Westernridning iFokus

Westernridning

Etiketttävling
Läst 2545 ggr
Aussie
0

Kläder i tävling

Hejhej!

Jag såg en liknande tråd innan men fick inte riktigt svar på mina frågor.

Jag är nybörjare innom western och undrar om kläderna när man ska delta i en tävling.

• Man behöver inte ha chaps som nybörjare(?) men behöver man det i högre klasser?
  • Är klädstilen annorlunda till varje "gren" i western som finns?
  • (Isf) Vad ska man ha för kläder i reining?

Det var nog mina tre små frågor :) En baggis för de som vet ^^'

Aussie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Juste, jag undrar också vad man ska ha för skor?

Kan man ha vanliga ridskor? Asså sådana med klack då?

yadhayezibas
0

Om du läser i den regelbok som finns i det förbund som du tänkt tävla i så får du svar på dina frågor. :)

Aussie
0

jaha okej.. jag har ingen sådan eller :P hur får man tag på den? jag har en privat tränare liksom för jag är nybörjare. är inte med i någon klubb eller så.

CelsiusT
0

#3 Vad är det du vill tävla i? Med vilken ras? På vilken tävling? Inom western finns flera olika regelverk och massa olika grenar. Det är ganska så mycket bredare än om man pratar hoppning/dressyr. Så det gäller nog att specificera dig lite för att du ska kunna få svar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

SilverTail
0

men lite standard e väl mörka jeans och långärmad skjorta  bots oc hatt om du är över18år eller om det är 15? annars e det hjälm som gäller..

Sen om man vill rida plesuer så kan man ha lite finare färgernpå sina skjortor eller nån slags polo.. Eller stämmer det ni som tävlar mycke? i D-nivå på högre klasser är det med noga.

CelsiusT
0

Mörka jeans är nog inte standard vad jag vet. Men jeans är väl standard, tillåtet med chaps över. Men sedan vad som är tillåtet och vad som är måste är lite olika i olika regelverk. Sedan vet jag inte om skjorta är standard, men måste med långärmat? Men här finns ju skillnader. Hattgränsen går vid 18 år, men du får såklart ha hjälm även över 18 års ålder, men inte hatt under 18 år.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[pixa3]
0

Nu skriver jag hur det brukar vara på våra tävlingar.

Man behöver inte ha chaps över huvud taget, men man får även som nybörjare använda chaps.
Jeans är standard, och man får ha chaps över.
I reining är det standard att ha skjorta på sig, och i gångartsklasserna är det standard att ha en så kallad "slinky".
Men man får även ha skjorta i gångartsklasserna och slinky i reining.

Flera ryttare har blivit tillsagda av domaren att dom måste bära långärmat, så så är det här iallafall.

Glad