Importera häst?
Finns det några företag som hjälper till att importera quarter, appaloosa, paint hästar från Usa eller Kanada?
Funderar på om det vore billigare om man kunde importera en häst.
Det lär ju kosta multum isåfall, med tanke på att det skulle kosta 10000 dollar för mig att importera en fågel på det viset.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

jag har ingen aning men det behöver inte vara dyrare för att det är en häst.
Men jag tror det både är billigare och säkrare att köpa här om det inte är en bestämd stam du vill ha.
#2 Antagligen så är det ju det, eftersom att t.ex en korp är betydligt lättare att transportera än en häst. Hästar behöver dessutom stå i karantän om de importeras från USA om jag inte missminner mig, det kostar väl med.

#3 jag har för mig gården ställs i karantän där hästen står men jag är inte helt 100 på det.
Jag skulle ändå välja en häst som jag kan träffa innan köp, en häst är så mycket mer än ras.
#4 Kanske… Jag kollade i alla fall upp hur det skulle bli att importera ko från tyskland (ja, jag planerar att importera kor i min framtid) och då kunde man antingen ställa i karantän på gården eller hitta en gård som härbärgar under karantän, och det kostar ju pengar. Så det beror väl på om ägaren/uppfödaren vill ha hästen där under tiden eller ej antar jag.
Och ja, det håller jag med om. Ska man avla så är det ju bra med rena och fina linjer, och det är ju självfallet roligt med importer. Men utöver det så är det snarare hästen framför rasen som man ska välja, tycker då jag.
Ja det kostar en hel del att importera. Men å andra sidan så om man ska köpa en väl utbildad häst här i sverige så kostar det en hel del det med. Ska du ha en tävlingsklar häst så räkna med runt 100.000:- för en quarter här i sverige. Ska du importera så ligger väl slutpriset på ungefär detsamma kan jag tro, men det finns otroligt mycket mer att välja på i USA och man kan få precis det man vill ha.
Ingen aning om det finns företag som importerar hästar från USA. Menar du så att du kan gå här i sverige och välja eller någon firma som hjälper till med själva importen men att du själv får leta individen i USA? Ingen aning om någotdera tyvärr, men vet en del som åker över och letar häst som dom sedan tar med hem just av anledningen att det finns mer att välja på over there.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Går man in på hästnet och under rubriken Transport och tjänster så kan man hitta transportörer som tar hem från Amerika. Lättast är ju och ta kontakt med nån av dom för och kolla frakten.
www.jennytholin.com Verkar köra på USA