Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 5619 ggr
Rafflan
2010-04-21 16:15
0

Säkerhet?

Varför finns det inte säkerhets grejer som typ säkerhets stigbyglar inom western?
Rider folk verkligen western utan hjälm?

StuteriSolo
2010-04-21 17:21
0

Precis som på dressyrtävling tävlar man utan hjälm om man inte är ungdom. Hur man gör på hemmaplan är nog upp till var och en som med all annan ridning

kicki13
2010-04-21 19:42
0

Varför inte satsa på att ha en säker häst, så behöver man inte så mycket säkerhetsutrustning Glad

Lorita
2010-04-21 20:11
0

Jag rider alltid träning med hjälm och säkerhetsstigbyglar finns inte men vi rider i en sadel som nästintill är omöjlig att trilla av i.

Sen så arbetar jag mycket själv med NH och säker hästhantering så jag känner mig väldigt trygg med mina hästar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Rafflan
2010-04-21 22:29
0

#2 & #3 hur säker häst man än har kan en olycka hända och man kan ramla av.

Lorita
2010-04-21 23:04
0

#4 jag rider alltid med hjälm (undantag tävling) så det har jag med i beräkningarna sen finns det inte säkerhetsstigbyglar till westernsadeln men det är inte så många som rider i vanliga sadlar som har det heller.

Däremot så är westernsadeln väldigt säker att sitta i och man hoppar inte när man rider western. När jag hoppar då blir det en annan sadel och då har jag även säkerhets-stigbyglar.

Jag skulle aldrig göra avkall på säkerheten oavsett ridstill och vad jag håller på med hästen, det var 12 år sen nu jag trillade av så det är väll dags snart Flört

Rafflan
2010-04-21 23:11
0

#5 jo jag red en riktig bråkig ponny förr, flög som en vante, sen hon såldes har jag aldrig ramlat av, men ändå, hjälm å säkerhets stigbyglar.

och fick mig en varning i vinter då vi red på en smal skogsstig och hästen snubblar till, jag var oförberedd och ramlade fram över halsen och hade jag tappat sigbyglarna hade jag ramlat av, och underlaget bredvid stigen var knölig, troligen stockar och stenar där under snön, efter det inhandla jag även väst. Värdens snällaste häst, skulle aldrig göra nåt elakt, inte snubblat ordentligt förr, men denna gång hade vi otur, och det kan alla ha ;)

Jag tycker det är synd att det inte finns säkerhets stigbyglar för western sadlar, som man iaf kan ha när man tränar å sen ha vanliga när man tävlar. Hm kanske nåt man ska prova konstruera själv ;P

Lorita
2010-04-21 23:27
0

#6 jag tänker säkerhet länk till stallregler i mitt stall Cool

CelsiusT
2010-04-24 19:13
0

Jag anser att olyckor kan hända, men med vissa hästar är "olyckorna" närmare till hands än med andra hästar. Vissa hästar rider jag alltid utan hjälm, vissa med hjälm i situationer med ökade risker, vissa hästar alltid med hjälm, vissa hästar alltid med både hjälm och säkerhetsväst.

För mig är en säker häst viktigaste av allt och långt mkt viktigare än utrustning, även med utrustning kan man bli rejält skadad när man åker av. Hade säkerhetsväst och hjälm på mig när jag flög av senast och endock så skadade jag höften. När en häst kastar av dig blir det oftast värre "skador" än då varken du eller hästen är förberedd på det (tror det har att göra med att musklerna inte hinner spänna sig om man blir överraskad, ex hästen snubblar).

Även om det finns bilbälte så är det allra viktigaste att jag (eller den jag åker med) är bra på att framföra bilen på ett tryggt och säkert sätt. Är ärligt rätt dålig på att använda bälte, trots att jag varit med om bilolyckor och att det inte alltid är så att jag kan påverka situationen (i trafiken finns så många andra som man ska förlita sig på).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
2010-04-24 19:16
0

#8 även den mest säkra hästen kan bli överraskad, rädd eller snubbla till å då kan en olycka hända. Klart du ska rida på en säker häst, men du kan inte bere förlita dig på hästen då den trots allt är ett djur med en egen vilja, en bil är det du som styr ALLT, en häst kan själv trampa fel å snubbla ;)

Lorita
2010-04-24 19:25
0

Jag skulle inte sätta mig på en häst utan hjälm om det inte är en tävlingssituation och därmed nödvändigt.

På 35 år har jag bara ridit utan hjälm (ej tävling) en gång och då hade jag mössa på och den kändes som en hjälm Skäms

CelsiusT
2010-04-24 19:31
0

#9 Som du ser i mitt inlägg är jag väl medveten om att olyckor kan hända. Jag har dessutom varit med om flera olyckor, både med hästar och bilar som har slutat olika bra/dåligt. Så jag är väl medveten om vad som kan hända.

Ett djur med egen vilja? Ja, det ser jag som mkt mer säkerhet att sitta på än att framföra en bil. En häst gör ALLT för att jag inte ska ramla av, medan en bil gör ingenting mer än gå rakt fram, oavsett vad som hamnar i vägen. I bilen kan jag svimma och vips så krockar vi och jag kan dö (dessutom mkt högre farter) medan på hästen om jag svimmar får jag hjälp att sitta kvar och kanske till och med blir hemburen. En bil kan plötsligt få fel på något så det inte går att bromsa, eller att bilen börjar vobbla så vi åker av vägen, du kan inte göra någoning. Min häst gör ALLT för mig och för att vi tillsammans inte ska skada oss.

Man tar själv olika risker i vardagen och dessa väljer man själv, men det är viktigt att veta vilka risker man tar och vara väl medveten om vilken skyddsutrustning det finns att tillgå och det är man själv som avgör vad man väljer och man står själv sitt kast när något händer.

En del väljer att hoppa ut ur flygplan och förlita sig på att en fallskärm ska fällas ut på rätt sätt när dom rycker i ett snöre. En del sätter sig i bilen och tänker inte ens på riskerna, vissa går över vägen utan att fundera på att bilen som borde stanna kanske just då får fel på bromsen eller att föraren får solen i ögonen. Vissa väljer att sätta sig i en båt, med risken att den går sönder och kanske skjunker. En del väljer att rida och ta risken att ramla av, vissa väljer då att sätta skyddsutrustning på sig och hästen uppifrån och ner, andra väljer lite mindre skyddsutrustning, vissa tycker det är helgalet att man ens kan sätta sig på en häst.

Men valet om vilka risker jag tar i livet är MITT.

Lorita
2010-04-24 19:43
0

#11 jag måste rätta dig hoppar man ur ett flygplan har man både hjälm och reservfallskärm Flört

jag brukar inte ha tid att ta på mig hjälmen om jag flyger av så jag tycker det är bäst att veta var den finns och ha den på huvudet så jag slipper leta efter hjälmen om något händer Cool

Zaphix
2010-04-24 19:55
0

Jag har alltid hjälm när jag rider, aldrig ridit utan hjälm. Har ofta hjälm när jag tränar hästen från marken också. Den är inte ivägen, så ser ingen anledning att inte ha det.

Det där med säkerhetsstigbyglar och westernsadlar, finns det inte såna där kåpor man sätter fast i stibygeln som går över tån? Bild

De förhindrar ju i alla fall att inte fötterna far igenom stigbygeln eller far för långt in. Inbillar mig att man inte fastnar alls lika lätt om foten inte kan glida in längre i stigbygeln än vad som är meningen..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
2010-04-24 20:02
0

#13 ja den såg ju bra ut :D

CelsiusT
2010-04-24 20:17
0

#12 Jag har inte sagt att man hoppar ur flygplan utan hjälm. Men jag har också sett vad som kan hända, trots hjälm, om fallskärmen inte öppnas rätt, vilket faktiskt händer titt som tätt.

Det jag ville visa på var att man tar olika risker, man väljer själv vilka risker man tar och vilken skyddsutrustning man använder.

Jag jobbar som labbassistent och hanterar lacker m.m. Det finns risk att man drabbas av allergier om man har härdaren på händerna längre stunder. Trots det är det ofta som både jag och andra i labben hanterar dessa härdare utan handskar och istället tvättar händerna efteråt, om ens det. Risken finns, det finns skyddsutrustning, men av någon anledning väljer vi ibland att skippa den. Vi vet om riskerna och vi står själva vårt kast.

Lorita
2010-04-24 20:30
0

#15 dom har två falkärmar och hämtar inte en ny i fallet om något skulle gå sett med nr1 då ger nummer två ett vist skydd inte fullt. Hjälmen skyddar inte heller fult men är bättre än inget om olyckan är där.

//När det gäller risker i arbetslivet (slarv med skyddsutrustning mm) så avstår jag den diskussionen just nu då jag har en arbetskamrat som ligger för döden just nu (jag hoppas det redan är över) , det kommer smygande tyvärr Gråter\\

[spinn]
2010-04-24 20:40
0

#9 Jag tänker även på de man kan möta som inte alltid har huvudet med sig. Även om man själv kör bil bra finns det andra som inte gör det. Men jag förstår hur du tänker.

Själv rider jag alltid med hjälm och väst.

CelsiusT
2010-04-24 21:00
0

#17 Jag tog upp just den faktorn också…

Birke
2010-04-25 22:53
0

Jag har alltid hjälm både bakom och på hästarna.  Mitt liv är värt mer än vind i håret och svettfri panna, och jag vet att hästar är oberäkneliga flyktdjur.

Egonson
2010-05-28 18:10
0

Jag har alltid hjälm och vid uteritt även säkerhetsväst.

En lydig, lugn och trygg häst som är van vid det mesta är nog den bästa säkerheten.

[chouwa]
2010-05-28 18:17
0

Precis som tidigare konstaterat är det viktigast att göra hästen "säker". Så säker som det är möjligt.
Jag rider alltid med hjälm när jag inte tävlar. Och ibland åker även säkerhetsvästen på, beroende på vad för häst jag skall rida, vad jag skall göra och vart jag skall göra det.

xMobilexD
2011-02-07 00:55
0

Har inte använt  väst på jätte länge men nu när jag har min unghäst så äre både väst och hjälm som gäller. även om han är snäll och jag litar på honom… Men på mina andra hästar har det vart max hjälm om ens det ibland. Nu har jag bara två unghästar. Den ena är det bara hjälm.. Men den andre som sagt både och..

Men det är väll frivilligt o ha hjälm när man tävlar inom western? Om man är vuxen nu alltså? Man kan ju knappast bli diskad för att man har hjälm :o

CelsiusT
2011-02-07 17:29
0

När jag läser tråden nu igen ser jag att det verkar som om man inte kan/får rida i hjälm på tävling om man är vuxen. Vill bara förtydliga att så är inte fallet. På westerntävlingar är det upp till var och en om man vill använda hatt eller hjälm, dock ska man bära huvudbonad. Detta gäller alla nivåer.

xMobilexD
2011-02-07 21:09
0

# 23 Tack :) då har jag sagt rätt till andra :) Blev förvirrad om det finns en lag att man måste ha hatt och har man hjälm blir man diskad så vore det sjukt :o Men tur att det e som det e :)

CelsiusT
2011-02-08 21:20
0

"24 Inom dressyren måste man väl ha hatt och inte hjälm på vissa nivåer? Så konstigt hade det inte varit om man måste ha hatt på dom högre nivåerna, men bra att det är som det är.

xMobilexD
2011-02-08 21:28
0

Juste ja så är det ju där :) men jag är western nörd höhö :)

[vamir]
2011-02-17 21:17
0

Tror inte att en sån där säkerhetsgrej som man sätter på stigbyglarna skulle funka.. Man kan fastna ändå, kilas fast eller så. 
Jag tycker nästan att den enda stigbygeln som skulle få kalla sig säkerhetsstigbygel är en sån när ena sidan bli fri om det skulle hända något.
Det är väldigt sällan man fastnar i en westernstigbygel, dom är inte lika smala som dom andra, och stiglädren på en vanlig sadel kan snurras och vridas och vändas hur som helst nästan, dom är hur rörbara o vridbara som helst, men westernstigläder  vrider sig inte lika lätt eftersom att dom är bredare och där dem är fästa sitter det också brett. 
Finns nästan bara två lägen på westernstigläder, så som dom är när dom inte används (ligger rakt mot hästen) och som dom är när fötterna är i dem (står utåt). 

Det där med hjälm tänker jag inte uttala mig om, det är helt upp till var och en, det är ett fritt val.
Själv har jag brukat rida utan på mina hästar, och det är mitt eget val.

CelsiusT
2011-02-17 22:18
0

#27 Enligt mig finns bara ett läge för stigbyglar/läder på westernsadel. Och det är att den står ut så man kan stoppa i foten utan att behöva vinkla om den. Den ska alltid vara vilnklad för att ha foten i den.

[vamir]
2011-02-17 22:48
0

#28 Oj, ett så vridet läder har jag aldrig sett.. Visst något böjt utåt när det inte är i bruk har jag sett. Brukar aldrig behöva vinkla om dem innan jag kliver upp, de vrider ju sig efter benet så fort man tagit sats upp tycker jag..
Men som sagt, det var inte det viktiga i min text.

CelsiusT
2011-02-18 18:06
0

#29 Det är ju det normala att det är vinklat hela tiden.

Här är en bild på min sadel

Det jag menade med vinkla om är att dom vrider sig när man sitter upp. Jag osm har problem med knäna får lätt ont av det.

[vamir]
2011-02-18 18:40
0

#30 okej, då förstår jag :) mina tidigare sadlar har inte varit fullt sådär vinklade :)

CelsiusT
2011-02-25 21:43
0

Jag såg säkerhets stigbyglar till westernsadel härom dagen och kom på att jag faktiskt sett sådana förut en gång. Dom heter breakaway stirrup.

Sedan finns det ju även vanliga westernstigbyglar som är lite svängda så man lättare får ur foten, men som inte löser ut.

740tjejen
2011-11-01 19:20
0

Om man har en ny westernsadel och inte suttit in den än så kan de vara lite si och så med vinkel.

Visst kan man blötlägga och vri runt ett skaft, men inte alla har möjlighet till det.

CelsiusT
2011-11-01 22:04
0

#33 Det beror på hur exklusiv sadeln är. I mina ögon så ska en sadel vara vriden när den kommer ny från tillverkaren, annars är det en "budget-variant" (vilket absolut inte behöver vara dåligt, men budget-variant innebär tex nedskärning på vissa saker så som säkerhet och bekvämlighet).

Jag ska inte som konsument behöva blötlägga och vrida fendern när jag köper en ny sadel. Det ska vara gjort av tillverkaren. På sadlar som är vridna i fendern redan från början brukar även beslagen sitta annorlunda.

740tjejen
2011-11-02 07:36
0

Det visste jag inte. Men har ju även sett märkessadlar som inte haft vridna fenders från början.

CelsiusT
2011-11-02 14:32
0

#35 Alla märkessadlar är inte kvalitetssadlar.