Dricker dåligt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hellu:) Min kära häst har blivit väldigt slö det sista och börjar bli orolig för vad det kan vara.
Ibland så hostar han. Dok kommer det inte upp något om han inte ätit något innan för då kommer det gräs. Han snorar endast genomskinligt ibland kan det vara lite vitt i men inte jätte mycket.
Han dricker även dåligt så tips på o få sin häst o dricka mera vore bra. Han får fri tillgång till vatten. Har även saltsten i hagen och efter eller innan ridning får han komma in i en box där de finns saltsten och vattenkopp. Oftast efter ridningen ibland både innan och före. Men iallafall han verkar inte vara intresserad av det. Ibland så dricker han jätte mycket men oftast rör han det inte. Detta har visat sig mest denna sommaren. Har haft honom i ca 1½ år och innan har han vart svår o hålla i hull men nu har det varit lättare.
Undrar vad det är för häst jag skaffat mig egentligen :/ Kommer upp mer och mer på honom. Men vi kommer oxå varandra närmare och närmare så det e svårt och uppfödaren säger inte mycket.
Han kanske inte trivs här längre? Dok har han kompisar. Innan när han inte hostade så gick han myvket med markarbete o va i skogen och har tränat för tränare medmera. Inga problem men nu vågar jag inte riktigt rida och arbeta honom hur mycket som helst eftersom han verkar så depp. Han går ute dygnet runt. Har andra häst kompisar och han är högst i rang där.
Ska även snart släppa honom på sommarbete kanske ger det honom lite liv om han får vara ledig helt och på ett annat ställe med bara kompisarna?
Isch jag överdriver säkert. Är så rädd att han ska bli sjuk och dö. Hade en häst för något år sedan som fick njursvikt och ingen visste vad det var och vi tog prover och när vi fick dem så hade hon lidit lite väl länge då det ändå inte gått rädda henne. aja får sluta nojja mig. ÄR tacksam för svar och råd och tipps! :) // Orolig hästägare..
Här kommer hästarna springande när vi bär på vattenhinkarna - det är kallt vatten de vill ha!
Tvätta hinken varje dag, och fyll med nytt vatten när hästen är där och se om det hjälper.
Men hur mycket dricker han om dagen? Lite kan ju vara mycket i andras ögon, eller i.af tillräckligt :)
Hakuna matata!
Om han hostar och snorar så skulle jag kontakta veterinär. Det låter inte bra.
För att få i hästen mer vatten så kan man ge salt direkt i kraftfodret, det ska då vara salt utan jod och jag brukar ta någon matsked. Man kan även prova att smaksätta vattnet med tex lite äpplejouse (köper icas koncentrat). Tänk bara på att alltid även servera vanligt vatten utan tillsattser. Detta brukar jag göra när jag är iväg på tävling för att vara säker på att dom får i sig vatten ordentligt när dom anstränger sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus