Hoppa med westernhäst?
Kan man hoppa med en westernhäst? Alltså bara småhinder och sådär. Måste man ta en annan sadel till det också eller, om det nu går?
Klart att. Det går att hoppa med en westernhäst. Hoppa i en westernsadel ä inte så skönt för hornet är aningens i vägen. :)
Klart du kan hoppa med en westernhäst, men är den väl utbildad till trailride så kanske den försöker att klättra i första hand och då får man kanske vara lite övertydlig så den förstår vad man vill. Om det går med westernsadeln beror ju på hur högt du ska hoppa. Många osm hoppar bara pyttehinder så väljer man att luta sig litebakåt för att inte fastna i hornet, annars kan det vara lite farligt. Tänk på vad du har för kläder på dig så du inte riskerar att fastna i hornet. Men annars vet jag flera som hoppar mindre hinder i westernsadel.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej! :D Tack för svaren!
Jag hoppar i min westernsadel ibland, om det finns hinder byggda i skogen eller liknande. Det är inga problem att hoppa enstaka hinder men det är såklart inte fördelaktigt att använda westernsadel istället för hoppsadel. Jag skulle inte hoppa högre hinder i sadeln pga att man då måste ställa sig i så låg trepunktssits, det går inte eftersom hornet är i vägen men jag har hoppat upp mot 50-60 cm utan problem.
För att inte slå i hornet så brukar jag hålla tyglarna i en hand och lägga den andra handen på hornet, Då har man lite bättre koll på vart hornet befinner sig och kan anpassa sitsen efter det.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja så kan man också göra! :D Tack för tipset!