Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 1434 ggr
740tjejen
0

Eran hovslagare

Hur är er hovslagare.

Tex.

Hur är han/hon mot hästen.

Mot ägaren.

Tar han för hel/halvskoning,  verkning. Betalar ni extra för vinter skor, brodd sula.

Vad är erat roligaste minne av hovslagaren.

Och vad är erat värsta.

Skriv gärna var ni bor. Skoj och jämföra priserna. :)

Lorita
0

efter snart 35 år med häst har jag mött dom flesta typer Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

740tjejen
1

Jo en gör ju de. Jag har ju inte sysslat med egna hästar så länge. Så har faktiskt aldrig varit med så. Men hovslagaren jag har nu är guld värd. :) Han släpper jag inte.

Lorita
0

#2 då ska du hålla hårt i den hovslagaren.

CelsiusT
0

Hovslagare som jag är van vid är alltid sena, om dom alls kommer på utsatt dag. Jag väljer hovslagare efter hur dom är mot hästen. Den som jag helst använder han är mjuk och fin och kommer bra överrens med hästen. Har en annan tjej som jag använder ibland och hon är i första hand mjuk och fin, men kan ibland säga till på skarpen. Har inget emot henne när hon gör det men jag är väl inte helt ense om att det är bästa sättet. Båda hovslagarna är trevliga att ha att göra med, stannar gärna och fikar om dom har tid. Lätta att prata med och har vettig syn på hästar och hovar. Den bättre tar hel: 900:-, halv: 600:-, verkning: 400:-. Men eftersom jag verkar min häst själv så tar han bara 100:- i framkörningsavgift för han är bar här och kollar av att allt ser bra ut och vi diskuterar om jag ska göra på nåt annat sätt eller så. Den andra tjejen tar hel: 700:- halv vet jag inte men verkning kostar 300:-, men ha rman bara en häst så får man betala milersättning också, det behöver man inte till den andra som bor nästan granne med mig.

Oj vad svårt med minnen. Minns en tjej som skulle verka min unghäst, då var min häst inte så van ännu vid att man hanterade henne och det var bara jag som gjorde det i vanliga fall. Frambenen gick bra men när hon kom till bakhoven så kickade min häst till och hovslagaren rullade iväg över stallgolvet. Annars brukar det gå rätt snabbt och smärtfritt att verka/sko mina hästar. Så jag minns inte att det har hänt något särskilt nån gång.

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
0

Ja min tar också 900.- för hel. och 300 för verkning.

Foxtrot
1

Jag har sån galet tur i mitt stall, stallägaren (Frun) är veterinär och Mannen är hovslagare. Behöver inte pröjsa för skoningen/verkningen eller små behandlingar ^^

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

740tjejen
0

Gud vad härligt :)

Lorita
0

#6 avis Oskyldig

Foxtrot
1

#7 & #8 OJA!

Förra fredagen gav vi hästarna en riktig kiropraktisk genomgång. Jag fick vara assistent och hålla emot på vissa ställen. Riktigt spännande och lärorikt att vara i det här stallet! :)

"No, why?"

CelsiusT
0

#6 Men jesus, kan man ha det bättre? Är det svindyr stallhyra då eller ;P

Foxtrot
0

Det är helt underbart!

Nej, jag är halvfodervärd på en av hästarna, och hjälper ibland till med en annan (stallägarens hästar). Så jag är där gratis i utbyte mot att jag hjälper med att betala foder och sånt :) Har inte behövt betala något ännu dock! Hehe Glad

"No, why?"

CelsiusT
0

#11 Ah, suveränt ju!

Foxtrot
0

#12 Kunde inte ha hittat bättre! :)

"No, why?"

740tjejen
0

Härligt, Var finns stället. :)

Lorita
0

Min första hovslagare han kom väldigt ofta och skodde/verkade mina hästar, när han varit där köpte jag ny skor och la på hyllan när han an använt ett par, han ville inte ha betalt och duktig var han också Skrattande

Det var faktiskt han som tog kontakt med mig när jag flyttade till byn. Han stötte nämligen på en dam som bodde några gårdar bort och mina hästar var en riktigt bra ursäkt att ha vägarna förbi….även om var fjärde vecka är lite överdrivet att värka och sko Oskyldig

Nu har jag bara barfota hästar och dom sliter lika mycket som hovarna växer, någon gång kan jag fila kanter men det är inte ofta det behövs. Det är enkelt och praktist det med

Foxtrot
0

#14 Det ligger i Råneå, ca 3,5 mil från Boden :)

"No, why?"