Nybörjare, om ens det
På senaste tiden har jag börjat intressera mig allt mer för westernridning, så jag vill helt enkelt prova på och kanske till och med börja med det helt och hållet.
Innan har jag ridit engelskt, därför måste jag antagligen tänka om i ridningen och använda helt andra hjälper, är det så? I så fall, hur skiljer sig hjälperna mellan engelskt och western? Och hur skiljer sig tankesättet och filosofin?
Sedan undrar jag även hur en korrekt westernform ska se ut och om det finns lite olika nybörjar övningar .
Tacksam för svar.
Är också ny inom western, men red dock 2 terminer i höstas/våras. Så man får tänka om ganska mycket.
Men är endå inte så svårt och lära sig. Ja ska ta upp westernridningen igen, hästen jag har på g är inte riden western så vi får lära oss ihop. (hur de nu ska gå) :)
Jag är dock ingen tävlingsmänniska utan mer en skogsmulle westernryttare. Kommer dock träna lite på trail då det ser så roligt ut.
Var bor du, själv finns jag i Dalsland.
Form och sånt kan ja inte så mö av, så de få rnån annan förklara. :)
#1 Vad roligt! Vad är det man behöver tänka om med? Är det hela hästtänket eller är det bara ridningen och hjälperna?
Min häst är inte heller någon westernhäst, så vi får också lära oss i hop, får ta och leta reda på en tränare :)
Jag bor i Varberg.
Tack ändå :)
Ja jag fick lära om mest med tyglarna svänga och detta, sitsen samt skänklarna.
Men jag tyckte det var lättare och rida med enhandsfattning, dock krävs de ju att hästen är van det. Red lektionshästarna då.

#2 för mig är det hela tänket, den låga formen man rider i får än ju att tänka mjukare också
mer i harmoni med hästen 
#4 Jaha ja :) Hur menar du med att tänka mjukare? :)

#4 man tycker ligsom inte ihop hästen i en statisk form utan letar effter en låg form med bra undertamp och dit når man med mjuk riding.
#6 jaha, nu förstår jag :)
Hur mkt man behöver tänka om och hur svårt det är beror ju såklart på hur man ridit innan. Är man tävlingsryttare inom dressyr/hoppning och kanske på lite högre nivå så ja då är det en hel del att tänka om =P För min del så var engelskridningen bara helt fel hela tiden, men när jag fick sätta mig på en westernhäst och rida min första westernlektion så var ellt solklart - det var ju såhär jag ville rida! Så för mig var det enklare, jag tycker det är mer logiskt allting.
Först och främst har man en annan prioritering för hjälperna. 1 säte/viktfördelning, 2 skänkel, 3 tygel. Dvs man börjar alltid med att enbart be om det med sätet, om det behövs så kan man sedan lägga på skänkeln och lyder inte hästen ändå så använder man tygeln. Man börjar alltså inte med att kommunicera genom tygeln.
Generellt så sitter man inte och ihållande ber om saker och ting utan har jag bett om något så ska det utföras tills jag ber om något annat och när hästen utför något korrekt så är jag passiv och avslappnad i mitt utgångsläge. Jag sitter inte och "håller ihop" hästen utan jag lägger det ansvaret på hästen.
Ridningen är mer avslappnad och hästen "sticker" inte för att man rider den på lång tygel, man behöver inte sitta och hålla i hästen för att den inte ska springa iväg. Man lägger helt enkelt större ansvar på hästen.
Hjälperna (säte/vikt och skänkel) arbetar hela tiden fösande utifrån tryck och eftergift. Ska hästen svänga åt vänster så sitter du över till höger sida och lägger ev på höger skänkel och föser hästen dit/lägger tygeln mot hästens högra sida av halsen (ger tryck och låter hästen gå undan för det) samtidigt som man såklart öppnar upp åt det håll man vill att hästen ska. Man tänker att hästen hela tiden ska gå ifrån.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 Jag har mestadels ridit dressyr innan men inte på någon högre nivå, men jag tycker inte heller att det känns helt rätt, dels med den konstanta kontakten i munnen och dels alla dessa hjälper som jag ibland uppfattar som dubbla signaler och mycket tjat. Western verkar mer följa naturens lagar om man säger så, det verkar mer harmoniskt och lättare samt roligare. Men jag kan ju ha fel.
Eftersom att jag har ridit dressyr så har jag ju behållit min hjälp när jag bett hästen utföra något, som en skänkelvikning tex, men om jag nu ska låta hästen ta ansvaret och fortsätta även när jag upphör med hjälpen, hur gör jag då? I och med att man ger mer ansvar till hästen kanske man kan få mer respons och en vaknare häst? Jag menar, hästen måste ju vara extra vaken i sinnet för att hänga med om man ber om något? För ibland kan jag uppfatta min häst som lite sömnig när vi rider.
#9 Ja jag håller med =P Men sen märkar jag när jag ridit för olika instruktörer att vissa verkar ha väldigt mkt engelsk bakgrund (många börjar ju där och går sedan över till western så det är väl inte konstigt att mkt av deras tänk hänger kvar). Det gör att alla inte är så rena i sina signaler osv. Men det är ju olika =)
När jag börjar så jobbar jag hela tiden utifrån att jag ger signalen en gång och sedan går jag tillbaka till utgångsläget direkt. Om hästen då slutar göra det jag ber om så ber jag en gång till. När hästen fortsätter, om ens bara en stund, då jag tar tillbaka min hjälp till utgångsläget så beröömmer jag det beteendet och kanske till och med bryter övningen som belöning.
Medarbetare på westernridning.ifokus