Ryttarhälsa!
Hittade inte någon klockren gruppering till det här… så jag gissar bara, flytta gärna på tråden om den hamnat fel! :)
Det jag undrar över är: Hur håller NI er i form, utöver ridningen? Löpträning, någon särskild form av styrketräning… eller vad? Jag har nämligen haft några års uppehåll från ridningen, och nu när jag satt igång igen har jag insett att de muskler som var så bra att ha har helt plötsligt försvunnit. Så jag är tacksam för tips om hur jag ska träna för att få tillbaka dom! :) (utöver ridningen då!)
"Let them eat cake," she says
Jag känner att jag får min styrka som jag behöver genom att rida och greja i stallet. Där är en hel del grejer som bygger muskler. Därremot så märker jag att jag missar konditionsträningn om jag bara jobbar i stallet/rider och det är något som verkligen behövs när man rider. Jag började dansa vid sidan av för något år sedan och märker stor skillnad, men jag känner ändå att jag behöver mer så planerar att börja på gruppträning (typ zumba/step up osv) på gymmet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Dansa låter som en bra idé, då mjukas ju kroppen upp också och blir smidigare… Så det ska jag helt klart överväga! :)
Du har inga tips om vad man kan göra på hemmaplan? Alltså, på egen hand hemma i lägenheten (eller i omkringliggande natur). Jag har så väldigt dålig fantasi…! :)
#2 Ja jag dansar salsa/latinodans och det är verkligen uppmjukande och konditionskrävande, dessutom är det superkul. Har dessutom tappat några kilon på köpet sedan jag började =P
Ut och springa! Har man dåligt med inspiration så finns det ju appar/program som man kan ladda ner som hjälper en att lägga upp en bra strategi för att komma iform på ett bra sätt. Lättare att lyckas med sådan hjälp än om man försöker själv. Lika så ut och gå med hunden/hästen i skogen är bra för där är nyttigt med varierande terräng eller cykla.
Hur har ni det i stallet? Gör du mkt sysslor så som att bära vatten/hö, mocka osv? Sådant är ju nyttigt för att bygga muskler i både överkropp, bål och ben. Ridningen bygger ju mkt i nedre delen, men för att bli en bra ryttare så behöver man vara stark även i bålen så den är ju bra att träna (finns ju övningar på nätet om man googlar lite).

Nu bor jag på gård, bygga hagar och som i sommar röja skog räcker på sommaren, uner vintern är det hö och mockning som är dom tunga bitarna.
Förutom det så går jag på löpband, tränar på roddmaskin och stryrketränar i maskin det gör jag när vädret inte är så lämpligt för att vara ute.
#3 - Ska helt klart undersöka det där med dans! :)
Tyvärr har jag fått återgå till att rida på ridskola en gång/vecka, då jag inte har möjlighet till något annat just nu. Så den nyttiga träningen man får av alla sysslor i stallet går jag miste om :(
#5 - Ååh, härligt att bo på gård! :)
Är det några särskilda muskler du fokuserar på när du tränar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jogg + boxercise:)

#6 just nu alla muskler och långa repetioner och låga vikter 3*10/15 normalt
Ja det är härligt att bo nära sina djur (hästar, katter och får) och naturen
Det man får av ridningen är ju främst ben, rumpa och mage. Men man missar ofta ryggen som också är otroligt viktig (tränar man bål så måste man träna både fram och bak annars gör det ingen verkan). Ryggen är viktig även för ridningen men man tränar den kanske inte på samma sätt som man borde. Sedan missar man ju totalt armar, men för själva ridningen så är inte armarna livsviktiga, men bra att träna dessa ändå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag går på gym och då fokuserar jag på coremusklerna, rygg och mage alltså. Sen yogar jag för smidighetens skull. Det finns yogaprogram just för höfterna till exempel, det är jättebra, tycker jag.