Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: ridgrenar
Läst 2730 ggr
Elshira
0

Cowboy Dressage

Jag håller som sagt på att nosa på detta med westernridning, skall snart börja träna lite smått för en ganska så duktig tjej.

Mitt mål är inte att bli reiningstrjärna eller liknande, utan att dels få en bra hanterad häst, och kunna rida på ett sunt sätt som gynnar både häst och ryttare.

Jag är trots detta väldigt fachinerad av den klasiska dressyren, men har stannat av med den för länge sedan då det är så mycket tvång.

Men cowboy/westen dressage känns ju som att det vore det bästa från två världar! Särskillt när just rasen jag avlar har höga benlyft och mycket bakbensaction, så känns det ju som att man vill ta fram det även i ridningen och inte bara på utställning Glad

Blir då lite nyfiken på denna alternativa dressyren - är det en oficiell gren i sverige? Eller går det endast under "show nummer" här?

Jag tycker som sagt det låter väldigt kul, men när jag tittar på youtube på cowboy dressage så ser jag att det tyvärr verkar vara många som använder sina stångbett rätt bra, även om det kanske inte är långvarig kontakt alltid. Är det meningen att man ska rida med mer munkontakt, eller är det egentligen så lite som möjligt som gäller…? Jag menar om det nu ens tävlas och bedöms?

Kan jag kanske läsa lite mer om denna gren på någon svensk sida? Någon som håller på med det kanske?

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Har bara hört om det från USA, aldrig hört om att det finns i sverige. Har aldrig sett det IRL så jag misstänker att det iaf inte är vidare utbrett i sverige.

Meningen med alla westernridning är att det ska vara så lite kontakt med munnen som möjligt. Men titta på vilken gren som helst så ser du en hel del aktivitet i stångbettet, än mer om du tittar på en träning. Detta gäller inte bara bland tex nybörjare utan detta gäller på alla nivåer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Jo jag har ju flr visso sett mest reining på youtube, men där används bettet helt klart för ofta för mycket vid stoppen… Jag älskar verkligen videon med tjejen barbacka och utan träns i freestyle reiningen! Och det är verkligen något att satsa på. Nu har jag hittat mig en tränare som var nästintill granne med mig. Hon hjälper till med att utveckla innom samtliga grenar, och även med bara hanteringen och grunderna även om man kanske vill rida vanlig dressyr med. Låter perfekt för mig, bara hon använder sig av "rätt" metod vilket jag hört att hon ska i.af :) Men jag tänker i.af ha engelska rörelser i princip, men med westerngrund som mål!

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#2 Lycka till! Det viktiga är att man hittar något som passar en själv och hästen =)

Medarbetare på westernridning.ifokus