätte mycket. Misstänker att det är knotten som jävlas med honom :( Det är när dem e framme som han kliar sig. Och precis dit han når med hoven när han kliar är det inte mycket kvar. Och om jag erbjuder mig o klia honom på dagen eller så då kliar det inte men på eftermiddagarna/kvällarna så kliar han.
Vad gör man ?! jag vill inte ha en hårlös häst :( Någon som har något tips på bra flugmedel? Andra tips om att fläta upp manen så den inte går av när han kliar. Medmera?!
Han är en Arab kan det va att dem är extra känsliga ?
Jätte tacksam för tips!
Oj, vad tråkigt.
I stallet så finns det ett gäng islandshästar var av några av dom kliar av sig sin man under sommaren. I år så är dom behandlade med switch och har haft exemtäcke på sig från början av sommaren och i år är första gången som dom inte kliat av sig manen.
Hoppas det löser sig, dels inte kul med en manlös häst och dels inte kul för hästen att ha ont =(
Medarbetare på westernridning.ifokus
okej :) vi har haft switch på honom för ett tag sen. får se om det funkar :) tack för tipset!
alltid tråkigt med dessa knott och flugdjur :( får hoppas något funkar på min plutt iaf :)
Ja alltid värt att prova iaf.

Har ni Alsikeklöver i hagen?
Tänkte på en annan sak! han har knottriga utslag på ena sidan av kroppen. Kan hästar få utslag av Brännnässlor?
# 4 Ska ut och kolla i hagen om det finna något sånt!

Om dom har eksemtäcke är alla flugmedel onödiga. Man ska inte glömma att det är kemikalier man häller på sin häst. Min har precis fått nytt eksemtäcke, från boett, det han hade innan var inge bra.
Skynda långsamt så går det fortare.
Hej!
nu har jag fått på min häst Switch off o man och svans och sen Ultra shield på resten av kroppen. och hittils verkar det går bra :)
Har även flätat upp manen så han iallafall inte kan klia av den.
Det knottriga han hade på ena sidan håller på att avta.
# 4 Hittade inga sånna klöver i hagen. Såg bara vitklöver.
#6 Njae.. För det första finns det ju inga exemtäcken som täcker hela kroppen. Dom är ju alltid nakna på benen, jumske osv.
Tidigare år så har isisarna i stallet alltid haft exemtäcke på sig, men utan något annan skydd och det har då inte fungerat. Nu i år så har det körts med kombinationen exemtäcke och swith off + extra flugspray i jumskarna. I år är första gången som dom inte kliat av sig man och svans.

#8 Om man täckar dom tillräckligt tidigt så kommer ju inte knotten åt man och svans och då kliar dom sig inte.. Har man knottproblem i ljumskar så bör det räcka att spraya. Att både ha switch och spraya ljumskar känns lite överdrivet. Om sprayen hjälper varför ha switch? Om dom blir bitna på benen så är det väl i första hand där det kliar, inte i manen.
#9 Om det inte hjälper då?
Täcken har åkt på i god tid innan knotten kommit fram, trots det räcker det inte med täcke / täcke+spray. Men täcke+switch+spray är det som har fungerat.
Jag ville bara förtydliga att ett exemtäcke inte alltid räcker, många gånger behöver man ha mer hjälp, iaf om det är riktigt illa. Tidigare har hästarna kliat sönder sina manar trots täcke, nu när dom även får switch så har dom inte kliat sönder sig. Min slutsats är att det inte räcker med bara täcke.

Jag tycker bara att det verkar konstigt att täcke inte hjälper, knotten ska ju inte kunna ta sig igenom dom och då kommer de ju inte åt man och svans?
#11 Nej man tycker ju inte knotten ska kunna komma igenom. Men antagligen så är det en och annan som gör det. Å anra sidan så kan man ju själv bli biten när man är ute trots att man har kläder på sig. Flugtäcken sitter ju inte heller åt i kanterna utan det finns säkert ltie mellanrum någonstans där dom kan komma in i mellan. Har för mig att det stog i medföljande beksrivning att man bör spraya med flygspray i kombination med användandet av täcke för att uppnå bästa effekt.
Både sprayen och switchen hjälper ju dessutom till på dom oskyddade ställena på kroppen. Så onödifgt kan jag verkligen inte se att det är.
#7 Hur har det gått med flätorna?
Jag har slutat fläta mina kliande hästars manar, just för att om dom kliar sig är det enklare för dom att klia loss en hel fläta om den hålls flätad, men det kanske funkar på din/dina hästar? 
# 13
Hade den effekten på min förra häst. Men de dagarna jag hade honom flätad så blev han faktist inte tunnhårigare men sen fick han Ultrashield och då tog jag ur flätorna:) Tanken slog mig oxå Inte så kul om han kliar av sig allt ihopa.. Men nu har jag vart på Ullared och köppt Tinktur till honom som är klådstillande. Har vart på semester och ska ut till honom nu. får se om han är helt kal .. höhö.. :) återkommer med nyheten senare:)
#14 Okej, hoppas det går bra :)
Okej tack :) Han har nog kliat lite när jag vart på semester. men inte så jätte mycket ändå :D